Acţiunile liderilor din domeniul băuturilor nealcoolice, PepsiCo si Coca-Cola Company, s-au confruntat cu dificultăţi in anul curent, fiind afectate de creşterea ratelor dobanzilor si de îngrijorările investitorilor cu privire la posibilul impact negativ al medicamentelor pentru pierderea in greutate, precum Wegovy sau Mounjaro. Cu toate acestea, ambele companii au depăşit, la ultimele raportări, estimările analiştilor de pe Wall Street si si-au majorat previziunile pentru întregul an. De la începutul anului, acţiunea Coca-Cola este in scădere cu 8.5%, in timp ce PepsiCo prezinta o evoluţie similara, de -7.6%.
Despre cele doua companii
PepsiCo este o companie americana care activează in industria alimentara si a băuturilor răcoritoare, fiind prezenta in peste 200 de tari si teritorii din întreaga lume. PepsiCo a generat vânzări nete de 86 mld. USD in 2022 (+8.7% vs. 2021), datorita unui portofoliu complementar de băuturi si alimente precum Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew si SodaStream respectiv Lay's, Doritos, Cheetos, si Quaker.
The Coca-Cola Company este o companie americana producătoare de băuturi răcoritoare, fiind prezenta in peste 200 de tari si teritorii. Cele mai renumite băuturi răcoritoare din portofoliul acestora sunt Coca-Cola, Sprite si Fanta. Cu toate acestea, compania produce si distribuie si băuturi pe baza de plante, cafea, ceai, apa minerala si vitaminizata, dar si băuturi destinate sportivilor. Coca-Cola Company a obţinut vânzări in valoare de 43 mld. USD in 2022, marcând o creştere de 11.2% comparativ cu anul anterior.
Coca-Cola este cea mai mare companie de băuturi din lume, in timp ce PepsiCo are o gama larga de produse, de la băuturi pana la alimente, fiind a doua cea mai mare companie de bunuri alimentare din lume, după Nestle.
Surse: WSJ, Pepsico.com, Coca-cola.com, FourWeekMBA
Sectorul băuturilor nealcoolice
Piaţa băuturilor nealcoolice este formata din 4 segmente:
Apa îmbuteliata - > apa carbogazoasă si necarbogazoasă;
Băuturi răcoritoare - > băuturi răcoritoare carbogazoase si necarbogazoase, băuturi energizante si destinate sportivilor;
Sucuri naturale - > toate tipurile de sucuri de fructe si legume îmbuteliate care conţin 100% suc de fructe si/sau legume.
Segmentul de cafea si ceai Ready-to-Drink - > include cafeaua si ceaiurile reci, gata de consum.
Conform datelor furnizate de Statista, veniturile pe piaţa băuturilor nealcoolice se vor ridica la 1.45 trilioane USD in 2023. Estimările privind piaţa băuturilor nealcoolice situează creşterea anuala compusa (CAGR), in perioada 2023-2027, la 4.56%. In 2023, cel mai mare segment al acestei pieţe a fost cel al băuturilor răcoritoare, generând aproximativ 850 mld. USD, cea mai mare parte a veniturilor provenind din SUA (496 mld. USD).
Un raport Nielsen din luna august a anului curent arata ca, pe segmentul băuturilor răcoritoare din SUA, Coca-Cola a înregistrat o creştere cu 11.8% a vânzărilor in ultimele 12 luni, in timp ce PepsiCo si-a majorat vânzările cu doar 6.3%, iar Keurig Dr Pepper cu 10.6%.
Sectorul este dominat de vânzările din magazinele fizice si restaurante/baruri, cele online preconizandu-se ca vor genera doar 3.8% din totalul veniturilor in 2023. De asemenea, se anticipează ca, pana in 2027, 10% din volumul de băuturi nealcoolice se va consuma in baruri si restaurante.
2023, un an nefericit pentru acţionarii ambilor producători de cola
In ciuda faptului ca ambele companii au depăşit estimările analiştilor la T3 2023, acestea nu au fost răsplătite pe măsura de către investitori. In acest sens, atât acţiunile Coca-Cola Company, cat si cele ale PepsiCo au avut randamente negative in anul 2023, un an in care indicele S&P 500 (din care fac parte ambele companii) are, pana in momentul de fata, un plus de 22.9%, in timp ce indicele Nasdaq 100 (din care face parte PepsiCo) si-a răsplătit investitorii cu o creştere de 52.4%. Volumul de produse vândut de către Coca-Cola in al treilea trimestru s-a majorat cu 2%, in timp ce volumul băuturilor PepsiCo a rămas neschimbat, iar cel al alimentelor a înregistrat un declin de 1.5%. In America de Nord, diferenţele dintre cele doua afaceri a fost si mai pronunţata. Astfel, Coca-Cola a raportat un volum stabil, in timp ce PepsiCo a consemnat o scădere a volumului de băuturi cu 6%.
In 2023, investitorii au evitat, in general, producătorii de bunuri alimentare, contrar anului 2022 când aceştia au supraperformat, depăşind majoritatea industriilor. Îngrijorările legate de dobânzile ridicate, cheltuielile in creştere cu materiile prime, precum si ameninţarea privind reducerea consumului de băuturi răcoritoare provenita din partea medicamentelor de pierdere in greutate au ţinut investitorii in expectativa.
Cu toate acestea, clienţii rămân fideli celor doua mari branduri. Conform unui studiu realizat in 2023 de către DesignRush, compania americana cu cel mai mare punctaj obţinut pe indicele de loialitate a clienţilor fata de brand este Alphabet (Google). In acest top se regăsesc si Coca-Cola si PepsiCo, ocupând poziţiile 5, respectiv 6. In acest sens, Coca-Cola are unii dintre cei mai mulţumiţi clienţi, cu unele dintre cele mai puţine plângeri si sesizări ale departamentului de call center. Cu toate acestea, PepsiCo a depăşit Coca-Cola in ceea ce priveşte "net promoter score" (cat de probabil este ca produsul sa fie recomandat apropiaţilor) si implicarea pe reţelele de socializare.
Surse: CNBC, DesignRush, Google Finance
Evoluţia preţului acţiunilor si recomandările analiştilor
Pe parcursul anului curent, cotaţia acţiunii PepsiCo a evoluat negativ, înregistrând un minus de 7.6%. Preţul la închiderea din 20 decembrie se afla semnificativ sub media mobila simpla de 200 de zile (178.2 USD), atingând, in ultima şedinţa de tranzacţionare, nivelul celei 50 de zile (165.7 USD). In ceea ce priveşte cotaţia Coca-Cola, aceasta a urmat un tipar asemănător, înregistrând un minus de 8.5% si situandu-se, la momentul de fata intre cele doua medii mobile simple (sub cea de 200 de zile, însă peste cea de 50 de zile).
Conform analizelor Alpha Spread, in scenariul de baza, acţiunea Pepsico are o valoare intrinseca de 175.35 USD, mai mare cu 6% fata de preţul din piaţă. In ceea ce priveşte Coca-Cola, in cadrul aceluiaşi scenariu de baza, analiştii situează valoarea intrinseca a companiei la 52.77 USD, cu 7% sub preţul de închidere din 20 decembrie.
Bazat pe opiniile a 12 analişti citaţi de MarketBeat, preţul ţinta pentru PepsiCo se situează la 186.93 USD, oferind un potenţial de creştere de 12.8% si având ratingul "Hold". Recent, JPMorgan si-a redus ratingul acordat acţiunii PepsiCo, de la "Overweight" la "Neutral, coborând preţul ţintă pana la 176 USD. In ceea ce priveşte Coca-Cola, bazat pe opiniile a 11 analişti, preţul ţinta oferit este 66.20 USD, cu un potenţial de creştere de 15% si cu un rating "Moderate Buy".
Surse: Alphaspread.com, Marketbeat.com
Oportunităţi si riscuri ale investiţiei in Coca-Cola sau PepsiCo
Oportunităţi
Atât PepsiCo, cat si Coca-Cola Company sunt considerate acţiuni defensive prin prisma sectorului din care fac parte (bunuri de consum), dar si a dimensiunii companiilor si acoperirii geografice (prezente in peste 200 de tari si teritorii), fiind preferate de investitori in perioadele de incertitudine economica, lucru dovedit si de evoluţia cotaţiilor celor doua acţiuni in 2022.
Ambele companii plătesc dividende in creştere de peste 50 de ani, având un payout ratio de peste 64% si un randament anualizat mai mare de 3%, uşor peste media sectoriala de 2.70%.
Ambele companii parte din peste 200 de ETF-uri, ceea ce poate reprezenta o alternativa pentru orice investitor care considera prea mare riscul de a investi doar in aceste doua companii.
PepsiCo îşi va baza creşterea din 2024 pe băuturile sale energizante Celsius si Gatorade, in timp ce Coca-Cola Company va miza pe captarea generaţiei Z, direcţionând majoritatea cheltuielilor de media către platformele digitale.
Riscuri
Din cauza ca sunt doua acţiuni defensive, randamentele obţinute in perioadele de avans economic pot fi inferioare celor ale companiilor din alte sectoare, lucru observat pe parcursul anului 2023.
Băuturile pe baza de zahar se confrunta cu o rezistenta din ce in ce mai accentuata in tarile dezvoltate, tendinţa fiind de evitare a acestora si înlocuire cu alternative mai sănătoase.
Noua revoluţie de medicamente împotriva obezităţii ar putea reprezenta un risc pentru cererea de băuturi carbogazoase in cazul in care vom asista la o schimbare drastica a modului de consum, lucru ce pare puţin probabil in prezent, in ciuda temerilor analiştilor.
Surse: Alphaspread, SeekingAlpha, Google Finance
Investiţia in instrumente financiare presupune riscuri specifice; performantele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie si fluctuaţiile valutei pot influenta randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune sa actualizeze raportul cel puţin anual. Lista potentialelor conflicte si interese, Research-uri din ultimele 12 luni.