Societatea Naţională de Transport de Gaze Naturale Transgaz S.A. Mediaş a încheiat primul semestru din 2023 cu o cifră de afaceri şi un profit net consolidat în scădere faţă de aceeaşi perioadă din 2022. Recent, compania a făcut demersuri pentru atragerea de finanţare de peste 554 de milioane de euro prin Fondul pentru Modernizare, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Grupul Transgaz cuprinde SNTGN Transgaz şi filialele acesteia, Eurotransgaz SRL şi Vestmoldtransgaz SRL. Grupul desfăşoară activităţi de transport de gaze naturale în România, prin intermediul societăţii-mamă, respectiv în Republica Moldova, prin intermediul societăţilor afiliate. În România, Transgaz este operator al Sistemului Naţional de Transport (SNT) gaze naturale în regim de monopol natural, distribuind peste 90% din gazele naturale consumate la nivel naţional.
SNTGN Transgaz (Transgaz) este o companie controlată majoritar de statul român prin Secretariatul General al Guvernului (58,5097% din capitalul social). La 30 iunie 2023, deţinerile celorlalţi acţionari ai societăţii alcătuiau un free-float de 41,4903% din capitalul social (persoanele juridice controlează 30,9727% din capitalul social, restul fiind deţinut de persoane fizice). Acţionarii semnificativi persoane juridice (precum fonduri de pensii private) - parte din grupurile NN Group NV (7,38% din capitalul social) şi Allianz SE (5,01% din capitalul social).
Transgaz este administrată în sistem unitar de Consiliul de Administraţie alcătuit din cinci administratori, acesta fiind prezidat de Ion Petru Văduva. Funcţia de director general este asigurată de Ion Sterian care, totodată, este membru executiv al Consiliului de Administraţie.
• Transgaz prioritizează dezvoltarea şi construirea de gazoducte
Exploatarea resurselor din perimetrul Neptun Deep contribuie la majorarea producţiei naţionale de gaze naturale estimate în perioada 2022-2031.
În acest sens, Transgaz, operatorul SNT, prioritizează dezvoltarea şi construirea de gazoducte. În data de 16 iunie 2023, societatea a anunţat încheierea unui contract de execuţie a lucrărilor pentru dezvoltarea gazoductului Marea Neagră-Podişor (sau Tuzla-Podişor), care are o lungime de 308,3 km. Contractul este încheiat cu o societate din Turcia, valoarea sa fiind de 500 de milioane de euro. Odată construit, gazoductul va lega resursele de gaze naturale exploatate în perimetrul Neptun Deep şi coridorul BRUA (Bulgaria - România - Ungaria - Austria).
• Cifră de afaceri în scădere
În primele şase luni ale acestui an, Transgaz şi-a majorat veniturile din activitatea de transport intern până la 634,7 milioane de lei (+7% faţă de semestrul întâi din 2022), precum şi veniturile din activitatea de transport internaţional până la 58,9 milioane de lei (+39%). Cu toate acestea, cifra de afaceri consolidată, care înglobează şi alte elemente, a scăzut. Deşi rezultatul din exploatare a fost de aproape 32,9 milioane de lei (+11,8% faţă de primele şase luni din 2022), diminuarea veniturilor financiare a contribuit la scăderea accentuată a profitului net consolidat.
În intervalul ianuarie - iunie 2023, volumul gazelor naturale transportate a fost de 6,36 milioane de metri cubi, reprezentând 85,7% din volumul programat pentru această perioadă. Faţă de semestrul întâi din 2022, Transgaz a transportat un volum de gaze mai mic cu 1,7%.
• Transgaz a realizat investiţii de 35,1 milioane de lei în primul semestru
În primele şase luni din 2023, gradul de realizare a investiţiilor cuprinse în Programul de Modernizare şi Dezvoltare Investiţii (PMDI) a fost de numai 7,8% din nivelul programat pentru anul 2023. Astfel, societatea a realizat investiţii de circa 35,1 milioane de lei dintr-un total programat de peste 449,9 milioane de lei. Acest program cuprinde inclusiv investiţiile de dezvoltare prevăzute pentru anul curent în Planul de Dezvoltare a SNT 2022-2031 - Revizuit 2023. Acest plan multianual are o valoare totală de 3,2 miliarde de euro, iar realizarea sa permite alinierea SNT la standardele europene asumate prin Acordul Verde European (European Green Deal).
În data de 10 august 2023, Transgaz a depus la Ministerul Energiei aplicaţii de finanţare prin Fondul de Modernizare pentru şapte proiecte neprioritare pentru Fondul de Modernizare, în sesiunea 2 din anul curent. Valoarea totală solicitată pentru finanţarea prin acest fond este de 554,3 milioane de euro. Majoritatea proiectelor vizează investirea în conducte de transport gaze naturale, inclusiv conducta Marea Neagră - Podişor, care ar trebui să asigure transportul de gaze naturale exploatate în perimetrul Neptun Deep.
Printr-un ordin al ANRE adoptat în data de 30 mai 2023, Transgaz are posibilitatea realizării unor venituri reglementate de aproape 1,8 miliarde de lei în anul gazier 2022-2023 (venitul reglementat corectat este aproape 1,4 miliarde de lei), respectiv 1,9 miliarde de lei în anul gazier 2023-2024 (venitul reglementat corectat este de peste 1,6 miliarde de lei). Astfel, de la un an la altul, se observă o majorare a veniturilor reglementate.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în acţiunile TGN
Oportunităţ
- Politica de dividende a Transgaz este reglementată prin OUG 64/2001 (actualizată), care prevede repartizarea a minimum 50% din profitul net distribuibil. Transgaz a distribuit dividende în fiecare an de la listarea acţiunilor sale la BVB. În anumiţi ani, aceasta a distribuit inclusiv dividende speciale din rezultatul reportat şi alte rezerve.
- Planul de Dezvoltare al SNT gaze naturale oferă posibilitatea Transgaz ca, printre altele, să-şi crească atât capacitatea de transport, cât şi reţeaua de conducte de transport gaze naturale. Dezvoltarea SNT, îndeosebi a gazoductului Marea Neagră - Podişor, este unul dintre motivele favorabile pentru care agenţia de evaluare Fitch i-a oferit societăţii un rating "BBB-" cu perspectivă stabilă. Convergenţa modelului de afaceri către activitatea de transport de gaze naturale îmbunătăţeşte predictibilitatea fluxurilor de numerar ale companiei. Fitch se aşteptă că EBITDA Transgaz să crească la 1,2 miliarde de lei în anul 2026, de la 0,6 miliarde de lei în 2022. Anul 2026 este anul în care este aşteptată operaţionalizarea gazoductului care porneşte de la Marea Neagră.
Riscuri
- Veniturile Transgaz sunt reglementate. Astfel, performanţa financiară a societăţii depinde semnificativ de deciziile adoptate în mediul politic.
- Nefinalizarea sau finalizarea tardivă a proiectelor de investiţii pentru dezvoltare programate reprezintă factori de risc care pot limita sau amâna obţinerea de câştiguri rezultate din aceste investiţii.
- Tranziţia către mijloacele ecologice de producţie a energiei, considerate alternative la gazele naturale, pot afecta cererea generală pentru gazele naturale, cu impact implicit asupra activităţii de transport.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport financiar semestrial Transgaz, bvb.ro, transgaz.ro, Plan de Dezvoltare SNT 2022-2031 - Revizuit 2023, legislatie.just.ro, fitchratings.com, analiză TradeVille.
-------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2023, 13:46)
TGN se duce din ce in ce mai jos. Perspective bune nu prea sunt pe termen scurt/mediu. Abia din 2028 daca nu vor fi intarziere bineinteles. Si dividendul va fi cel mai probabil la fel de mic ca anul asta, nevoi uriase de finantare, 3.2 Miliarde de Euro ...
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2023, 23:50)
corect. la moment transgaz va fi sacrificat de investitorii retail de la BVB...