TRAINING LONDON STOCK EXCHANGE LA BUCUREŞTI VTB Capital: "Dezvoltarea pieţei de capital locale nu este posibilă fără implicarea populaţiei"

Alexandru Sârbu
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 8 aprilie 2013

VTB Capital: "Dezvoltarea pieţei de capital locale nu este posibilă fără implicarea populaţiei"

O bursă se poate dezvolta numai dacă populaţiei i se oferă ocazia să fie implicată în proces, consideră Miha Kosak, bancher de investiţii pentru Europa Centrală şi de Est (CEE) la Departamentul Global Banking al băncii ruseşti VTB Capital. O ofertă publică iniţială (IPO) trebuie să se adreseze atât asupra investitorilor, cât şi asupra populaţiei, a spus bancherul de investiţii, în cursul "Privatizările pe Pieţele Europene: Aspecte Strategice, Financiare şi Juridice", organizată de London Stock Exchange (LSE) Academy împreună cu Asociaţia Brokerilor. "Dezvoltarea pieţei de capital locale este imposibilă fără implicarea populaţiei", a declarat Miha Kosak, care a adăugat că a plasa acţiuni ale companiilor naţionale pe piaţa locală oferind pentru populaţie, posibilitatea cumpărării reprezintă un factor pozitiv pentru realizarea unuia dintre obiectivele strategice respectivului stat, acela de a fi unul dintre principalele centre financiare din regiunea în care se află. Pentru ca o ofertă publică adresată investitorilor de retail să aibă succes, trebuie să folosească doar mecanismele pieţei şi să ofere un bonus, sub forma unui preţ sub cel al pieţei, explică domnia sa.

Promovarea deţinerii de acţiuni de către investitori de retail se poate face pe mai multe căi, precum oferirea unui discount pentru această categorie, acordarea de acţiuni bonus şi dreptul de a plăti în mai multe tranşe, potrivit lui Miha Kosak. De asemenea, acestor inves­titori li s-ar putea acorda prioritate la alocare, precum şi certificate de reduceri.

Pregătirea şi execuţia unei Oferte Publice Iniţiale presupune mai multe etape cheie, care trebuie trecute, arată trainerul LSE. Acestea includ consolidarea tuturor centrelor de profit şi a fluxurilor de numerar, transparentizarea structurii acţionariatului, realizarea de raportări în format IFRS, pentru cel puţin trei ani consecutivi, cu res­pectarea termenelor limită, şi pregătirea unui plan de afaceri detaliat, incluzând o prognoză privind dezvoltarea companiei pe termen lung. De asemenea, conducerea companiei trebuie să aleagă platforma pe care aceasta să fie listată, despre care Miha Kosak consideră că, în cazul privatizărilor, ar trebui să fie cea locală. Alţi paşi necesari, conform bancherului de inves­tiţii, sunt pregătirea pros­pectului internaţional, care este atât un document de reglementare cât şi unul de marketing, şi stabilirea unui Departament de Relaţii cu Investitorii, cu cel puţin trei-patru luni înainte de ofertă.

Principala modalitate prin care investitorii evaluează oferta este oferta de piaţă, la preţul rezultat aceştia putând solicita un discount, explică Miha Kosak: "În general, guvernele au fost foarte precaute când vine vorba despre preţul pentru deţinerile privatizate. Acestea s-au concentrat pe profeţia care se împlineşte singură, conform căreia performanţa bună post-privatizare a companiilor privatizate va genera o creştere a cererii, în special din partea investitorilor de retail. Succesul pe piaţa de capital a fost considerat, de cele mai multe ori, mai ales de presa locală, ca fiind sinonim cu succesul politic în numeroase privatizări, motiv pentru care guvernele au fost atente să nu solicite un preţ prea mare, preferând precauţia. Studiile empirice arată că o privatizare de succes printr-un IPO ar trebui să deschidă calea pentru alte oferte, dintre care cele mai multe au venit din partea firmelor mari de telecomunicaţii, petrol şi utilităţi, precum şi pentru alte privatizări realizate de către guvernele respective".

O altă componentă cheie a procesului Ofertelor Publice Iniţiale o reprezintă strategia de marketing, despre care bancherul de investiţii recomandă să înceapă cu şase luni înainte de ofertă. Primul pas reprezintă prezentări pentru investitori, constând în întâlniri între conducerea companiei şi investitori cheie, selectaţi de către intermediar, în scopul prezentării unei poveşti clare a acesteia, validării atractivităţii investiţiei în companie şi înţelegerii cerinţelor investitorilor. A doua fază este cea de "pilot fishing", în care echipa de vânzări a intermediarului se întâlneşte cu investitorii ţintă, pentru a obţine şi analiza feedback-ul cu privire la povestea prezentată. Acest lucru trebuie făcut înainte de publicarea studiilor analiştilor cu privire la societate, în opinia lui Miha Kosak. Pe parcursul celei de a treia faze, de educare a investitorilor, analiştii intermediarului se întâlnesc cu investitorii cheie pentru a-i "instrui" cu privire la povestea societăţii şi pentru a obţine feedback cu privire la poziţionarea în raport cu firmele concurente. În ultimele două săptămâni înainte de IPO, conducerea ar trebui să înceapă roadshow-ul, al cărui scop este de a creşte interesul pentru companie. După realizarea ofertei, ar trebui, de asemenea, realizate road-show-uri, însoţite de publicarea raportărilor anuale, de realizarea de conferinţe şi de întâlniri cu investitori internaţionali.

"Atât întreprinderile de stat cât şi ţara trebuie să fie pregătite pentru privatizare"

Privatizarea unei companii de stat necesită pregătire nu doar din partea respectivei firme, ci şi a statului, precizează Pranav L. Trivedi, partener la firma de avocatură Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom. Reformele care să vizeze compania în cauză, piaţa locală de capital, precum şi legislaţia privind concurenţa sunt necesare pentru crearea unui mediu care să încurajeze investiţiile, subliniază domnia sa. De asemenea, autorităţile trebuie să creeze o legislaţie specifică pentru fiecare sector, precum şi o autoritate de reglementare independentă, ţinând cont şi de sugestiile investitorilor, recomandă avocatul.

Pe lângă aceste elemente, guvernul trebuie să restructureze compania pe care doreşte să o vândă, indiferent de metoda de privatizare pentru care optează, conform trainerului LSE Academy. Procesul de reformă ar trebui să vizeze realizarea de planuri de afaceri şi financiare, fuziunea sau vânzarea unor active, implementarea unui management profesionist şi aplicarea unui standard contabil recunoscut, recomandă Pranav Trivedi. "La începutul procesului de privatizare, guvernul ar trebui să aprobe o decizie prin care să stabilească obiectivele, structura din cadrul guvernului care gestionează procesul, cadrul legal pentru privatizare, inclusiv tipurile de concesiuni care pot fi acordate, identificarea şi stabilirea proceselor pentru vânzarea unor entităţi specifice, la fel ca şi alte cerinţe legale specifice", conform avocatului. Implicarea factorilor guvernamentali importanţi în procesul de privatizare este esenţială pentru a asigura transparenţa şi stabilitatea acestuia, consideră trainerul LSE, care încurajează crearea unui comitet de direcţie la nivel de guvern, care să creeze un consens politic larg, pentru a obţine informaţii de la părţile implicate şi pentru a autoriza deciziile cheie.

Săptămâna trecută, Asociaţia Brokerilor a organizat un training cu privire la privatizările de pe pieţele europene, împreună cu LSE. Cei doi instructori, bancherul de investiţii Miha Kosak şi avocatul Pranav L. Trivedi, specializat în privatizări şi fuziuni şi achiziţii internaţionale, au discutat opţiunile principale pentru privatizarea unei societăţi, care includ: oferta publică iniţială (IPO), vânzări strategice, oferte private şi privatizări pe bază de cupoane, analizând beneficiile şi dezavantajele fiecărei metode.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb