Transparency International Romania îşi exprimă "profunda îngrijorare cu privire la modificările de natură să vulnerabilizeze administrarea fondurilor europene aduse prin Proiectul de Hotărâre privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, publicat în data de 19.07.2010 pe website-ul Ministerului Finanţelor Publice", se arată într-un comunicat de presă.
În noua organigramă anexată Proiectului de act normativ, Oficiul de Plăţi şi Contractare Phare (OPCP), ca direcţie din cadrul Ministerului cu funcţia de Autoritate Administrativă de Înfrăţire Instituţională, îşi pierde din atribuţiile reglementate prin HG nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, în competenţele acestuia nemaintrând activitatea de derulare şi gestionare a programelor Schengen şi a fondurilor post-aderare. Acestea intră, potrivit proiectului propus de Ministerul Finanţelor Publice, în responsabilitatea noii Direcţii Schengen şi Programe Postaderare, potrivit Transparency International Romania.
Aceştia consideră că această modificare, realizată sub pretextul "eficientizării activităţii prin reproiectarea structurii organizatorice", este de natură să aducă grave prejudicii modului de administrare a fondurilor europene şi nu ia în considerare recomandările şi semnalele de alarmă reiterate de Comisia Europeană, inclusiv prin ultimul Raport de monitorizare a progreselor României în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare. Deşi la nivel de discurs politic se acceptă necesitatea absorbţiei fondurilor europene şi a îmbunătăţirii administrării procesului de achiziţii publice, amputarea unei instituţii precum OPCP tinde să acutizeze "lipsa unor bune practici cu aplicabilitate generală în domeniul achiziţiilor publice, precum şi a cooperării orizontale pentru monitorizarea punerii în aplicare a legislaţiei". Proiectul de Hotărâre produce de aceea nu numai instabilitate instituţională şi incertitudine juridică pentru autorităţile contractante, ci şi costuri suplimentare inerente unei proaste administrări a fondurilor post-aderare, consideră Transparency International Romania.
Aceştia solicită Ministerului Finanţelor Publice prezentarea politicii publice care trebuia să însoţească Proiectul de Hotărâre şi să explice de ce se impune o asemenea măsură, atâta vreme cât în Nota de fundamentare a acesteia, secţiunea privind impactul financiar asupra bugetului general consolidat nu arată economii care ar fi putut justifica cel puţin "contabiliceşte" această destructurare instituţională.
De asemenea, solicităm Guvernului să nu adopte nicio măsură referitoare la acest aspect, până nu există o analiză de impact şi un acord principial al Comisiei Europene, precum şi o largă dezbatere privind riscurile de reducere a capacităţii administrative în atragerea fondurilor europene şi de creare a unor vulnerabilităţi privind integritatea publică, se mai arată în comunicatul Transparency International Romania.