Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită autorităţilor desecretizarea scrisorii primite de la Comisia Europeană (CE) în data de 19 iulie 2018, de punere în întârziere cu privire la normele referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA).
Potrivit unui comunicat al UNTRR, Comisia Europeană solicită autorităţilor autohtone modificarea câtorva articole din legislaţia RCA actuală, ceea ce ar putea conduce din nou la creşterea tarifelor: "UNTRR consideră că Legea 132/2017 a determinat reechilibrarea pieţei RCA şi chiar a demonstrat, în scurt timp de la adoptare, revenirea la condiţii comerciale caracteristice unei pieţe libere. În prezent, tarifele RCA practicate de asiguratori se situează sub tariful de referinţă (în unele cazuri chiar la jumătate faţă de tariful de referinţă), nicio companie care vindea asigurări RCA înainte de plafonarea tarifelor RCA şi de adoptarea Legii 132/2017 nu s-a retras din piaţă şi chiar 2 noi asiguratori au fost autorizaţi pe acest segment de servicii. Întrucât ASF a cerut transportatorilor rutieri un punct de vedere cu privire la eventualele modificări ale legislaţiei, UNTRR solicită autorităţilor române transmiterea scrisorii primite de la Comisia Europeană pentru a putea transmite observaţii fundamentate asupra normelor reclamate de CE".
Uniunea Transportatorilor reaminteşte Guvernului, Ministerului Finanţelor, Ministerului de Externe şi Autorităţii de Supraveghere Financiară că, prin modificarea legislaţiei actuale RCA, ar putea fi afectaţi peste 6 milioane de consumatori, existând riscul revenirii la situaţia de criză din perioada 2014-2016 când tarifele RCA depăşeau 5.000 de euro/an pentru un autocamion la clasa de bază B0, chiar peste 10.000 - 20.000 euro pentru cele care înregistrau daune, indiferent de valoarea acestora. Totodată, UNTRR solicită urgentarea finalizării şi comunicării rezultatelor anchetei Consiliului Concurenţei, care suspectează o parte din companiile de asigurări furnizori RCA că, în perioada 2014-2016, ar fi format un cartel şi s-ar fi înţeles asupra preţurilor, decizia finală fiind necesară pentru a fi comunicată în cel mai scurt timp către Comisia Europeană.
Comisia Europeană (CE) a decis pe 19 iulie să trimită ţării noastre o scrisoare de punere în întârziere prin care îi cere să transmită observaţiile cu privire la normele sale naţionale referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto. Potrivit Agerpres, conform unui comunicat de presă al Executivului comunitar, remis la vremea respectivă, normele naţionale actuale impun o obligaţie de notificare prealabilă a oricărei intenţii de modificare a primelor, precum şi o serie de limitări ale modalităţilor de calculare a primelor de către asigurători. Comisia consideră că aceste obligaţii contravin dispoziţiilor articolelor 21 şi 181 din Directiva Solvabilitate II, astfel cum au fost interpretate de jurisprudenţa Curţii referitoare la principiul libertăţii tarifare. Legislaţia naţională menţionată cuprinde, de asemenea, dispoziţii care îi obligă pe asigurători să emită, pentru anumite categorii de vehicule, o poliţă valabilă doar pe teritoriul României şi să stabilească cuantumul primei ţinând seama de riscurile asociate. În opinia Comisiei, aceste dispoziţii contravin articolului 14 din Directiva privind asigurarea auto, care impune ca poliţele de asigurare de răspundere civilă auto să acopere întregul teritoriu al Uniunii pe baza unei prime de asigurare unice. În cazul în care România nu acţionează în următoarele două luni, Comisia îi poate trimite un aviz motivat cu privire la această chestiune.