Asigurarea auto obligatorie (RCA) reprezintă un domeniu în care lucrurile nu funcţionează, deoarece milioanele de lei cotizate de proprietarii de autovehicule din ţara noastră sunt fie deturnate fraudulos, cum s-a întâmplat cu recentele falimente, fie sunt efectiv înregistrate ca profituri uriaşe de firmele care emit poliţele RCA, afirmă reprezentanţii Confederaţiei Transportatorilor şi Operatorilor Autorizaţi din România (COTAR) într-o scrisoare deschisă adresată astăzi liderilor coaliţiei de guvernare, premierul Marcel Ciolacu şi Nicolae Ciucă - preşedintele Senatului.
În documentul citat se arată: "Depăşind cu mult preţurile plafonate de Executiv, din cauza lentorii, indolenţei şi sfidării iresponsabile la nivelul ASF - autoritatea învestită prin lege să controleze piaţa, adică mai ales lăcomia asiguratorilor -, companiile de asigurări au înregistrat profituri istorice, pe spinarea cotizanţilor români. Practic, la fiecare 100 de euro plătiţi de asiguraţi, 20 de euro au mers direct ca profit al companiilor care emit poliţe RCA. Plătim, azi, asigurări RCA mai mari decât în Germania sau Italia.
Unde a fost ASF în tot acest timp? (...) Sorin Mititelu, vicepreşedintele ASF responsabil de sectorul asigurărilor, ne anunţă acum că a demarat controale la companiile pe care ar fi trebuit să le verifice. Companii care după ce au înregistrat profituri scandalos de mari, riscă, chipurile, o amendă de 2.000 de euro".
Reprezentanţii COTAR susţin că în ultimii 3 ani, tariful la poliţa RCA s-a triplat nejustificat, depăşind tarifele din Germania, Austria, Italia, în timp ce despăgubirile daunelor au crescut cumulat cu doar 15%, neacoperind nici măcar inflaţia.
"În timp ce manopera plătită la service-urile din România este de doar 5% din încasările pe RCA ale asigurătorilor, aceştia scumpesc poliţă RCA plafonată cu 5% de la o lună la alta, ajungând ca pe perioada plafonarii valoarea poliţei să crească cu până la 50%, la unele companii. (...) Astăzi vedem că plafonarea nu funcţionează decât pentru brokeri, iar profiturile companiilor de asigurări cresc fără oprire. Iar vicepreşedintele ASF Sorin Mititelu se face că nu înţelege. (...) În ASF nu a făcut nici o reformă, FGA este blocat şi nu achită despăgubirile către sutele de mii de păgubiţi, iar exemplele pot continua", afirmă reprezentanţii transportatorilor.
Ei consideră că "sectorul de asigurări din cadrul ASF a eşuat lamentabil în demersul de a-i proteja pe români de practicile abuzive ale asigurătorilor" şi de aceea le solicită liderilor coaliţiei de guvernare să îl demită pe Sorin Mititelu din funcţia de vicepreşedinte al ASF.