Preşedintele Statelor Unite, Donald Trump, a acordat vineri companiei Boeing contractul pentru construirea celui mai avansat avion de vânătoare al Forţelor Aeriene ale SUA, oferindu-i companiei o victorie foarte necesară în umbra scandalului în care a fost implicată recent, potrivit Reuters.
Conform sursei citate, programul "Next Generation Air Dominance" va înlocui avionul F-22 Raptor al companiei Lockheed Martin cu o aeronavă pilotată, proiectată să intre în luptă alături de drone. Designul avionului rămâne un secret bine păzit, dar probabil va include tehnologii stealth, senzori avansaţi şi motoare de ultimă generaţie.
Trump, cel de-al 47-lea preşimdintele al SUA, a declarat că noul avion se va numi F-47.
"Am dat comanda pentru multe unităţi. Nu vă putem spune preţul", le-a declarat Trump reporterilor în Biroul Oval.
"Aliaţii noştri sună continuu", a adăugat Trump, precizând că vânzările către ţări străine ar putea reprezenta o opţiune. "Vor şi ei să le cumpere."
Acţiunile Boeing au crescut cu 5% după această veste. Compania cu sediul în Seattle a câştigat contractul în defavoarea Lockheed Martin. Acţiunile Lockheed au scăzut cu aproape 6%.
Reuters a raportat victoria companiei Boeing înainte de anunţul oficial.
"Comparativ cu F-22, modelul F-47 va costa mai puţin şi va fi mai adaptabil ameninţărilor viitoare - şi vom avea mai multe avioane F-47 în dotarea noastră", a declarat generalul David Allvin, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene.
Boeing şi Lockheed nu au răspuns imediat solicitărilor de comentarii.
Pentru Boeing, această victorie marchează o răsturnare de situaţie pentru o companie care s-a confruntat cu dificultăţi atât în sectorul comercial, cât şi în cel al apărării. Contractul reprezintă un impuls semnificativ pentru divizia sa din St. Louis, Missouri, specializată în producţia de avioane de luptă.
Contractul pentru dezvoltarea tehnologică şi producţie are o valoare de peste 20 de miliarde de dolari. Compania câştigătoare va primi în cele din urmă comenzi de sute de miliarde de dolari pe durata de mai multe decenii a contractului.
NGAD a fost conceput ca o "familie de sisteme", construită în jurul unui avion de luptă din a şasea generaţie, menit să contracareze adversari precum China şi Rusia.
Operaţiunile comerciale ale Boeing s-au confruntat cu dificultăţi în încercarea companiei de a relansa la capacitate maximă producţia aeronavei sale cele mai bine vândute, 737 MAX. În acelaşi timp, divizia sa de apărare a fost afectată de performanţele slabe ale unor contracte pentru avioane cisternă de realimentare în zbor, drone şi avioane de antrenament.
Depăşirile de costuri la programul avionului-cisternă KC-46 au depăşit suma de 7 miliarde de dolari în ultimii ani, în timp ce un alt contract cu preţ fix, pentru modernizarea a două aeronave Air Force One, a generat pierderi de 2 miliarde de dolari pentru Boeing, unul dintre cei mai mari cinci contractori din sectorul apărării din SUA.
Lockheed, care recent a fost eliminată din competiţia pentru construirea următorului avion stealth destinat portavioanelor marinei americane, se confruntă cu un viitor incert pe piaţa avioanelor de luptă avansate după această înfrângere.
Miliardarul şi consilierul prezidenţial Elon Musk şi-a exprimat scepticismul cu privire la eficienţa avioanelor de luptă avansate cu echipaj uman, susţinând că dronele mai ieftine ar reprezenta o opţiune mai bună.
Deşi Lockheed ar putea contesta în continuare atribuirea contractului către Boeing, faptul că Trump a anunţat înţelegerea în cadrul unei conferinţe de presă intens mediatizate din Biroul Oval ar putea reduce şansele unei dezbateri publice privind obiecţiile companiei din Bethesda, Maryland, împotriva acestui acord.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2025, 18:46)
:))) la fel de bun ca 737 Max?!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2025, 22:15)
Daca zice "preşimdintele al SUA" :-)...treziti-l peste 4 ani:-)