Aplicaţia de taxi Uber se confruntă cu o acţiune în justiţie în Marea Britanie, asupra dubiilor privind oferirea către şoferi a drepturilor de bază şi tratarea lor ca angajaţi, mai degrabă decât "parteneri" sau "contractori", scrie The Guardian.
Potrivit publicaţiei, procesul a fost iniţiat de firma de avocatură în domeniul muncii Leigh Day, în numele uniunii pentru conducătorii auto profesionişti, GMB.
GMB transmite că Uber nu respectă legea cu privire la plata, indemnizaţia de vacanţă sau sănătatea şi siguranţa conducătorilor săi auto.
Nigel MacKay, de la Leigh Day, a declarat: "Uber nu numai că plăteşte şoferii, dar, de asemenea, controlează efectiv cât plătesc pasagerii şi le solicită şoferilor să urmeze anumite trasee. Totodată, foloseşte un sistem de rating pentru a evalua performanţa şoferilor". "Noi credem că este clar din modul în care Uber funcţionează că le datorează şoferilor aceleaşi reponsabilităţi pe care orice alt angajator le are faţă de lucrătorii săi. În particular, şoferilor companiei nu ar trebui să le fie refuzat dreptul la un salariu minim şi un concediu plătit. Uber ar trebui să îşi asume responsabilitatea pentru şoferii săi, asigurându-se că ei îşi iau pauze regulate de la muncă", adaugă Nigel MacKay.
Un purtător de cuvânt al Uber a apărat relaţia companiei cu şoferii, precizând că "unul dintre principalele motive pentru care şoferii utilizează Uber este pentru că ei iubesc să fie proprii şefi. Ca angajaţi, şoferii ar conduce în schimburi aranjate, ar câştiga un salariu fix pe oră şi ar pierde abilitatea de a conduce vehicule în altă parte, precum şi flexibilitatea personală pe care o preţuiesc cel mai mult".
"Realitatea este că şoferii folosesc Uber în proprii lor termeni: ei controlează utilizarea proprie a aplicaţiei", precizează reprezentantul Uber.
Steve Garewick, secretarul sucursalei pentru conducători auto profesionişti din GMB, a declarat că un număr de oameni care conduc pentru Uber i-au semnalat anumite practici "nefericite" din firmă.
"Sunt mai multe probleme, dar suntem preocupaţi de calitatea vieţii", a spus el, estimând că celor 75.000 de şoferi profesionişti care operează în Londra li s-au alăturat, în ultimii ani, circa 20.000 - 30.000 de şoferi Uber. Potrivit directorului executiv al Uber, Travis Kalanick, firma californiană speră să ajungă la aproximativ 42.000 de şoferi operaţionali în Londra, până în 2016.
Garewick, însă, a menţionat că şoferii se simt nesiguri şi nesusţinuţi de firmă şi că, de asemenea, sunt probleme de siguranţă, atât pentru şoferi, cât şi pentru pasageri: "Dacă cei din Uber sunt nemulţumiţi de ceva, te pot scoate din sistem. De asemenea, există o lipsă de şoferi instruiţi, de calitate. Aceasta este o problemă de siguranţă pentru clienţi".
Îngrijorări sunt manifestate, totodată, şi în jurul viitoarei legislaţii "transfrontaliere", care urmează în intre în vigoare, în Londra, în septembrie. Ea va permite unei firme care nu are un şofer disponibil într-o anumită zonă să subcontracteze o altă firmă. "Conducătorii auto sunt îngrijoraţi despre modul în care această lege va afecta lucrurile, deoarece oamenii vor începe subcontractarea muncitorilor. Vom avea astfel o piaţă inundată, iar toată lumea va reduce tarifele", a precizat Garewick.
Şoferii Uber s-au mai plâns şi asupra comisioanelor ridicate pe care trebuie să le plătească (în prezent între 20 şi 25%, în funcţie de maşină), asupra lipsei de sprijin din partea sediului central al companiei din Londra şi asupra taxei pentru date internet, pe care şoferii o plătesc chiar dacă nu lucrează în mod activ (circa 3,5 lire sterline pe săptămână).
Uber se confruntă, în prezent, cu acţiune în justiţie şi în Canada, unde şoferii vor ca activitatea companiei să fie suspendată în provincia Ontario.
Vineri, consiliul local din Nottingham se va reuni pentru a dezbate dacă firmei îi va fi permis să opereze în zonă.