Un asteroid dă târcoale pământului

OCTAVIAN DAN
Ziarul BURSA #Media-Advertising / 22 aprilie 2011

Un asteroid dă târcoale pământului

Un asteroid de aproximativ 400 de metri în diametru va trece prin apropierea Pămân-tului pe 8 noiembrie, acest lucru provocând îngrijorare în rândul publicului larg şi motive de bucurie pentru oamenii de ştiinţă. Având în vedere dimensiunile asteroidului şi faptul că acesta trece destul de aproape de Pământ (327.000 de kilometri), centrele astronomice se află în pregătiri febrile pentru a putea studia cât mai bine corpul ceresc, acest lucru fiind posibil cu ajutorul aparatelor radar şi telescoapelor. Data de 8 noiembrie poate fi una istorică pentru comunitatea astronomilor. Oamenii de ştiinţă avertizează însă că există posibilitatea ca în viitor acest asteroid, botezat 2005 YU55, să intre în contact cu planeta noastră în cazul în care în drumul său poate intra într-o coliziune care să-i schimbe complet traiectoria de deplasare. De altfel, a fost deja încadrat în categoria "asteroid potenţial periculos". Descoperirea a fost făcută în cadrul programului Spacewatch al Universităţii din Arizona, de către Laboratorul Lunar şi Planetar din Tucson, informează space.com. O astfel de "întâlnire" are loc odată la 30 de ani. La o distanţă la fel de mică a trecut un asteroid în 1976, dar la vremea respectivă nimeni nu a remarcat acest lucru, abia în 2010 fiind făcut anunţul în urma analizării traiectoriei acestuia. În februarie 2011, un corp ceresc, cu dimensiunea cuprinsă între 2,3 şi 5,1 metri, a trecut la o distanţă de 29.100 km faţă de Pământ având o viteză de deplasare de 9,6 kilometri pe secundă. Chiar dacă a trecut des-tul de aproape, din cauza dimensiunilor mici acesta nu a putut fi observat cu ochiul liber. Asteroizii consideraţi "periculoşi" sunt aceia care au diametre ce depăşesc 150 de metri şi ale căror orbite îi aduc la distanţe foarte mici de Terra.

În cazul în care în univers nu vor avea loc mutaţii semnificative, prima ameninţare majoră este prevăzută pentru anul 2182. La această dată, un asteroid denumit 1999 RQ36 poate lovi planeta noastră, şansele de impact fiind de 1 la 1000. Spre exemplu,s şansele ca asteroidul Apophis să lovească Terra în 2036 sunt de 1 la 250.000.

Pământul a fost foarte aproape de o catastrofă totală pe data 30 iunie 1908. Originile catastrofei Tunguska, din Siberia rusă, care a avut loc la data prezentată mai sus, sunt în continuare învăluite în mister. Printre ipotezele luate în considerare pentru producerea exploziei sunt ciocnirea cu un meteorit sau coliziunea cu o navă extraterestră. Explozia a afectat o suprafaţă de 2.150 de kilometri pătraţi în Rusia, peste 80 de milioane de copaci din zona Krasnoiarsk, Siberia, au fost distruşi atunci. Cercetările au fost îngreunate deoarece oamenii de ştiinţă au ajuns la locul impactului abia la 10 ani de la producerea lui. Martorii au povestit cercetătorilor că au văzut un stâlp uriaş de flăcări în cer şi au simţit un cutremur şi un val de căldură. Trebuie precizat că nu exista niciun crater pe locul unde se presupunea că un corp ceresc ar fi lovit Pământul, astrofizicianul Harlow Shapley a emis, în 1930, ipoteza potrivit căreia Tunguska nu era un meteorit, ci o cometă sau fragmentele unei comete.

Fix la cos