"Un spaţiu trebuie să reflecte personalitatea celui care locuieşte acolo"

A CONSEMNAT ANDREI IACOMI
Ziarul BURSA #Companii / 15 mai 2023

"Un spaţiu trebuie să reflecte personalitatea celui care locuieşte acolo"

(Interviu cu Elena Oancea, cofondator Lemon Interior Design)

"Pandemia a creat o mai mare conştientizare a valorii bunăstării la locul de muncă" "S-a demonstrat că accentul pus pe spaţiile de birouri ecologice îmbunătăţeşte productivitatea şi bunăstarea angajaţilor" "Credem că viziunea designerului, creativitatea, personalitatea utilizatorului final a spaţiului sunt de neînlocuit"

Reporter: Pandemia Covid-19 a adus schimbări importante în modul de lucru al oamenilor. Multe persoane au început să lucreze de acasă sau hibrid, astfel încât cererea şi gradul de ocupare al birourilor a scăzut. Ce impact a avut acest eveniment asupra amenajărilor interioare ale spaţiilor de birouri? Cum s-a adaptat Lemon Interior Design?

Elena Oancea: Pandemia de Covid-19 a provocat o schimbare a cererii de spaţii de birouri, ducând la schimbări în industria de amenajări interioare. Cu mulţi oameni care lucrează de acasă sau în modele hibride, nevoia de spaţii tradiţionale de birou a scăzut drastic. Această situaţie a determinat designerii de interior să regândească modul în care ar trebui să fie create spaţiile de birouri, astfel încât să poată răspunde nevoilor în schimbare ale angajaţilor din zilele noastre.

Azi, la trei ani de la începutul pandemiei, observăm că primează criteriile de siguranţă atunci când companiile caută un birou, astfel încât acesta să ofere cele mai bune garanţii de sănătate şi de wellness pentru angajaţi. Noile birouri ies din tiparele convenţionale şi se concentrează pe design şi ergonomie, relaxare şi intimitate, spaţii comune de discuţii şi întâmpinare a partenerilor de lucru. Au fost ani cu mult neprevăzut, dar pe segmentul pe care activăm interesul crescut al oamenilor pentru spaţii care sunt confortabile şi sigure, care răspund noii realităţi, a însemnat şi multă activitate pentru noi.

Fie că vorbim de spaţii noi de birouri sau de adaptare a birourilor existente la noua paradigmă de lucru hibrid, ambele variante vizează transformarea spaţiului cu impact direct în îmbunătăţirea relaţiilor profesionale şi de comunicare în rândul angajaţilor companiilor şi bineînţeles reîntoarcerea oamenilor în birouri.

Ambele scenarii necesită servicii de consiliere de design interior, în special de regândire şi planificare a spaţiilor de birouri, precum şi integrarea zonelor de atracţie pentru angajaţi şi implicit lucrări de amenajare.

În plus, pandemia a creat o mai mare conştientizare a valorii bunăstării la locul de muncă. Companiile se concentrează acum să creeze locuri de muncă primitoare şi confortabile, care încurajează creativitatea şi confortul, implicarea şi retenţia angajaţilor.

În mod tradiţional, segmentul office era... office. Dar în ultimii ani, companiile au vrut să aibă birouri mai primitoare, să fie mai atractive. Noi, venind din rezidenţial, am adus o altă experienţă, orientată către un stil mai confortabil, mai cald, mai plăcut. Acum, companiile trec la nivelul următor şi gândesc moduri creative în care pot aşeza birourile astfel încât angajaţii să îşi dorească să revină şi să petreacă mai mult timp la birou, unde pot interacţiona cu colegii.

Am avut situaţii de relocare a anumitor clienţi din spaţii vechi în spaţii noi, ceea ce a venit cu un fel de reîmprospătare a zonelor de lucru şi am fost surprinşi să aflăm că, cei care lucrau hibrid cu doar trei zile la birou, au început să îşi dorească să vină zilnic la birou. Unii ne-au mai comandat zeci de birouri între timp, ca să îi acomodeze pe cei care vor să revină la birou, deoarece mediul este mult mai atrăgător.

Reporter: Care sunt elementele ce definesc conceptele Lemon Interior Design?

Elena Oancea: Conceptele de design interior marca Lemon sunt caracterizate de mai multe elemente cheie care conlucrează pentru a crea un stil coeziv şi distinctiv. Principiul care ne ghidează în toate proiectele noastre este să facem în mod conştient viaţa mai frumoasă, mai confortabilă, prin design original şi creând senzaţia de flexibilitate, durabilitate şi calitate.

Cu atenţie şi pasiune pentru detalii, creăm un design potrivit cu personalitatea fiecărui client, analizând contextul spaţiului, al implicării sociale şi al comportamentului uman al acestuia. Bineînţeles că funcţionalitatea amenajării, importantă atât în cadrul spaţiului contemporan de office cât şi în zona de rezidenţial, trebuie susţinută de inovaţie şi tehnologie de ultimă oră. Echipa noastră de designeri şi arhitecţi caută mereu să inoveze plecând de la conceptele tradiţionale de proiectare, remodelând perspectiva clientului într-un spaţiu vibrant, creat pentru o viaţă confortabilă.

Principiul din spatele Lemon Interior Design este acela de a îmbunătăţi viaţa prin design original. Conceptele pe care le propune Lemon atât pentru proiecte rezidenţiale, cât şi de birouri, au propria amprentă şi au devenit recognoscibile şi inconfundabile: stilul contemporan este mixat cu accente îndrăzneţe, într-un tot unitar.

Conceptele Lemon Interior Design sunt contemporane, mereu adaptate schimbărilor cu focus pe crearea de spaţii mereu actuale, sigure şi confortabile.

Reporter: Cum decurge de obicei relaţia cu un client? Cât de bine îşi cunoaşte clientul nevoile reale?

Elena Oancea: Noi am avut de la bun început o abordare diferită a conceptului de design interior şi o abordare integrată a fiecărui proiect - livrăm proiecte la cheie, de la procesul de creaţie adaptat întotdeauna la personalitatea clientului sau filosofia companiei, la procesul de achiziţie şi execuţia efectivă, implementarea amenajării. Am reuşit în aceşti ani să ne formăm un public aparte, educat, cu bun gust şi cu dorinţa de a-şi defini personalitatea şi valorile prin propriile spaţii. Lemon Interior Design trece de noţiunea de brand, mergând direct către persoanele cu astfel de priorităţi. Iar pentru noi este o bucurie să vedem că există oameni tot mai preocupaţi de acest aspect. Clienţii actuali, dar şi cei potenţiali, au înţeles importanţa unui standard de calitate şi confort, în această perioadă poate mai mult ca oricând.

Credem cu tărie că un spaţiu trebuie să reflecte personalitatea celui care locuieşte acolo. În egală măsură este important să cunoşti foarte bine stilul de viaţă al viitorului rezident, ce fel de activităţi îi fac plăcere în timpul liber, de exemplu.

Aşadar, etapa de cunoaştere a clientului, a tuturor dimensiunilor personalităţii şi vieţii sale este absolut necesară. Pornim împreună într-o călătorie de descoperire în care noi, cu experienţa noastră, ghidăm clientul astfel încât, la final, să definim şi să creăm un spaţiu unde el să se simtă acasă din toate punctele de vedere.

Reporter: Ce diferenţe există între dorinţele sau nevoile utilizatorilor de spaţii de birouri din România şi cele din Vestul Europei?

Elena Oancea: Stilul de amenajare propus de Lemon, fie că vorbim despre proiectele rezidenţiale sau de office, este atemporal şi fără graniţe, concentrat pe elemente contemporane şi accente îndrăzneţe, aşadar, ca abordare conceptuală, am fost imediat pe aceeaşi lungime de undă şi cu clienţii străini. Noi am observat că ultimele trenduri din piaţa de amenajări de birouri au venit să egalizeze diferenţele care existau între dorinţele şi nevoile utilizatorilor de spaţii de birouri din România şi cele din Vestul Europei.

Atunci când pornim într-un proiect nou de amenajare de birouri, primul pas important este cunoaşterea şi înţelegerea companiei şi a filosofiei sale, care de cele mai multe ori se reflectă în elaborarea unei strategii ocupaţionale şi unui mood-board bazat bineînţeles pe brand book. Această etapă precursoare procesului de elaborare a conceptului de design, care include o componentă majoră de cercetare şi analiză, este foarte importantă pentru a înţelege nevoile companiei, valorile sale şi pentru a oglindi în conceptul de design cu cât mai multă acurateţe planurile şi evoluţia sa.

Unul dintre principiile de bază în realizarea completă a unui spaţiu de birou este realizarea detaliată a intervievării departamentelor principale ale companiei, pentru a afla obiceiurile şi nevoile angajaţilor, cât şi pentru a structura şi sinergiile dintre departamentele din organigramă. O realitate pe care o întâlnim în toate proiectele noastre: este foarte important ca aceşti angajaţi şi conducerea lor să beneficieze de fluiditatea necesară între departamentele cheie, de poziţionarea potrivită şi la distanţe optime a departamentelor cu grad ridicat de interacţiune. Obiceiurile angajaţilor sunt strâns corelate cu posibilitatea accentuării spaţiilor precum: neighburhoods, think cells, phone booths, mai multe zone de relaxare, mai multe zone de vorbit la telefon sau chiar de întâlnire în conceptul de compartimentare.

Un trend care în Europa există de ceva vreme şi care a fost accelerat de pandemie şi la noi este faptul că tot mai multe companii se concentrează într-o măsură din ce în ce mai mare pe bunăstarea angajaţilor, preferinţa pentru spaţii flexibile şi ergonomice, cu accent pe sustenabilitate şi confortul angajaţilor, cu multe tehnologii integrate, cu arii interactive care stimulează socializarea şi comunicarea între departamente şi cu multe facilităţi pentru aceştia. Biroul anului 2023 include numeroase funcţiuni: bucătărie, coffee points, terase, ba chiar camere pentru relaxare - cu funcţiuni diferite de la salină, camere dotate cu mese de biliard, gaming sau echipate cu scaune pentru masaj. Flexibilizarea procesului muncii impune şi crearea unor concepte de birouri temporare sau de tip sharing office.

România cu siguranţă a ajuns rapid din urmă nevoile şi dorinţele utilizatorilor spaţiilor de birouri din Europa de Vest, în special în ceea ce priveşte tehnologia şi infrastructura, ceea ce facilitează menţinerea conexiunii şi accesul la diverse servicii pentru lucrători, aplicatii de tip "desk-sharing" şi echipamentele moderne de birou.

Nu în ultimul rând, ţările din Europa de Vest şi în ani recenţi România, îşi manifestă preocuparea pentru sustenabilitate şi dezvoltare durabilă, asigurându-se că spaţiile de birouri sunt ecologice şi eficiente din punct de vedere energetic. Este ceva care ar putea îmbunătăţi imaginea afacerilor româneşti, deoarece în prezent, aceasta nu reprezintă încă o preocupare majoră.

Reporter: De mai mulţi ani se pune accent pe construcţiile prietenoase cu mediul. Cum se reflectă acest lucru în amenajările interioare ale spaţiilor de birouri?

Elena Oancea: În ultimii ani, în amenajările interioare ale spaţiilor de birouri încorporăm din ce în ce mai mult elemente sustenabile, ecologice, folosim materiale durabile şi inserăm în proiecte materiale reciclate, pentru anumite elemente de design, mobilier şi articole de decor. Utilizarea luminii naturale şi a sistemelor de iluminat eficiente din punct de vedere energetic este, de asemenea, o tendinţă comună, contribuind totodată şi la un consum responsabil de energie. Plantele şi verdeaţa sunt adesea încorporate în design, nu numai în scopuri estetice, ci şi pentru a îmbunătăţi calitatea aerului şi a reduce nivelul de dioxid de carbon.

Pe lângă reducerea amprentei de carbon, s-a demonstrat că accentul pus pe spaţiile de birouri ecologice îmbunătăţeşte productivitatea şi bunăstarea angajaţilor. S-a constatat că angajaţii din birourile ecologice îşi iau mai puţine zile de concediu medical şi raportează niveluri mai ridicate de satisfacţie în muncă. Încorporarea naturii în spaţiile de birouri s-a dovedit, de asemenea, că are un impact pozitiv, reducând nivelul de stres şi promovând creativitatea. Drept urmare, tot mai multe companii acordă prioritate designului durabil şi ecologic în spaţiile lor de birouri, nu numai din motive de mediu, ci şi în beneficiul angajaţilor lor. Integrăm, de asemenea, design biofilic şi materiale mai sănătoase în spaţiile de birou, pentru a ne asigura că utilizatorii sunt mai sănătoşi şi mai fericiţi.

Pe măsură ce oamenii devin mai conştienţi de mediu, au început să fie atenţi la impactul activităţilor lor zilnice asupra mediului înconjurător. Mişcarea către practici durabile şi ecologice a prins putere, atât în sectorul construcţiilor cât şi în zona de design interior pentru spaţiile de birouri.

O altă tendinţă care sprijină ideea de sustenabilitate este crearea de zone multifuncţionale şi modulare, care se traduce într-o folosire judicioasă a spaţiului, fără a face rabat de la confort. Cu o abordare creativă şi focus pe ergonomie, putem avea în aceeaşi incintă şi zona de lucru şi zona de interacţiuni cu echipa sau de întâlniri cu clienţii, ceea ce înseamnă o abordare eficientă şi un control mai bun al investiţiei şi un consum responsabil (de energie, de materiale, de apă etc.).

Vedem că a crescut interesul angajatorului pentru birouri amenajate eficient, care oferă condiţii optime de lucru şi pun accent pe sănătatea angajatului, spaţii care oferă şi opţiuni de relaxare, birouri în clădiri certificate green, în zone exclusiviste. Noi credem foarte mult în componenta de wellbeing a spaţiului de muncă şi în toate amenajările noastre office ne-am concentrat pe un concept de stil de viaţă la birou, luând în calcul spaţii de lucru prietenoase, spaţii pentru relaxare, abordări estetice care să dea armonie timpului petrecut la muncă.

Practicile de proiectare durabilă includ utilizarea materialelor naturale, sisteme de iluminat şi sisteme HVAC eficiente din punct de vedere energetic. Astfel de elemente de design ajută la crearea unui mediu interior confortabil şi sănătos pentru ocupanţi, reducând în acelaşi timp impactul asupra mediului al unei clădiri. Din ce în ce mai multe companii caută acum soluţii ecologice de design interior pentru a atrage angajaţi conştienţi de mediu, precum şi clienţi care doresc să facă afaceri cu companii care preţuiesc sustenabilitatea. În plus, un astfel de design interior promovează valorile de marcă ale unei organizaţii care susţine conservarea mediului, ducând la relaţii publice pozitive. În general, este clar că practicile de design interior sustenabil şi ecologic în spaţiile de birouri sunt acum o declaraţie de responsabilitate corporativă şi o reflectare a valorilor sociale în schimbare.

Reporter: Lemon Interior Design a început ca o mică afacere de decoraţiuni şi mobilier de interior, iar acum este o companie cu două divizii şi afaceri de zeci de milioane de lei. Ce obiective aveţi pentru divizia de office în următorii trei - cinci ani?

Elena Oancea: Pe lângă consolidarea poziţiei ca jucător de referinţă atât pe segmentele rezidenţial şi office, ne dorim să extindem zona proiectelor internaţionale şi să devenim un jucător relevant şi din acest punct de vedere. 2022 a fost un an în care am reuşit să ne consolidăm poziţia pe piaţă, câştigând market share şi încheind anul cu o cifră de afaceri consolidată de peste 120 de milioane de lei. Această evoluţie ne confirmă continuitatea în segmentele rezidenţial şi office şi totodată poziţia de jucător relevant pe ambele segmente.

Anul acesta nu se anunţă multe livrări de proiecte mari sau relocări substanţiale pe piaţa spaţiilor de birouri, ceea ce va genera o competiţie acerbă între jucătorii existenţi. Aşadar, ca obiectiv strategic pe termen mediu, pe următorii trei-cinci ani ne propunem să ne consolidăm cifrele şi poziţia, să susţinem o creştere organică şi sănătoasă, ţintind o creştere de peste 40% pentru intervalul menţionat.

Avem o echipă talentată, cu experienţă valoroasă în domeniu şi o viziune originală şi inovativă, care poate aborda cu succes şi alte pieţe. Bineînţeles că suntem atenţi la mediul de afaceri internaţional, iar ajustările în strategie le vom face în timp real, acolo unde vom vedea oportunităţi de business.

Sectorul office a cunoscut cele mai mari fluctuaţii în ultimii doi ani, revenind în ultimul an la o creştere susţinută a interesului pentru birouri adaptate vremurilor, în care să primeze confortul şi siguranţa angajatului. În acest context, putem spune că piaţa amenajărilor interioare office cunoaşte o transformare importantă, care confirmă viziunea pe care am avut-o asupra acestui segment încă de când am lansat divizia Lemon Office Design - spaţii de lucru moderne, care integrează elemente de wellbeing, de confort, inspirate din amenajările rezidenţiale. Odată cu revenirea cererii pentru birouri certificate, am înregistrat o cerere crescută pentru amenajări office şi estimăm că şi în anii următori aceasta se va păstra.

Reporter: Ce impact credeţi că va avea Inteligenţa Artificială în arhitectură şi design?

Elena Oancea: Este clar că avansul tehnologiei şi revoluţia despre care vorbim acum şi pe care o propune folosirea inteligenţei artificiale vor avea un impact semnificativ şi asupra arhitecturii şi designului în viitor, atât în procesul de proiectare, cât şi în soluţiile pe care le oferă.

Dar dincolo de modul în care vom integra avansul tehnologic în activitatea noastră, este foarte importantă etica în utilizarea acestor tool-uri şi, mai mult decât atât, credem că viziunea designerului, creativitatea, personalitatea utilizatorului final al spaţiului sunt de neînlocuit. Ele trebuie completate, susţinute de uneltele pe care tehnologia ni le oferă şi nicidecum înlocuite.

Arhitecţii şi designerii integrează deja tehnologia în demersurilor lor, iar cu ajutorul IA pot crea modele, simulări, randări cu grad ridicat de complexitate, mai rapid şi mai uşor. O altă zonă unde inteligenţa artificială poate creşte eficienţa eforturilor noastre este folosirea algoritmilor pentru a putea face inclusiv predicţii cu privire la modul în care un proiect trebuie să fie conceput pentru a-şi atinge obiectivele sau pentru a rafina şi accelera procesul de personalizare a proiectului.

Reporter: Vă mulţumesc!

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6867
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3098
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0072
Gram de aur (XAU)Gram de aur391.1865

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb