Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează că operatorii de transport rutier comercial se află la limita supravieţuirii din cauza creşterii inflaţiei şi a preţului la carburanţi, pe fondul conflictului din Ucraina.
"Unele firme de transport rutier sunt deja în pragul falimentului, iar, dacă transportul rutier nu funcţionează corespunzător, lanţurile de aprovizionare deja perturbate de conjunctura actuală vor fi afectate şi mai mult până la blocaj. Cei mai mari perdanţi vor fi clienţii transportatorilor, cetăţenii obişnuiţi şi întreprinderile care vor avea de suferit dacă costurile transportului rutier comercial vor scăpa de sub control. În acest context, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România solicită Guvernului şi Parlamentului României următoarele măsuri pentru a combate efectele crizei actuale:
- reducerea preţurilor la carburanţi (prin subvenţionare, reducere taxare accize şi TVA), indexarea costului carburantului în timp real şi reducerea termenelor de plată la 15 zile
- suspendarea plăţilor ratelor la leasing, creditelor bancare, taxelor şi impozitelor locale pe o perioadă 3 luni pentru asigurarea fluxului de numerar, precum şi introducerea unor ajutoare de minimis pentru transporturile comerciale", se arată într-un comunicat de presă emis de UNTRR.
Patronatele din transportul rutier de mărfuri arată că presiunea preţului carburantului aduce costuri suplimentare imediate de 2200-2500
euro/lunar per camion, pentru cei care rulează în Uniunea Europeană şi
parcurg 12.000 kilometri lunar, şi costuri suplimentare de 6000-7500 lei pentru un camion care rulează 9000 kilometri lunar în România, fără să fie considerate transporturile grele, frigorifice etc., pentru care costurile
suplimentare imediate sunt şi mai mari. Dar companiile din domeniu nu au doar un singur camion, ci minimum 10, iar costurile suplimentare totale se ridică la sume lunare fabuloase, între 22.000 şi 100.000 euro pentru transportatorii pe relaţia cu UE şi între 60.000 şi 300.000 lei pentru transportatorii la nivel naţional, în funcţie de numărul camioanelor deţinute. În consecinţă, creşterea costurilor imediate de operare ale transportatorilor rutieri este de 18-20%, afirmă cei de la UNTRR.
Reprezentanţii transportatorilor susţin că autorităţile centrale pot aproba două tipuri de măsuri pentru a gestiona situaţia actuală dificilă din lanţul de aprovizionare.
Prima ar fi acordarea unui ajutor direct din partea statului prin subvenţionarea preţului carburantului, cu o valoare cuprinsă între 15 şi 30 eurocenţi pe litru, chiar şi în paralel cu acordarea unor ajutoare de stat de minimic pentru deţinătorii de capete tractor, vehicule de peste 7,5 tone, vanuri şi autocare.
A doua se referă la măsuri intermediare de genul restituirii unei părţi din acciza la carburant, reducerii TVA la carburanţi sau reducerii accizei la carburanţi.
"Solicităm măsuri imediate care să menţină transportatorii în funcţiune. Transportul rutier este o verigă intermediară indispensabilă funcţionării normale a economiei, fără de care ar fi un blocaj iminent. Solicităm următoarele măsuri de sprijin, cu aplicare imediată pentru o perioadă de 90 zile:
- subvenţionarea cu 1,5 lei/litru a preţului la carburant
- reducerea TVA de la 19% la 5% la motorină şi benzină
- reducerea accizei de la 330 euro/1000 litri şi de la 359 euro/1000 litri la 21 Euro/1000 litri la motorină şi benzină
- obligativitatea indexării costului motorinei la fiecare săptămână
- obligativitatea plăţii componentei de carburant din tariful de transport la intervale de timp reduse la 15 zile", se arată în comunicatul UNTRR.
Transportatorii mai sunt nemulţumiţi că avansul ratei inflaţiei însoţită de majorarea dobânzii de politică monetară a BNR a condus la creşterea
nivelului indicelui ROBOR la cel mai mare nivel din ultimii 9 ani.
"ROBOR la 3 luni a ajuns la 4,53% la data de 22 martie şi în scurt timp va ajunge la 5%. Acest lucru înseamnă că firmele de transport rutier cu
finanţări în derulare vor achita mai mult lunar. Activitatea de transport se facturează de cele mai multe ori lunar iar plata se face la 30/60/90 zile, astfel că aceste măsuri restrictive adoptate de BNR pentru combaterea inflaţiei pun presiune pe fluxul de numerar al firmelor de transport rutier", susţin reprezentanţii UNTRR.
Ei afirmă că în ţara noastră 25% din firmele de transport rutier au rezultate negative, iar majoritatea care au rezultate pozitive au marje de operare între 1% şi 5%.
De aceea, UNTRR solicită amânarea plăţii finanţărilor la leasing financiar, leasing operaţional, credit şi măsuri de reducere şi amânare a plăţii taxelor şi contribuţiilor sociale de către firmele de transport rutier, pentru a le oferi suport în cadrul fluxului de numerar, precum şi introducerea unor ajutoare de minimis pentru transporturile comerciale după modelul altor state europene.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.03.2022, 18:46)
Stati linistiti, ca ies iara competentii astia care ne conduc si ne promit marea cu sarea. o sa se intreaca in solutii pentru scaderea pretului la carburanti si in final vor face NIMIC!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.03.2022, 23:33)
Nici nu-i de mirare ca acest Cartel total in domeniul carburantilor, nu poate avea loc decat intr-o Colonie de ultima spetza, condusa de slugi nevertebrate care nu se ating nici cu o floare de profitul banditesc al marilor corporatii straine! Este evident faptul ca, in Romania de la inceputul anului, pretul carburantilor nu mai are nici o treaba cu pretul petrolului, iar in ritmul asta de crestere, vom ajunge in curand cu cei mai scumpi carburanti din Europa, intr-o tara cu un PIB pe cap de locuitor aflat pe ultimele locuri! Desigur ca, atat guvernantii tradatori cat si marile corporatii straine isi pot permite aceasta atitudine sfidatoare la adresa romanilor, si datorita comportamentului a celor mai multi dintre ei, de „iobagi legati de pamant”!
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.03.2022, 23:43)
Radu Soviani: Prețul motorinei în Ungaria continuă să fie sub 1,30 Euro/litru. În România, minimum 1,63 Euro/litru. Adăugați și explozia preturilor RCA și dobânzile în creștere!
În Ungaria, prețul carburanților continuă să fie plafonat de Guvern, spre exemplu, în cazul motorinei, la 479,9 forinți pe litru. La cursul de acum, de 369,93 forinți/Euro, asta înseamnă 1,297 Euro pe litru. De ce Ungaria poate să plafoneze (fără să ofere compensații de la buget distribuitorilor), iar România, nu? Sunt curios să aflu răspunsurile dumneavoastră.
În România, Petrom (care, din ceea ce am văzut eu, are cea mai ieftină motorină), tocmai a scumpit motorina cu încă 10 bani pe litru, de ieri până azi. De la 7,99 lei/litru la 8,09 lei/pe litru. O scumpire de 1,25% de ieri până azi. Cu această scumpire, prețul motorinei în România este cu 25% mai mare decât în Ungaria.
Și, acum, vă întreb: V-ați prins care era șmecheria cu „înjumătățirea accizelor” care nu s-a mai făcut? Mai în glumă, mai în serios, îi rugăm pe guvernanți să nu se ocupe de prețul carburanților așa cum știu ei să o facă, pentru că vom păți ca la RCA, energie electrică sau gaze: respectiv, îl vor scumpi. Acum cred că e clar pentru toată lumea – ticăloșia cu înjumătățirea accizelor era destinată de fapt companiilor petroliere, care să își păstreze astfel profiturile, în timp ce o foarte temporară reducere se transformă într-un plus de îndatorare pentru buget. Oare cum e posibil ca în Ungaria prețurile să fie mai mici cu 25% decât în România (care, totuși, își asigură minimum 30% din necesarul de petrol din producție internă), prin plafonare și fără compensații pentru furnizori, iar în România să fie mai mari și în creștere?