VA FI ÎNFIINŢAT CENTRUL DE SOLUŢIONARE ALTERNATIVĂ A LITIGIILOR (SAL) Litigiile din domeniul bancar pot fi soluţionate şi prin entităţi SAL

A consemnat ANCUŢA STANCIU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 28 august 2015

Litigiile din domeniul bancar pot fi soluţionate şi prin entităţi SAL

Dunca: "Entităţile SAL propun sau impun soluţii, consumatorul decide"

Acestea nu îngrădesc dreptul consumatorilor să se adreseze ANPC sau instanţelor

Interviu cu domnul Marius Dunca, preşedinte ANPC

Guvernul Ponta a aprobat miercuri două ordonanţe prin care se instituie noi reglementări în privinţa protecţiei consumatorilor. Astfel printr-una dintre aceste ordonanţe, autorităţile au modificat legea 363/2007, propunându-se aplicarea sancţiunilor contravenţionale în cazul tuturor situaţiilor în care un operator economic foloseşte o practică comercială incorectă şi nu numai a practicilor incluse în Anexa la Legea nr. 363/2007, aşa cum este în prezent.

Guvernul a mai aprobat o altă ordonanţă, legată de introducerea, în legislaţia românească, a prevederilor Directivei nr. 2013/11/UE, potrivit căreia reclamaţiile împotriva comercianţilor pot fi prezentate de către consumatori, în mod voluntar, unor entităţi care aplică proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL). Pentru domeniul bancar, în mod special, se înfiinţează Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor din sistemul bancar.

Persoanele împrumutate în franci elveţieni (CHF) au anunţat recent că vor să sesizeze Comisia Europeană, acuzând că autorităţile din ţara noastră au transpus incorect o directivă europeană şi susţinând că modificarea din luna martie a legii 363/2007 de către politicieni a dus la imposibilitatea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) de a amenda bănci care desfăşoară practici comerciale incorecte, ANPC nemaiputând sancţiona alte practici decât pe cele definite într-o anexă a unei legi, respectiv legea 363/2007.

Marius Dunca, preşedintele ANPC, a avut amabilitatea să ne răspundă la câteva întrebări pe subiect.

Reporter: Care este opinia dumneavoastră cu privire la aprobarea recentă de către Executiv a două ordonanţe prin care se instituie noi reglementări în privinţa protecţiei consumatorilor? Cum va influenţa activitatea ANPC aprobarea acestor două ordonanţe?

Marius Dunca: Cele două ordonanţe aprobate vin în sprijinul activităţii ANPC, fiind proiecte propuse de ANPC. Ordonanţa privind soluţionarea alternativă a litigiilor transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei nr. 2013/11/UE în scopul creării cadrului juridic necesar pentru ca reclamaţiile împotriva comercianţilor să poată fi prezentate voluntar de către consumatori entităţilor care aplică proceduri SAL într-un mod independent, imparţial, transparent, eficace, rapid şi echitabil.

Proiectul preia toate cerinţele de calitate instituite de Directiva nr. 2013/11/UE pentru procedurile şi entităţile SAL.

Ordonanţa pentru modificarea şi completarea unor acte normative vizează, pe de o parte, modificarea OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor şi, pe de altă parte, modificarea Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor.

OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 208 din 28.03.2007, cu modificările şi completările ulterioare, cuprinde o serie de prevederi care sunt deja incluse în alte acte normative şi, în acest caz, sunt necesare modificări şi completări pentru a evita suprapunerile legislative. Este vorba de prevederile referitoare la practici comerciale incorecte/abuzive.

Prin modificările propuse asupra Legii nr. 363/2007 se urmăreşte clarificarea anumitor prevederi:

- în acest sens se propune modificarea art. 4 alin. (1) prin introducerea sintagmei "în mod cumulativ", astfel încât să se asigure o interpretare şi aplicare unitare a acestor prevederi,

- precum şi modificarea art.15, prin aplicarea sancţiunilor contravenţionale în cazul tuturor situaţiilor în care un operator economic foloseşte o practică comercială incorectă şi nu numai a practicilor incluse în Anexa la actul normativ, aşa cum este în prezent. Prin modificările aduse, persoanele care consideră că le sunt afectate interesele prin încălcarea art. 4, art. 6 - art. 9 din lege se vor putea adresa, de asemenea, Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

Reporter: Dacă autorităţile au schimbat de-abia acum legea 363/2007, pentru a fi conformă cu directiva europeană, ce se va întâmpla cu plângerile făcute de clienţi din martie 2015 - de când a fost modificată legea - şi până acum?

Marius Dunca: Prevederile legii 363/2007 sunt conforme cu directiva europeană, doar în aspectele pe care le-am modificat prin Ordonanţă nu erau conforme. Plângerile consumatorilor au fost tratate prin prisma legilor care se aplică domeniilor specifice, comisarii ANPC încercând să găsească prevederile legale prin care să sancţioneze fiecare abatere.

Reporter: Clienţii reclamă acum că o altă directivă, privind acţiunile în încetare, nu s-a aplicat niciodată în România, de opt ani de când suntem stat membru UE. Care este opinia dumneavoastră cu privire la această directivă? De ce nu s-a aplicat până acum în ţara noastră? Ar putea avea ANPC drept de suspendare a unor activităţi ale instituţiilor de credit care încalcă legea?

Marius Dunca: Menţionez că pot să îmi exprim părerea asupra activităţii ANPC doar începând cu momentul în care am devenit preşedintele Autorităţii, în ceea ce priveşte trecutul nu sunt în măsură să mă exprim. În întrebarea dumneavoastră faceţi referire la HG 1553/2004, care se doreşte a fi aplicată în cazul clauzelor abuzive la bănci. HG 1553/2004, republicată în 2011, privind unele modificări de încetare a practicilor ilicite în domeniul protecţiei intereselor colective ale consumatorilor, defineşte practica ilicită ca fiind orice acţiune sau inacţiune prin care sunt încălcate dispoziţiile actelor normative, în speţă, Legea 193/2000 privind clauzele abuzive, iar interesul colectiv este definit ca fiind scopul a doi sau mai mulţi consumatori, care urmăreşte recunoaşterea unui drept prevăzut de lege. În acest sens doresc să menţionez faptul că prevederile HG 1553/2004 se coroborează cu prevederile Legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate de către consumatori cu profesioniştii. Astfel că, începând cu data de 1.10.2013, dată la care au intrat în vigoare modificările la actul normativ mai sus menţionat, legiuitorul a stabilit faptul că instanţa sesizată de către ANPC, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale.

Mai mult decât atât, conform prevederilor HG nr. 1553/2004, atunci când sunt afectate interesele colective ale consumatorilor, potrivit procedurii instituite la nivelul Statelor Membre, consumatorii trebuie să adreseze petiţiile lor organizaţiilor nonguvernamentale abilitate. Astfel, ulterior sesizărilor primite, organizaţia abilitată se adresează ANPC, instituţie care soluţionează sesizările în conformitate cu prevederile actelor normative cuprinse în anexa la HG 1553/2004. Fapt care, în mandatul meu, nu s-a întâmplat.

Reporter: În ce va consta activitatea Centrului de soluţionare alternativă a litigiilor din sistemul bancar?

Marius Dunca: Centrul SAL din sistemul bancar, coordonat de Colegiul de Coordonare (alcătuit din 1 reprezentant ANPC, 1 reprezentant asociaţie consumatori, 1 reprezentant BNR, 1 reprezentant ARB, 1 reprezentant independent ales de către ceilalţi 4 membri) este singura entitate SAL care va soluţiona, alternativ, litigii în domeniul bancar, dar nu îngrădeşte dreptul consumatorilor de a se adresa ANPC sau instanţelor.

Entităţile SAL propun sau impun soluţii, consumatorul decide dacă alege propunerea sau impunerea soluţiei. Soluţia, dacă este acceptată de ambele părţi şi nu este atacată, la instanţa judecătorească competentă, în termen de 15 zile, devine titlu executoriu.

Reporter: Entităţile unde reclamaţiile împotriva comercianţilor pot fi prezentate de către consumatori, potrivit prevederilor Directivei nr. 2013/11/UE, vor fi în subordinea ANPC. Cu cât vor creşte personalul şi cheltuielile ANPC, prin înfiinţarea entităţilor care aplică procedurile SAL?

Marius Dunca: Toate entităţile SAL înfiinţate se subordonează Autorităţii Competente. Ca autoritate competentă şi punct unic de contact cu Comisia europeană a fost desemnat Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri.

Prin proiectul de act normativ se înfiinţează, în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, o structură responsabilă cu derularea procedurilor SAL. Această structură este imparţială şi îşi desfăşoară activitatea independent de activităţile de supraveghere şi control piaţă.

În cazul în care autorităţile publice centrale sau autorităţile administrative autonome cu responsabilităţi în domeniul protecţiei consumatorilor nu înfiinţează, în vederea soluţionării litigiilor, structuri SAL, structura responsabilă cu derularea procedurilor SAL din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor poate avea şi rol de autoritate complementară. Această structură poate solicita punct de vedere consultativ al respectivelor autorităţi cu privire la litigiile ce intră în domeniul de activitate al acestora. Modul de organizare şi funcţionare al entităţii SAL din cadrul ANPC va fi reglementat prin norme separate.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. Asteptam cu nerabdare sa vedem ordonantele, dar pana atunci ridica semne de intrebare :

    - modificarea OG 21 "suprapunerile" - poate insemna scaderea puterii acestei ordonante pe motiv ca se suprapune peste prevederile altui act normativ 

    - sintagma "in mod cumulativ" daca modifica art 4 din legea 363/2007 din: "(1) O practica comerciala este incorecta daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:"

    ... in "O practica comerciala este incorecta daca sunt indeplinite IN MOD CUMULATIV urmatoarele conditii" atunci sanctiunile din art.15 vor putea fi aplicate pentru practici inselatoare doar daca "in mod cumulativ" vor fi incalacate prevederile art.4 

    1. IN MOD CUMULATIV= incalcarea tuturor (cumulativa) practicilor incorecte descrise de art.4... Vi se pare corect asa???

    Referitor la HG 1553/2004, prevederile acesteia se "coroboreaza" cu actele normative din anexa (conform art.1 din HG) "Prezenta hotarare are ca scop incetarea activitatilor si practicilor ilicite prevazute de actele normative cuprinse in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare, in vederea cresterii gradului de protectie a intereselor colective ale consumatorilor si imbunatatirii raporturilor juridice dintre consumatori si operatorii economici."

    In anexa HG pozitiile 1 si 2 sunt ocupate de Legea 363/2007 si Legea 193/2000. 

    Odata sesizata "organizatia abilitata" (APC-Romania) si dovedit interesul colectiv prevazut in art.2 litera b, aceasta, conform art.6 alin.2 "se va adresa persoanei care se face vinovata de savarsirea faptei ilicite" - in speta bancii... " In situatia in care practica ilicita nu inceteaza in termen de 14 zile calendaristice de la data la care s-a adresat persoanei care se face vinovata de savarsirea faptei ilicite, organizatia respectiva al carei interes colectiv a fost vatamat se va adresa autoritatii competente cu atributii in domeniul protectiei consumatorilor, stabilita prin actele normative prevazute in anexa." - conform art.6 alin.3 din HG 

    "Autoritatea competenta"=ANPC... preia sesizarea de la APC-Romania si: "In cadrul termenului de solutionare a sesizarilor, autoritatile competente vor dispune, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, in cazuri temeinic justificate, masurile si/sau sanctiunile contraventionale prevazute de actele normative cuprinse in anexa, in vederea incetarii, limitarii ori inlaturarii efectelor produse prin practica ilicita, in regim de urgenta, dupa caz, in termen de maximum 20 de zile calendaristice de la data primirii sesizarii. " - conform art.3 alin.3 din HG... {una dintre sanctiunile prevazute de Legea 363/2007 este suspendarea temporara a activitatii}... Legiuitorul intareste puterea ce expira din art.3 alin.3 al HG completand cu alineatele 4 si 5 : "(4) Nerespectarea masurilor dispuse de autoritatile competente se sanctioneaza conform dispozitiilor actelor normative care reglementeaza domeniul de activitate incalcat prin practica ilicita. 

    (5) In vederea incetarii, limitarii sau inlaturarii efectelor produse printr-o practica ilicita, informarea consumatorilor se va realiza ori de cate ori se impune, prin orice mijloc de informare a opiniei publice. Modalitatea de informare se va concretiza prin publicarea deciziei autoritatii publice, in tot sau in parte, si stabilirea modului in care urmeaza sa se realizeze ori prin publicarea, pe cheltuiala contravenientului, a unuia sau mai multor anunturi rectificative, cu fixarea continutului si a modului de difuzare si/sau publicare. " 

    Consider ca nementionarea Legii 363/2007 in raspunsul dat de ANPC reporterului Bursa este o omisiune intamplatoare si neintentionata. 

    Mentionez ca APC-Romania a fost deja sesizata de catre clientii bancilor...

    daca bancille au inselat clienti nu trbuie trase la raspundere cu amenzi ca nu ne incalzeste cu nimic trbuie sa raspunda penal ptr ca e inselatorie si trebuie suspendata activitatea pana la solutionarea dosarelor celor pe care iau inselat asa trebuie sa vedeti atunci cum se vor rezolva problemele clientilor .asa ei sunt amendati si vor face in continuare abuzuri care e problema bani de amenzi tot clienti le vor plati le vor mai pune la rata cate 1 euro la fiecare ca nu se vede si sa rez problema amenzilor voi nu vedeti ce japca fac bancile impreuna cu bnr si guvernanti astia de rahat ne sug tot sangele din noi nu mai avem aer am ajuns sa disperam si ei nu fac absolut nimic nici nu vreau sa ma gandesc ca mai incepe si copii scoala cu ce sa ii trimitem la scoala ca trebuie sa dam bani la camatari . osa trmitem copii la munca de la 10 ani ca sa platim ratele la banca vai mama noastra cu acesti oameni care conduc aceasta tara astia trbuie impuscati ca ceausescu.rusine domnilor parlamentari

    1. ultima solutie o noua revolutie sa dam talhari astia jos si sa punem tineretu asta nou la conducere ca asa nu se mai poate de ce tineretu asta pleaca din tara copii cu note de zece care termina facultati si ii angajeaza straini pentru ca sunt capabili nu . la noi in tara nu ii tinem ca sa redresam tara asta ca neam saturat de comunisti astia de 25 de ani fura in in continu bai nene si nu patesc nimic asa ceva nu sa vazut in toata lumea nu are america milionari in euro ca la noi iam speriat si pe americani .daca vrem sa ne fie bine trbuie sa iesim in strada sa ii dam jos ca altfel prafu si pulberea se va alege de noi si familiile noastre. jos talhari

    daca domnul piperea ar face un miting al celor cu clauze abuzive(chf dolari euro )pun pariu ca bucurestiul va fi blocat in 2-3 ore si veti vedea ce nu ati vazut in 89 sau cand au venit mineri lu cozma

    1. asa e cu romanu nu faci nimic c u vorba buna trebuie cu ciomagu altfel nu se poate

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9769
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7110
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3354
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9529
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.1947

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb