• Banca Feroviara ia startul pe 23 noiembrie
CFR Marfă şi CFR Călători ar putea intra, anul viitor, în acţionariatul Băncii Comerciale Feroviara, cu o participaţie de până la 20% din capitalul social al instituţiei, în baza unui acord încheiat între acţionarii actuali ai instituţiei şi statul român, a declarat, ieri, omul de afaceri Valer Blidar, care controlează 90,5% din bancă.
"În a doua jumătate a anului viitor, vrem să facem o majorare de capital a Băncii la care s-au angajat să participe şi CFR Călători şi CFR Marfă, în baza unui acord încheiat anterior", a anunţat, ieri, domnul Blidar, adăugând: "Ideea înfiinţării acestei bănci a venit în urmă cu trei ani de zile, în parte ca să ajutăm industria feroviară. Pentru că cele două societăţi CFR s-au mişcat puţin mai greu, am decis ca noi, privaţii, să punem bazele instituţiei, urmând ca apoi să vină şi statul".
Potrivit înţelegerii menţionate de domnul Blidar, CFR Marfă şi CFR Călători ar trebui să vină cu bani ca să participe la majorarea de capital a Băncii, urmând să controleze în urma acestei operaţiuni în jur de câte 10% din bancă.
Domnul Blidar consideră că acordul ar trebui să stea în picioare indiferent dacă una dintre cele două societăţi CFR va fi privatizată în perioada următoare: "Mi se pare nomal ca CFR Marfă să îşi respecte acordul de vreme ce şi l-a dat", a subliniat Valer Blidar.
CFR Călători şi CFR Marfă se regăsesc pe lista celor zece companii de stat pentru care Fondul Monetar Internaţional a cerut o monitorizare atentă. Potrivit ultimelor declaraţii oficiale, CFR Călători va continua să primească subvenţii de la stat în 2010, în timp ce CFR Marfă ar putea fi privatizată.
Banca Comercială Feroviara are un capital social iniţial de 45 de milioane de lei (aproximativ 10 milioane de euro). Valer Blidar deţine în mod direct 39,5% din acţiunile Băncii şi 51% prin intermediul a două firme pe care le controlează, respectiv Astra Vagoane Călători şi "Tristar" SRL. Atelierele CFR Griviţa Bucureşti deţin o cotă de 9,5% din capitalul băncii.
Conducerea Băncii Comerciale Feroviare a anunţat, ieri, că instituţia va deveni operaţională începând de săptămâna viitoare, la trei luni după ce a primit avizul de la Banca Naţională a României.
• BCF vrea să facă operaţiuni pentru societăţi care rulează anual zeci de milioane de lei
Deşi doreşte ca banca să fie una universală, acţionarul majoritar a explicat, ieri, că motivul înfiinţării acesteia a venit tocmai din nevoia de a veni în sprijinul societăţilor feroviare, tratate "neprietenos" de băncile străine de la noi. Domnul Valer Blidar a spus: "Ne-am gândit să înfiinţăm o bancă, pornind de la comportamentul arogant şi neprietenos al băncilor străine. Vrem să ajutăm societăţile feroviare, de exemplu, prin emiterea de scrisori de garanţie în vederea participării la licitaţie, cu costuri aproape de zero. Acum, băncile percep garanţii băneşti semnificative din partea societăţilor feroviare care vor să ia parte la licitaţii, uneori cu consecinţe mai puţin benefice pentru companiile respective. În plus, cred că societăţile feroviare vor prefera să îşi deruleze operaţiunile prin noi, şi nu prin alte bănci şi din fraternitate, fiind vorba despre o bancă înfiinţată pentru a le fi de folos. Un alt motiv este că vom avea costuri mai mici pentru operaţiunile bancare". Banca ţinteşte drept clienţi şi angajaţii societăţilor feroviare, de ordinul câtorva sute de mii, a spus, ieri, Petre Tulin, directorul general al Băncii şi preşedintele Consiliului de Administraţie
Segmentul feroviar este unul dintre cele mai închise şi bănoase domenii autohtone, societăţile feroviare rulând anual câteva zeci de milioane de lei, dintre care mare parte vin din contracte încheiate cu statul român.
"La noi, se obişnuieşte să se vorbească în mod peiorativ de societăţile autohtone care derulează contracte cu statul, în timp ce societăţile din afară, care fac acelaşi lucru, sunt apreciate. Lumea trebuie să înţeleagă că unele domenii de activitate ţin de stat şi că este normal ca societăţile feroviare să facă afaceri cu statul", a subliniat domnul Valer Blidar.
• Petre Tulin: Vom încheia anul 2009 cu pierderi mai mici decât am estimat anterior
Conducerea băncii a precizat, ieri, că la început instituţia se va focaliza pe operaţiuni bancare, urmând ca din 2011 să înceapă să acorde şi credite. Pentru 2009, conducerea băncii estimează pierderi de aproximativ două milioane de lei, dar aşteaptă să înregistreze profit din 2012. Acţionarii băncii au precizat, ieri, că au investit până acum peste şase milioane de euro pentru lansarea băncii.
Domnul Petre Tulin a spus: "Suntem totuşi o bancă nouă, ne începem activitatea cu câteva operaţiuni mai simple, în special pe sectorul corporate, apoi cel al IMM-urilor şi al persoanelor fizice".
Petre Tulin a condus pentru mai mulţi ani Direcţia de Reglementare şi Autorizare din BNR, fiind apoi preşedinte al HVB Banca pentru Locuinţe şi apoi al BCR Banca pentru Locuinţe.
Din Consiliul de Administraţie al Băncii mai fac parte Nicolae Dardac, fost membru în CA al BNR, Vasile Răileanu, decan al Facultăţii de Contabilitate şi Informatică de Gestiune, Gheorghe Florin Sîrbu, director financiar la Astra Vagoane Călători.