• MECMA despre negocierile pentru Cupru Min
Negocierile pentru semnarea contractului de privatizare a societăţii Cupru Min s-au încheiat vineri, 6 aprilie, ora 24.00, fără ca părţile să ajungă la o înţelegere. În consecinţă, negocierile cu societatea Roman Copper s-au încheiat irevocabil, fără să se realizeze tranzacţia de vânzare a pachetului de acţiuni, potrivit Ministerul Economiei Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA).
Reprezentanţii companiei Roman Copper nu au aderat la condiţiile solicitate de către Statul român, solicitări ce au vizat plata integrală a contractului, îndeplinirea obligaţiilor de mediu şi clauzele referitoare la transparenţa acestui contract, potrivit comunicatului citat.
Oficialii ministerului au precizat că negocierile au durat 10 zile şi au angrenat specialişti din Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, ANRM, OPSPI şi Cupru Min: "Întregul proces de privatizare a Cupru Min a fost unul transparent, începând de la condiţiile de participare, continuând cu procedurile de selecţie a candidaţilor şi până la licitaţia internaţională cu strigare.
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri se va asigura că activitatea societăţii Cupru Min va continua în condiţii optime, reprezentanţii companiei începând demersurile pentru obţinerea urgentă a autorizaţiei de mediu".
• Roman Copper despre eşecul negocierilor pentru Cupru Min
"Părţile au ajuns la o înţelegere verbală pe care suntem în continuare gata să o respectăm", potrivit BayFront Capital Partners - banca deţinătoare a companiei Roman Copper.
"Această înţelegere include termeni ceruţi de Guvern şi acceptaţi de Roman Copper, deşi nu erau incluşi în forma iniţială a contractului prezentată în pachetul de privatizare. Am fost surprinşi când comisia de negociere a refuzat să accepte semnătura noastră scrisă", se arată într-un comunicat.
Reprezentantul Roman Copper spune că înţelegerea verbală definitivă a fost realizată târziu în cursul zilei de 6 aprilie, iar compania canadiană consideră că contractul este în picioare. "Credem că avem o înţelegere validă şi care produce efecte, şi vom continua să lucrăm cu bună credinţă cu autorităţile române pentru a clarifica aceste aspecte".
Ministrul Economiei, Lucian Bode, a anunţat, la finalul negocierilor, că partea română a cerut firmei canadiene să constituie un depozit colateral de 32,27 milioane euro pentru a garanta astfel realizarea investiţiilor de mediu, să plătească suma pentru acţiuni, de 200,7 milioane euro, în termen de 30 zile de la obţinerea avizului Consiliului Concurenţei şi autorizaţiei integrate de mediu-ambele fiind condiţii suspensive în contract.
De asemenea, partea română a cerut publicarea imediată a contactului de privatizare.
Pentru încheierea tranzacţiei, era necesară emiterea avizul Consiliului Concurenţei într-un termen de până la 90 de zile de la încheierea contractului.
"Roman Copper nu a aderat la aceste condiţii. Ministerul Economiei va analiza situaţia creată şi suntem pregătiţi să reluăm privatizarea", a spus Bode.
Contractul de privatizare trebuia încheiat până vineri, 6 aprilie, ora 24.00.
Pentru a obţine garanţiile necesare unei tranzacţii echitabile pentru Statul român, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri a solicitat următoarele clauze contractuale:
• Articole referitoare la asumarea obligaţiilor de mediu:
(1) a) Cumpărătorul declară că a fost informat de către Vânzător asupra posibilităţii apariţiei, după Semnare, a unor obligaţii, măsuri şi/sau răspunderi de mediu şi/sau privind gospodărirea apelor suplimentare celor prevăzute în Autorizaţii, inclusiv ca efect al obţinerii Autorizaţiei de Funcţionare (în Anexa nr. 5 la acest Contract sunt ataşate numai o parte din Autorizaţii, respectiv: Avizele de Mediu pentru Privatizare, Autorizaţia de Mediu nr. 27/04.02.2008, Autorizaţia Integrată de Mediu nr. SB 79/30.10.2007 (actualizată), Autorizaţia privind gospodărirea apelor nr. 19/18.01.2012) şi implicit a unor cheltuieli suplimentare privind protecţia mediului şi/sau gospodărirea apelor, decurgând din necesitatea conformării activităţii Societăţii la prevederile legislaţiei privind protecţia mediului şi gospodăririi apelor, la reglementările şi politicile de aplicare a acesteia şi/sau din efectele armonizării legislaţiei de protecţie a mediului şi gospodăririi apelor din România cu cerinţele în domeniu ale Uniunii Europene.
b) Cumpărătorul se obligă să-şi asume şi să preia integral toate şi/sau fiecare dintre obligaţiile, răspunderile, măsurile de mediu şi/sau de gospodărire a apelor prevăzute în oricare dintre Autorizaţii (inclusiv în Autorizaţia de Funcţionare), Măsurile Suplimentare, precum şi repararea integrală a prejudiciului cauzat mediului.
De asemenea, Cumpărătorul se obligă să-şi asume şi să preia integral, indiferent de natura şi/sau data apariţiei acestora, obligaţiile, răspunderile şi/sau măsurile de mediu stabilite de autorităţile de mediu competente pentru Societate sau decurgând din legislaţia (inclusiv legislaţia europeană) aplicabilă în domeniul protecţiei mediului, precum şi obligaţiile, răspunderile şi/sau măsurile privind gospodărirea apelor, altele decât cele prevăzute la paragraful anterior al acestei sub-clauze 6.2.5.
• Articol referitor la contul colateral pentru investiţiile de mediu:
(2) În vederea respectării şi/sau realizării de către Societate a tuturor obligaţiilor, răspunderilor şi/sau măsurilor de protecţie a mediului şi gospodăririi apelor prevăzute în Autorizaţii şi/sau a Măsurilor Suplimentare, Cumpărătorul se obligă să vireze Societăţii suma de 32.272.699 Euro cu titlu de investiţii privind protecţia mediului şi/sau gospodăririi apelor. Investiţiile privind protecţia mediului şi/sau gospodăririi apelor vor fi virate de Cumpărător în condiţii şi termene care să asigure realizarea obligaţiilor, răspunderilor, prevederilor şi/sau măsurilor de mediu şi/sau de gospodărire a apelor ale Societăţii în termenele stabilite de autorităţile competente în domeniul protecţiei mediului şi/sau gospodăririi apelor.
• Articol referitor la investiţiile de mediu:
(3) Cumpărătorul declară că a fost informat cu privire la faptul că investiţiile pentru protecţia mediului şi/sau gospodărirea apelor prevăzute în Dosarul de Prezentare şi preluate în clauza 6.2.6 de mai sus reprezintă valori indicative ale costurilor de implementare ale obligaţiilor, răspunderilor şi/sau măsurilor de mediu şi/sau de gospodărire a apelor, bazate în principiu pe estimările conducerii Societăţii. Nicio prevedere a prezentului Contract şi/sau a Dosarului de Prezentare nu va fi interpretată ca limitând răspunderea Societăţii şi/sau a Cumpărătorului la valoarea investiţiilor estimate în Dosarul de Prezentare. În consecinţă, Cumpărătorul se obligă şi îşi asumă faptul că, în cazul în care respectarea şi/sau realizarea de către Societate a obligaţiilor, răspunderilor, prevederilor şi/sau măsurilor privind protecţia mediului şi/sau gospodărirea apelor, stabilite în sarcina acesteia la Semnare şi/sau ulterior (inclusiv prin, dar fără a se limita la, Autorizaţia de Funcţionare), impun realizarea unor investiţii mai mari decât cele estimate prin Dosarul de Prezentare, investiţiile privind protecţia mediului şi gospodărirea apelor necesare pentru respectarea şi/sau realizarea acestor obligaţii, răspunderi şi/sau măsuri vor fi realizate, în toate cazurile, integral, fără a fi limitate la suma menţionată la sub-clauza 6.2.6 şi/sau în Dosarul de Prezentare, care statuează un plafon minimal.
• Articol referitor la transparenţă
(4) Nimic din prezenta secţiune nu va împiedica Vânzătorul să facă declaraţii cu privire la privatizarea Societăţii, să furnizeze informaţii confidenţiale sau să răspundă la întrebări adresate în legătură cu acest Contract şi/sau cu procesul de privatizare a Societăţii, de către autorităţi sau instituţii guvernamentale din România şi/sau din străinătate, dintre care se menţionează exemplificativ dar fără a limita la acestea, următoarele: Guvernul României, Parlamentul României, Consiliul Concurenţei, Comisia Europeană, Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială. Pentru evitarea oricărui dubiu de interpretare, se menţionează că Vânzătorul este îndreptăţit să furnizeze informaţii confidenţiale şi să publice prezentul Contract pe pagina web a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri iar Cumpărătorul consimte, expres, la aceasta, prin semnarea prezentului Contract.
1. Un om excepţional
(mesaj trimis de Tudor Vasiliu în data de 08.04.2012, 10:29)
Era pe vremuri în PD un om excepţional: Eugen Dijmărescu. Economist de marcă, el avea onestitatea în sânge. Nu marşa la Caritas, refuza din start pomenile cu loturi construibile etc. Şi graseia o vorbă Eugen Dijmărescu: "Petre! Puşcăria ne mănâncă!"
Acest preambul e pentru a potenţa următoarea constatare: bietul Borbely a căzut degeaba; în loc să taie Capul (di tutti capi) şi-au tăiat mâna care nu voia să semneze.
Româneasca lui Borbely e înduioşătoare: "Eu pot să stau DREPŢI în faţa oricui!" devine astfel, azi, suprema demnitate în "statul poliţienesc" frunzăverdian.