În 2023, autorităţile de control din Franţa, au modificat legislaţia socială şi conform articolului 1.3315-4-1 din Codul de transport francez au încadrat neîntoarcerea şoferilor acasă ca faptă penală, aplicabilă administratorului firmei, această infracţiune pedepsindu-se cu un an de închisoare şi închisoare. cu amendă de 30.000 de euro, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, Radu Dinescu, Secretar General al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR: "Justiţia franceză, într-o interpretare justă a legislaţiei europene, a sancţionat excesul de zel al autorităţilor de control din Franţa."
După modificarea legislaţiei, inspectorii DREAL au început o campanie abuzivă de control a şoferilor angajaţi la firma de transport din România şi din alte state est-europene.
Deşi şoferul este liber să petreacă repaus săptămânal de doreşte, în acceptarea inspectorilor DREAL şoferii nu au acest drept. DREAL trebuie obligatoriu ca şoferi să se întoarcă doar la sediul operaţional al firmei. Astfel, în cadrul controalelor efectuate în trafic, inspectorii DREAL nu au ţinut cont de notificări transmise de firme şoferilor de a se întoarce acasă la 3-4 săptămâni şi nici de refuzul şoferilor de a se întoarce la sediul operaţional al firmei.
În urma acestor acţiuni în 2024, firmele de transport din România au primit peste 50 de procese verbale de sancţionare.
Doamna Smaranda RUGINĂ, avocatul partener UNTRR din Franţa, a contestat mai multe astfel de procese-verbale, iar prin Hotărârea din 28 martie 2024, Tribunalul penal din Toulouse (Saint Gaudens) a obţinut prima achitare şi a dat dreptate angajatului şi angajatorului.
În acest caz, controlul a fost efectuat la data de 4 aprilie 2023 de către DREAL OCCITANIE - ANTENNE DE TOULOUSE împotriva unui angajat al unei societăţi de transport din Piteşti, România.
Perioada verificată pe baza descarcării tahografului a fost cuprinsă între 05.03.2023 şi 04.04.2023. Datele tahografului au indicat că şoferul efectuează repausul săptămânal la data de 11.03.2023 pe teritoriul Italiei.
Poliţistul la întrebat pe conducătorul auto, fără ai pune la dispoziţie un interpret sau un avocat, când a revenit ultima dată în România, aceasta răspunzând că ultima dată sa întors în România pe 3 martie 2023. Prin urmare, la momentul controlului trecuseră mai mult de 4 săptămâni de la ultima întoarcere a şoferului în România.
Ofiţerul DREAL a considerat că angajatorul a comis o infracţiune pentru simplu fapt că angajatul nu sa întors în România (la centrul operaţional al societăţilor sau la domiciliul său).
Prin Hotărârea din 28 martie 2024, Tribunalul penal din Toulouse (Saint Gaudens) a dat dreptate angajatului şi angajatorului, declarând că:
1. În momentul în care salariatul era verificat pentru fapte legat de articolul 8 • 8Bis, acesta nu era interogat în calitate de suspect, ci ca simplu martor şi, prin urmare, nu putea fi considerat responsabil pentru decizia sa de a nu se întoarce;
2. În timpul transportului internaţional în cauză: angajatorul ia trimis salariatului sau înştiinţare cu privire la dreptul său de a se întoarce, iar salariatul a răspuns în scris la acest e-mail, confirmând că nu doreşte să se întoarcă în România pentru a-şi efectua repausul săptămânal;
3. Societatea a fost achitată de infracţiune şi garanţia plătită în ziua controlului, respectiv 4.000 de euro, va fi restituită.
UNTRR rămâne ferm angajată în protejarea intereselor transportatorilor rutieri români şi va continua să monitorizeze şi să semnaleze orice practici nedrepte sau discriminatorii aplicate autorităţilor de control din Europa.