Reporter: Cum şi când a început povestea Villa Vinea?
Cristian Podar: Povestea Villa Vinea a început în 2001, când Heiner Oberrauch, în una dintre călătoriile de afaceri din Târgu Mureş, a descoperit la Mica, în inima Transilvaniei, pe Valea Târnavei Mici, aceste coline binecuvântate de natură, singurul terroir (n.r. concept-umbrelă, care încorporează toate trăsăturile distincte ale unei anumite zone viticole) din România clasificat de tip B (conform Regulamentului UE Nr. 1308/2013).
Analizele de laborator a structurii geologice a solului au dezvăluit sedimente din argilă şi minerale, foarte potrivite pentru obţinerea unor vinuri acide, cu un caracter deosebit.
Aceste elemente, împreună cu îndelungata tradiţie locală de cultivare a viţei de vie - primele menţionări legate de calitatea vinului din zonă sunt din perioada dacică, prima atestare documentară fiind de la 1173, când, P. Molmenti menţionează în cartea sa "La Vie privee à Venise, depuis l'origine jusqu'à la chute de la Republique" că, în timpul domniei ducelui Sebastian Ziani, vinurile provenite din Transilvania aveau un bun renume la curtea Veneţiei - au condus la începerea lucrărilor de plantare a 32 ha cu viţă de vie, o combinaţie de soiuri nobile locale: Feteasca Albă, Feteasca Regală si Feteasca Neagră, alături de soiuri clasice internaţionale: Sauvignon Blanc, Riesling de Rhin, Gewurztraminer, Muscat Ottonel, Pinot Noir şi Merlot. Mai târziu, un soi alb de origine germană, Kerner, şi unul roşu de origine austriacă, Zweigelt, au fost adăugate la soiurile deja plantate.
Reporter: Crama Villa Vinea, deşi o construcţie nouă în totalitate, are un aspect tradiţional din Transilvania Medievală. Cum aţi reuşit?
Cristian Podar: Da, aşa este. Heiner Oberrauch este un iubitor al tradiţiilor şi al naturii. Din acest motiv a dorit ca arhitectura cramei să respecte arhitectura tradiţională din Transilvania şi a cerut arhitecţilor italieni care au proiectat crama ca turnul să fie similar cu turnurile bisericiilor medievale din zonă. În plus, pentru a reduce consumul energetic şi poluarea fonică, s-a proiectat o cramă semi-gravitaţională în care strugurii sunt introduşi prin cădere. Astfel, împreună cu oamenii de pe valea Târnavei Mici, s-a creat un loc aparte pe care vă invităm să-l descoperiţi şi dumneavoastră, vizitând crama şi degustând vinurile noastre.
Reporter: Din ce an vinurile Villa Vinea au început să fie comercializate şi de unde pot fi cumpărate de iubitorii vinului?
Cristian Podar: Primele vinuri au fost lansate în 2012, an în care am obţinut şi 6 medalii de aur la IWCB Bucureşti. Din 2012, vinurile noastre pot fi găsite în unităţile de tip HoReCa, în magazinele specializate şi o parte din reţelele de hypermarketuri. Reţeaua de distribuţie este în continuă dezvoltare, astăzi avem deja o prezenţă consistentă în zona Transilvaniei (Mureş, Cluj, Sibiu, Braşov, Satu Mare), în Bucureşti şi Piteşti, şi, bineînţeles în zona litoralului. De asemenea avem şi câtiva parteneri externi în Italia, Germania, Italia şi Austria.
Reporter: Care sunt planurile de dezvoltare a afacerii?
Cristian Podar: Faptul că de circa doi ani suprafaţa cultivată de noi a crescut la 72 ha, este o dovadă că Villa Vinea este un proiect pe termen lung, în care acţionarii cred şi doresc să-l dezvolte în continuare.
Pe scurt, în următoarea perioadă ne concentrăm pe creşterea distribuţiei şi a notorietăţii cramei noastre şi pe lansarea de noi vinuri savuroase. Astfel, beneficiind de viziunea şi experienţa oenologului italian Celestino Lucin - Winemaker of the Year în Italia, în 2009 - anul acesta am lansat un nou concept, V2, un vin alb fresh şi uşor, cupajat din Fetească Regală, Riesling de Rhin şi Muscat Ottonel, cu o etichetă modernă care se adresează mai ales consumatorilor tineri. Anul viitor, gama V2 se va completa şi cu vinuri roze şi roşii. De asemenea, în curând vom lansa şi prima ediţie a noului nostru vin spumant, obţinut prin metoda tradiţională Champenoise, oferind, astfel, consumatorilor noştri fideli o gamă cât mai largă de vinuri.
În plus, ne dorim să dezvoltăm cât mai mult şi partea de turism viticol la crama noastră, oferind turiştilor turul cramei pentru a explica partea de producţie a vinurilor noastre şi pachete atractive de degustare.
Reporter: Cum vedeţi evoluţia pieţei din ţara noastră?
Cristian Podar: Din păcate, astăzi nu dispunem de studii detaliate despre piaţă, pentru a putea oferi date foarte concrete. În general, considerăm că vinurile noastre se adresează unui segment de circa 5% din piaţă. Dar, având în vedere evoluţia cifrelor noastre de vânzări şi, în general, dezvoltatea calitativă a canalelor de distribuţie, mai ales a canalului HoReCa, vedem că tot mai mulţi consumatori îşi doresc să consume vinuri de calitate, iar, pe măsură ce veniturile populaţiei cresc, consumatorii devin tot mai educaţi, mai informaţi şi disting mai uşor un vin de calitate. Practic, migrează din zona de consum mult şi de orice calitate la consum moderat, dar de calitate ridicată.