"Vodafone" nu recunoaşte existenţa unui acord ilegal între subsidiara sa "Cable & Wireless" şi agenţia britanică GCHQ pentru spionarea clienţilor grupului, au declarat reprezentanţii operatorului, în replică la o serie de acuzaţii prezentate în media pe baza unor documente sustrase de Edward Snowden, conform Mediafax.
Potrivit unor informaţii publicate de Channel 4 News şi citate de Bloomberg, "Cable & Wireless", care a fost cumpărată de Vodafone în 2012, a colaborat extensiv cu agenţia de spionaj GCHQ, căreia i-a oferit acces la reţeua de cabluri de fibră optică. Mai mult, divizia "Vodafone" ar fi încheiat acorduri cu operatori de telecomunicaţii din străinătate ca să ajute spionii britanici să acceseze date globale.
GCHQ este divizia de comunicaţii şi internet a serviciilor de informaţii din Marea Britanie.
Documentele prezentate de Channel 4 News mai arată că reprezentanţii "Cable & Wireless" s-au întâlnit în mod regulat cu agenţi ai GCHQ în perioada 2008-2010. De asemenea, GCHQ a utilizat, cel puţin până în aprilie 2013, un punct de acces la reţelele de fibră optică internaţionale care ar fi fost operat temporar de "Cable & Wireless".
"Nu am găsit nici o indicaţie privind desfăşurarea unor operaţiuni ilegale în cadrul Vodafone sau al Cable & Wireless şi nu recunoaştem nici unul dintre programele de spionaj identificate (în documentele sustrase de fostul contractor al NSA, Edward Snowden - n.r.). Mai mult, Vodafone nu deţine şi nici nu operează reţelele de cabluri la care se face referire", se arată într-un comunicat "Vodafone" postat pe site-ul grupului.
"Vodafone" a adăugat că a efectuat o serie de investigaţii în privinţa "Cable & Wireless" înainte de achiziţia din 2012, în urma cărora nu a găsit dovezi care să susţină afirmaţiile lui Snowden.
Anul trecut, cotidianul britanic The Guardian a relatat, citând documente furnizate de Snowden, că "Vodafone" a fost printre operatorii de telecom care au oferit GCHQ acces la reţelele maritime de fibră optică.
În urma acuzaţiilor, "Vodafone" a publicat, în iunie anul acesta, un raport în care prezintă cererile de informaţii primite din partea guvernelor ţărilor în care deţine operaţiuni, precum şi cazurile în care grupul este nevoit să se conformeze cererilor acestora.
"Vodafone nu permite accesul la datele clienţilor în nici o ţară, cu excepţia cazurilor în care legea o cere", se arată în comunicatul grupului.