Într-o lume care oferă nenumărate "oportunităţi" de a face greşeli noi, autorităţile noastre, guvernul şi Banca Naţională, au ales calea cea mai simplă, aceea a repetării greşelilor vechi.
Nu, nu este vorba despre greşeli ale unor generaţii trecute, pentru care se pot găsi circumstanţe atenuante, cum ar fi "dispariţia" memoriei colective după câteva decade, ci de greşelile majore ignorate înainte de declanşarea celei mai mari crize financiare din perioada postbelică.
Mohamed El-Erian, consilier economic principal al gigantului financiar Allianz şi fost director executiv al companiei PIMCO, a scris recent, pe site-ul Project Syndicate, despre "lecţia pierdută a crizei financiare", unde arată că "politicienii de astăzi par să ignore limitările unui model economic bazat excesiv pe aspectul financiar pentru crearea unei creşteri sustenabile şi inclusive".
În ciuda faptului că limitările modelului de creştere prin creditare, adică prin îndatorare, au fost expuse în ultimii 10 ani, "factorii decizionali au continuat să acţioneze ca şi cum criza ar fi fost doar un şoc ciclic", mai arată El-Erian. În opinia sa, măsurile de politică fiscală şi monetară au fost ineficiente, în condiţiile în care era nevoie de "o soluţie structurală pe termen lung", a cărei necesitate a fost recunoscută, din păcate, doar recent, "într-un moment în care fereastra de oportunitate pentru acţiuni îndrăzneţe s-a închis deja".
Concluziile lui Mohamed El-Erian nu sunt valabile doar pentru economiile dezvoltate, deoarece greşelile, dacă au fost doar simple greşeli şi nu a fost vorba de altceva, au fost "împrumutate" şi la noi.
Una dintre cele mai mari, poate cea mai mare, a fost adoptarea măsurilor pentru reluarea creditării, "vectorul" principal din acest punct de vedere fiind programul "Prima casă", ale cărui caracteristici de "program subprime" au fost evidente încă de la început.
Pe fondul împrumutului de aproape 20 de miliarde de euro de la FMI şi UE şi a unei politici monetare ultrarelaxate, creditul acordat de bănci companiilor şi gospodăriilor populaţiei şi-a continuat creşterea până în iulie 2012, "stimulat" semnificativ de reticenţa sistemului bancar de a recunoaşte pierderile din creditare.
De atunci, creditul total a fost susţinut exclusiv de creditele pentru locuinţe în lei (vezi graficul 1).
În iunie 2017, soldul creditului acordat de bănci companiilor nefinanciare era cu aproximativ 15% sub nivelul din iulie 2012, în timp ce creditul acordat gospodăriilor populaţiei a crescut, în aceeaşi perioadă, cu circa 9%, pe fondul unei creşteri a creditului pentru locuinţe cu 69%.
Dinamica acestuia a fost determinată de creşterea exponenţială a creditului pentru locuinţe în lei, care a ieşit din partea vizibilă a graficului încă din a doua jumătate a anului 2013. În iunie 2017, soldul creditului pentru locuinţe în lei era de peste 20 de ori mai mare decât în iulie 2012.
În acelaşi interval, masa monetară în sens restrâns, M1, compusă din depozitele overnight şi numerarul în circulaţie, a crescut de peste două ori, pe fondul unui avans cu aproape 80% a numerarului din circulaţie (vezi graficul 2 ).
Toate aceste elemente au contribuit la crearea condiţiilor pentru a creştere economică nesustenabilă, caracterizată de puternice dezechilibre interne şi externe, precum şi de o creştere accelerată a datoriei publice, care era, în luna mai 2017, de peste 4 ori mai mare decât în 2007.
Dezechilibre asemănătoare au existat şi în perioada premergătoare declanşării crizei financiare globale, însă toate semnalele şi avertismentele, chiar şi cele venite de la BNR, au fost ignorate. De fapt, oficialii Băncii Naţionale a României şi-au ignorat propriile avertismente, la fel cum fac şi acum.
Ultimul a venit chiar de la economistul şef al BNR, în studiul "Intermedierea financiară: probleme şi posibile soluţii", unde se arată că programul "Prima casă" a avut "un rol modest din punct de vedere social" şi "nu reprezintă decât o formă de transfer a unor sume de bani de la buget către sectorul privat".
Mai mult, "Prima casă" a ajuns să reprezinte un factor generator de risc sistemic şi riscuri la adresa stabilităţii financiare, din cauza "contribuţiei acestuia la creşterea interdependenţelor dintre sectorul bancar şi cel de stat şi a celor dintre ciclul de credit şi cel al preţurilor imobiliare, precum şi de creşterea gradului de îndatorare".
Adică BNR şi guvernul României susţin, de circa 8 ani, "alimentarea" cercului vicios stat-sistem bancar, pentru a cărui "rupere" se fac atâtea eforturi la nivel european, chiar dacă numai la nivel declarativ.
În studiul coordonat de Valentin Lazea au fost reamintite şi concluzii din ultimul raport asupra stabilităţii financiare, din luna mai 2017, unde se arată că indicatorul creşterii excesive a creditării populaţiei, respectiv deviaţia raportului credit/PIB faţă de tendinţa pe termen lung, a ajuns la cel mai ridicat nivel din septembrie 2008.
În plus, acelaşi cerc vicios a fost întărit şi de finanţările masive acordate statului de sistemul bancar. În ultimul raport al BNR cu privire la stabilitatea financiară se arată că "deţinerile de titluri de stat ale băncilor autohtone şi creditele acordate sectorului guvernamental, ca pondere în total active, plasează România pe primele locuri între statele UE (22,6% în decembrie 2016)". Un efect deloc de neglijat al volumului extrem de ridicat al obligaţiunilor de stat în bilanţurile băncilor îl reprezintă "înfrumuseţarea" artificială a indicatorilor de capitalizare, în condiţiile în care ponderile lor de risc sunt zero.
Cu toate acestea, acţiunile macroprudenţiale ale BNR, cum ar fi creşterea amortizorului anticiclic de capital, se lasă aşteptate. Din păcate, şi când se va face acest pas, este posibil ca rezultatele să nu fie cele aşteptate. Un avertisment în acest sens a lansat, încă din 2015, Stefan Ingves, guvernatorul Băncii Suediei, când a declarat că "aşa-numitele politici macroprudenţiale au eşuat în Suedia, unde preţurile locuinţelor şi gradul de îndatorare al gospodăriilor au atins noi recorduri".
În aceste condiţii, doar o creştere a dobânzilor cu una sau două puncte procentuale ar fi suficientă pentru "vaporizarea" miracolului economic din ultimii ani. O normalizare a dobânzilor, care să urmărească tendinţa internaţională, ar avea consecinţe deosebit de negative, în condiţiile în care economia noastră manifestă o subcapitalizare cronică şi mari deficenţe structurale.
Ce ar fi de făcut? Ei bine, este vorba tocmai despre începerea "tratamentului" cu medicamentul deosebit de amar al creşterii dobânzilor, care nu trebuie să aştepte până când pragul superior de variaţie al ţintei de inflaţie este depăşit. Un astfel de medicament amar este absolut necesar pentru a realiza că nu există scurtături către bunăstare.
Există, desigur, riscul să constatăm că "fereastra de oportunitate pentru acţiuni îndrăzneţe s-a închis deja", după cum scrie Mohamed El-Erian, însă nu există alternative pentru forţarea schimbărilor structurale.
Otto von Bismarck, primul cancelar al Imperiului German, spunea că "doar un prost învaţă din greşelile proprii, un înţelept învaţă din greşelile altora".
Oare nu a venit momentul pentru autoritatea noastră monetară, deoarece de la guvern nu mai aşteptăm nimic, să arate că este cu adevărat independentă şi că poate învăţa din greşelile altora?
Sau nu este deranjată de faptul că nu învaţă nici din propriile greşeli, pentru că întotdeauna le plăteşte altcineva?
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.08.2017, 00:32)
Vin vremuri interesante pe piata imob.
Mult mai palpitant an 2018 decat toamna lui 2008.
De ce?
1.Stocul de locuinte a crescut prin constructia de prin 2015 a unui nr.mare de ap. noi . Zeci de mii sunt NOW in diferite stadii in toata tara la acest moment.
2. Un numar tot mai mare de ap.vechi care se elibereaza anual pe cale naturala in marile orase, caci generatiile mutate de ceausescu in anii 70 la oras ajung la exit.
In anii 2006-2008 eliberarile pe cale naturala erau mai putine.
3. 500 000 de romani (25-40) ani au deja credit imobiliar .(sunt peste 200 mii p.casa ,plus 100 mii alte credite, iar fiecarui credit ii revin , ca regula de multe ori DOI adulti)
4. Generatiile care vor veni de acum incolo ca posibil creditati sunt cele de dupa 1989, generatii la1/2 fata de cei nascuti in anii 80 si care au format clientii chf dau p.casa etc
5.Tinerii pleaca azi MULT MAI USOR decat in anii 2006-08: fara vize, munca legal, zboruri low cost, fara roaming. 5-6 mii pe an pleaca la facultate , o cifra incredibila acum 10 ani.
Etc etc
Ce se va intampla daca raportul oferta -cerere(inca deficitar) va deveni excedentar si asta va coincide cu dobanzi mai mari pe leu ?
Aoleo....
Romania NU poate avea dob.mici daca va incepe sa aiba inflatie.
O erodare a salariilor prin scaderea leu-euro va creste si mai mult emigratia si deci deficitul de forta de munca.
Deci cursul va trwbui aparat ..Cum???
P.s.ro nu va trece never la euro, dar romanii isi vorschimba salariul in valuta in fiecare luna ...in cativa ani...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.08.2017, 11:28)
Dobanzile sa fie ca un U.E. suntem tara membra a U.E. daca nu se vrea acest lucru,inseamna ca Isarescu a semnat un contract ca BANCILE STRAINE sa le favorizeze.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.08.2017, 16:46)
Dobanzile nu se fixeaza la ce nivel vrea cineva ci sunt in functie de inflatie. Doar neinitiatii ca tine pot crede ca dobanzile sunt la pixul cuiva. Atata vreme cat inflatia din Romania e alta decat cea din UE si dobanzile vor fi diferite, NEINITIATULE.
Calcate-ar BANCILE STRAINE PE CAPUL GOLAS.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.08.2017, 20:00)
Imi puteti spune la ce nivel erau dobanzile in tara noastra comparativ cu cele din Franta, de exemplu, la mijlocul anului 2016 cand ratele de inflatie din cele doua tari erau sensibil egale? Ma refer la dobanda platita efectiv nu la cea din reclamele de la pro tv.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de Radu1 în data de 22.08.2017, 18:42)
Nivelul dobânzilor depinde si de ratingul tarii. Si când bancile iau împrumuturi, ele platesc o dobanda diferita in functie de ratingul lor, in functie de cat de riscant este sa investeasca cineva in acele banci.
La fel este si la nivelul tarii. La o dobanda se imprumuta Franta si francezii si la o alta dobanda romanii.
Economia Romaniei este stabila, dar foarte dependenta de capitalul strain, iar daca la un moment dat firmelor straine le-ar merge rau in tarile lor sau in alte tari mai rasarite in care au afaceri, vor dori sa isi lichideze rapid afacerile din Romania si sa isi repatrieze banii pentru a ii folosi in acele tari unde castiga mai mult.
Asa ca economia noastra este stabila, insa doar atat timp cat si economia mondiala e OK si atat timp cat finantatorii straini isi pastreaza banii investiti la noi.
Intr-o astfel de economie este OK sa investesti, fiindca implica evident un risc mai mare, dar daca acest risc aduce si un castig suplimentar, atunci merita. Daca strainii ar castiga la fel de mult in Romania pentru un dolar investit ca si in tarile lor, nu le-ar merita sa investeasca la noi.
Asa ca ar fi bine ca in Romania sa investeasca masiv, mii si zeci de mii de miliarde de dolari, in primul rand romanii. Doar ca romanii nu au prea multi bani. Si nu prea au nici experienta in business. Asa ca trebuie sa ne folosim de banii si cunostintele profesionale ale strainilor ca sa ne fie si noua mai bine. Dar cred ca nu trebuie sa ne asteptam ca aceste cunostinte si bani sa ne fie oferiti degeaba, ci cu un cost suplimentar fata de cel pe care ar trebui sa il plateasca conationalii acelor investitori.
Banii si informatia, cunostintele costa.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.08.2017, 12:02)
CARE POLITICIENI ? CARE FACTORI DECIZIONALI? SUNT DOAR NISTE CARICATURI PLATITE PE ACESTE POSTURI.
4. Solutii
(mesaj trimis de Anton Paul în data de 21.08.2017, 12:55)
Ar fi mai multe solutii de redresare a climatului bancar.
Dar cea mai solida si reala solutie o reprezinta eliminarea Rezervei Minime Obligatorii = dreptul bancilor comerciale de a emite moneda!
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.08.2017, 16:44)
Neinitiatule, a trebuit sa te gandesti mult ca sa scoti o asemenea absurditate?? Cica rezerva minima obligatorie e "dreptul bancilor de a emite moneda". Imbecilitate mai mare cu greu imi pot inchipui. Sper ca mananci OZN-uri la micul dejun. neinitiatule, ca altfel esti de legat.