Dacă în urmă cu doar câţiva ani "Cumperi acum, plăteşti mai târziu" (Buy Now, Pay Later/BNPL) era o alternativă de plată cu care mulţi clienţi nu erau familiarizaţi, astăzi BNPL este tot mai solicitat de cumpărători, prin urmare, devine nu doar mai atractiv, ci o necesitate pentru retaileri. "Nevoia microcreditării creşte cererea pentru plata alternativă BNPL", spune Alexandru Balaci, CEO Mokka România, fintech-ul care a introdus Buy Now, Pay Later în România, în urmă cu trei ani şi lider regional pe pieţele din Centrul şi Estul Europei. "Dacă imediat după introducerea pe piaţa românească BNPL era utilizat de consumatori pentru achiziţia de bunuri cu valoare mare, observăm astăzi un trend ascendent mai accentuat atât pentru plata necesităţilor de zi cu zi, cât şi pentru categorii de produse ca fashion, divertisment şi călătorii".
Această preferinţă a clienţilor vine în avantajul retailerilor, pentru că - aşa cum subliniază studiile interne realizate de Mokka - consumatorii cheltuie mai mult atunci când folosesc această plată alternativă. Valoarea coşurilor de cumpărături creşte, iar clienţii au tendinţa de a face cumpărături repetate cu BNPL astfel încât această metodă de plată s-a transformat într-unul dintre cele mai eficiente instrumente de fidelizare pentru retaileri.
Preferinţa clienţilor pentru metoda de plată BNPL provine din uşurinţa utilizării acestui produs. Prin intermediul aplicaţiei Mokka instalată pe telefon, gestionarea ulterioară a produselor financiare accesate devine o experienţă plăcută şi facilă pentru clienţi. De asemenea, rambursarea poate fi personalizată potrivit intereselor consumatorilor şi totul este transparent. Aceste lucruri sporesc sentimentul de confort şi control al clienţilor şi transformă BNPL într-o modalitate atractivă de microcreditare.
"Mai mult ca altădată, clienţii magazinelor fizice şi online au nevoie de flexibilitate financiară şi îşi doresc să facă achiziţii fără sacrificiul unui avans prea mare. Mokka BNPL le oferă aceste facilităţi", mai spune Alexandru Balaci.
BNPL este o soluţie de finanţare şi pentru persoanele care nu au acces la servicii bancare tradiţionale, iar astfel pot accesa microcreditarea de care au nevoie pentru bunuri şi servicii de zi cu zi.
CCC, Reserved şi Lensa, Merchant Pro şi GoMag, Mi-Home.ro, magazinul online oficial Xiaomi, platforma de e-commerce Seliton şi ESD sunt doar câţiva dintre cei peste 1.500 de retaileri de top din regiune care au oferit clienţilor plata alternativă Mokka BNPL.
Principalele categorii de produse achiziţionate cu Mokka BNPL sunt mobila şi produsele electronice şi electrocasnice. Ocupând locul al treilea, segmentul de Fashion înregistrează creşteri constante şi semnificative de la an la an şi are potenţialul de a deveni principala categorie de produse achitate cu plata amânată Mokka BNPL.
Generaţia Z (cei născuţi între 1995 şi 2010) şi Millennials (persoanele născute între 1981 şi 1996) sunt principalele categorii de clienţi care au adoptat utilizarea BNPL în România, dar şi la nivel mondial. O cercetare recentă eMarketer arată că Gen Z apelează cel mai frecvent la serviciile BNPL, iar până anul viitor, rata de adopţie în rândul acestora va ajunge la 47,4%.