Honda şi Nissan sunt în discuţii pentru aprofundarea legăturilor lor de afaceri, inclusiv o posibilă fuziune, au declarat două surse aproppiate situaţiei, acesta fiind cel mai clar semn de până acum al modului în care industria auto a Japoniei, cândva aparent imbatabilă, este remodelată de concurenţa din partea Tesla şi a rivalilor chinezi, transmite Reuters.
O combinaţie între Honda şi Nissan ar crea o companie de 54 de miliarde de dolari cu o producţie anuală de 7,4 milioane de vehicule, devenind al treilea grup de automobile ca mărime din lume după vânzările de vehicule după Toyota şi Volkswagen.
Cele două firme au încheiat deja un parteneriat strategic, în martie, pentru a coopera în dezvoltarea vehiculelor electrice, dar problemele financiare şi strategice tot mai adânci ale Nissan din ultimele luni au adăugat mai multă urgenţă pentru o cooperare mai strânsă cu rivalul mai mare Honda.
Nissan a anunţat luna trecută un plan de economisire a costurilor de 2,6 miliarde de dolari, care include reducerea a 9.000 de locuri de muncă şi a 20% din capacitatea sa globală de producţie, deoarece vânzările în scădere în China şi Statele Unite au condus la o scădere cu 85% a profitului din trimestrul al doilea.
"Această înţelegere pare să fie mai mult despre salvarea Nissan, dar Honda în sine nu se odihneşte pe lauri", a declarat Sanshiro Fukao, membru executiv la Itochu Research Institute.
"Fluxul de numerar al Honda ar urma să se deterioreze anul viitor, iar vehiculele sale electrice nu au mers atât de bine", a spus Fukao.
Acţiunile Nissan au încheiat tranzacţiile de miercuri, de la Tokyo, în urcare cu aproape 24%, în timp ce acţiunile Honda, a cărei valoare de piaţă de 43 de miliarde de dolari este de peste patru ori mai mare decât cea a Nissan, au scăzut cu 3%.
Acţiunile Mitsubishi Motors, la care Nissan este principalul acţionar, cu o participaţie de 24%, au avansat cu aproape 20%.
Producătorii de automobile s-au confruntat cu concurenţa producătorilor de vehicule electrice, în special din China, unde BYD şi alţii au luat-o înainte.
Preşedintele ales al SUA, Donald Trump, ameninţă şi cu tarife mari pentru vehiculele expediate din Canada şi Mexic în SUA, adăugând presiuni suplimentare asupra companiilor.
Honda şi Nissan produc ambele maşini în Mexic pentru export în Statele Unite.
Discuţiile dintre Honda şi Nissan, dezvăluite pentru prima dată de ziarul Nikkei, ar putea permite companiilor să coopereze mai mult în materie de tehnologie şi să le ajute să creeze un rival intern mai formidabil pentru Toyota.
Discuţiile sunt axate pe găsirea unor modalităţi de întărire a colaborării şi includ posibilitatea înfiinţării unui holding, au spus sursele, care au refuzat să fie identificaţi deoarece informaţiile nu au fost făcute publice.
Companiile discută, de asemenea, posibilitatea unei fuziuni complete, potrivit uneia dintre surse, precum şi modalităţi de a coopera cu Mitsubishi.
Honda, Nissan şi Mitsubishi au spus că niciuna dintre companii nu a anunţat vreun acord, deşi Nissan şi Mitsubishi au remarcat că cei trei producători auto au spus anterior că iau în considerare oportunităţi de colaborare viitoare.
Producătorul francez de automobile Renault, cel mai mare acţionar al Nissan, este deschis în principiu la o înţelegere şi ar examina toate implicaţiile unei legături, au spus două persoane familiare cu chestiunea.
Un purtător de cuvânt Renault a refuzat să comenteze. Acţiunile Renault au crescut miercuri cu 5% înregistrând cea mai bună zi din aproape 2 ani şi jumătate.
Bloomberg News a relatat miercuri că Foxconn a abordat Nissan pentru a prelua o participaţie de control. Foxconn nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii, în timp ce un purtător de cuvânt al Nissan a refuzat să comenteze despre Foxconn.
Orice fuziune s-ar confrunta cu un control semnificativ al SUA, după ce Trump a promis că va adopta o linie dură cu privire la vehiculele importate. El ar putea cere concesii de la Honda şi Nissan pentru a aproba orice înţelegere, au spus oficialii din industria auto, scrie Reuters.
Opinia Cititorului