Irakul a prezentat azi un plan ambiţios de a construi o şosea şi o cale ferată care să lege Golful de Turcia, ambele proiecte fiind menite să pună pe ruta de transport globală o ţară care iese din decenii de conflict, relatează AFP.
Proiectul, evaluat la 17 miliarde de dolari de guvernul irakian, se află în stadiu embrionar: nu a fost încă dată prima lopată a acestui coridor de 1.200 km.
Potrivit dorinţelor Bagdadului, şoseaua şi calea ferată vor trebui construite în cooperare cu ţări din regiune - Qatar, Emiratele Arabe Unite, Kuweit, Siria, Oman, Iordania, Turcia, Iran şi Arabia Saudită -, ai căror reprezentanţi au fost invitaţi sâmbătă la prezentarea acestui "Drum al Dezvoltării" în capitala irakiană.
"Vedem acest proiect durabil ca pe un pilon al economiei care nu se va mai baza pe petrol", a declarat premierul Mohammad Shia al-Sudani la deschiderea reuniunii.
"Este o legătură care va servi vecinilor Irakului şi regiunii şi (va contribui) la integrarea economică", acolo unde Golful joacă un rol major în transportul maritim global, a adăugat el.
Fiecare ţară care doreşte acest lucru "va putea realiza o parte a proiectului", a explicat Comisia pentru Transport a Parlamentului irakian, care estimează că proiectul ar putea fi finalizat "în termen de trei până la cinci ani".
"Drumul Dezvoltării va stimula interdependenţa între ţările din regiune", a declarat ambasadorul Turciei la Bagdad, Ali Riza Guney, fără a preciza cât de mult intenţionează să contribuie financiar ţara sa, principalul partener economic al Irakului.
Devastat de decenii de război şi corupţie omniprezentă, Irakul, deşi bogat în hidrocarburi, are o problemă uriaşă de infrastructură.
Pline de gropi şi prost întreţinute, drumurile sale sunt într-o stare lamentabilă. Iar cele care leagă Bagdadul de nord trec prin unele zone în care celule ale Statului Islamic sunt încă active sporadic.
Mohammad Shia al-Sudani insistă că reabilitarea reţelei rutiere este una dintre priorităţile sale, alături de modernizarea reţelei de energie electrică, la fel de defectuoasă.
Coridorul rutier şi feroviar ar trebui să permită Irakului să îşi valorifice poziţia geografică şi să îl transforme într-un important centru de transport de mărfuri şi persoane între Golf şi Turcia şi apoi Europa.
Proiectul prevede construirea a aproximativ cincisprezece staţii de-a lungul traseului, inclusiv la Basra (sud), Bagdad şi Mosul (nord), până la graniţa cu Turcia.