La începutul acestei săptămâni a avut loc la Ljubljana prima Conferinţă "Zilele Transportului din Regiunea Dunării pentru Aria Prioritară 1b: îmbunatatirea mobilităţii şi a multimodalităţii -conexiuni feroviare, rutiere şi aeriene", organizată de coordonatorii ariei, respectiv Slovenia, prin Ministerul Infrastructurii şi Planificării Teritoriale, şi Serbia, prin Ministerul Transporturilor, iar ţara noastră a fost reprezentată de CFR SA şi Club Feroviar, se arată într-un comunicat de presă.
Întâlnirea a avut ca scop creşterea vizibilităţii sistemului de transport din regiune, a cercetării şi planificării în domeniul transporturilor, concentrându-se asupra oportunităţilor generate de
Strategia Dunării şi a comunicării stimulentelor necesare pentru implementarea proiectelor relevante, din cadrul Strategiei.
Participanţii, reprezentanţi ai ministerelor de resort ale celor 14 state semnatare, instituţii financiare, universităţi şi companii din domeniul feroviar, au semnalat progresele realizate, dar şi câteva dintre impedimentele întâlnite. Coordonatorii Ariei Prioritate 1b au subliniat primele rezultate obţinute: stabilirea unui structuri de guvernanţă, realizarea unor hărţi detaliate, pentru toate modurile de transport, identificarea proiectelor relevante - selectate dintre 150 de proiecte primite, dintre care 51% pentru feroviar -, trimiterea a 17 scrisori de recomandare, dintre care 7 pentru proiecte feroviare.
În ceea ce priveşte problemele cu care se confruntă cei implicaţi în implementarea strategiei, acestea ar putea fi depăşite cu mai mult sprijin din partea clasei politice, implicarea mai intensă a statelor din regiune, realizarea unui viziuni comune pentru sectorul de transport, identificarea unor manageri de proiect, reviziuirea Planului de Acţiuni, utilizarea mai eficientă a fondurilor avute la
dispoziţie, combinarea acestora, reflectarea priorităţilor stabilite în strategie şi în planificarea financiară 2014 - 2020, potenţiale scheme de parteneriate public-privat. Ca impedimente în implementarea eficientă a strategiei au fost menţionate şi cerinţele reglementatoare diferite în ţările implicate în strategie, neimplementarea reformei în unele companii de stat, stadiul variat în care se află proiectele şi maturitatea acestora, lipsa de comunicare între cei implicaţi.
Un alt subiect important dezbătut a fost cel al mecanismelor şi al soluţiilor de finanţare a proiectelor.