Buy Now Pay Later (BNPL/Cumperi acum, Plăteşti mai târziu) a avut o creştere spectaculoasă în ultimii ani. Doar în 2024 valoarea estimată a pieţei globale BNPL depăşeşte 633 miliarde de dolari, iar valoarea previzionată până în 2029 ajunge la peste 1.088 miliarde de dolari, cu o rată de creştere anuală compusă (CAGR) de 11,4%, în perioada 2024-2029, conform unui raport al ResearchAndMarkets.com, conform unui comunicat remis redacţiei. Conform comunicatului, chiar dacă specialiştii observă în prezent o temperare a creşterii, BNPL are o ascensiune robustă, organică şi continuă să reprezinte pentru o largă categorie de consumatori o alternativă de plată viabilă şi uşor de utilizat. Acest sistem de plată are avantajul de a putea fi accesat simplu, printr-o aplicaţie pe smartphone, este flexibil - ratele pot fi personalizate în funcţie de preferinţe - şi, faţă de sistemele tradiţionale de finanţare, este considerat mai rapid, cu rată mai mare de aprobare şi avantajos.
Un studiu realizat de PYMNTS.com pe piaţa americană de BNPL evidenţia că această opţiune de plată a modificat comportamentul de consum al cumpărătorilor. Mulţi dintre aceştia îşi schimbă modul obişnuit de a realiza achiziţiile dacă BNPL nu este disponibil. În special Milenialii (cei născuţi între 1981 şi 1996), într-un procent impresionant, tind să cumpere mai puţin sau mai ieftin dacă acest tip de plată alternativă nu e disponibil. Studiul PYMNTS.com concluzionează că 1 din 4 clienţi din generaţia Millennials optează pentru produse de o valoare mai mică sau îşi reduc cantitatea de obiecte achiziţionate dacă retailerii nu le oferă opţiunea Buy Now Pay Later.
"Rezultatul acestui studiu nu este o surpriză", comentează Alexandru Balaci, CEO Mokka România, liderul în furnizarea de servicii BNPL din Europa Centrală şi de Est şi primul provider de plată amânată de acest tip din România. "Mokka a realizat studii interne care ajung la aceeaşi concluzie: utilizatorii tind să cumpere mai multe produse şi mai scumpe când recurg la serviciul de plată amânată, stimulând astfel valoarea coşului mediu şi rata de conversie", spune CEO-ul Mokka.
Studiul realizat de PYMNTS.com arată că dacă BNPL nu este disponibil ca opţiune de plată, 28,2% dintre Mileniali şi 27,5% din GenZ (persoanele născute între 1997 şi 2012) renunţă la achiziţie. În aceleaşi condiţii, 25,3% dintre Mileniali optează pentru un produs mai ieftin, în comparaţie cu 7,7% dintre Baby Boomers (1946 şi 1964) sau 13% din Generaţia X (1965 şi 1980).
Procentul celor din GenZ care renunţă la coşul de cumpărături sau achiziţionează produse cu o valoare mai mică când nu este disponibil BNPL este sensibil mai mic decât al Milenialilor. De altfel, aceste două categorii dinamice de cumpărători constituie "nucleul dur" al clienţilor BNPL.
Potrivit opiniei lui Alexandru Balaci, în 2024 "BNPL se va afla tot mai mult pe radarul consumatorilor, o opţiune de plată pe care o aşteaptă de la retaileri şi care este utilizată pentru a finanţa atât necesităţile de bază ale vieţii, cât şi alte categorii mai mult sau mai puţin opţionale, precum beauty sau travel".
CEO-ul Mokka subliniază că pe pieţele din Europa Centrală şi de Est unde este prezentă Mokka, aceasta s-a dovedit un instrument puternic de creştere a vânzărilor în magazinele fizice şi online, pentru că elimină principala obiecţie care stă în calea achiziţiilor, lipsa finanţării.
Pentru retaileri, Mokka BNPL aduce beneficiul scăderii ratei de abandon a coşului de cumpărături şi totodată creşte substanţial valoarea comenzilor şi rata de conversie. "Studiile interne pe care le-am realizat au concluzionat că Mokka ajută la creşterea valorilor vânzărilor cu procente cuprinse între 70% şi 300%. Acesta este unul dintre principalele avantaje ale Mokka BNPL", mai spune Alexandru Balaci.