• Constatarea amiabilă va da bătăi de cap societăţilor de asigurări
Creşterea volumului de daunalitate pe palierul auto provoacă îngrijorări în rândul societăţilor de asigurări. Aceasta în condiţiile în care asigurările auto au o pondere de 70 de procente din totalul produselor oferite pe piaţa românească. Un procent uriaş dacă este să ţinem cont că în ţările Uniunii Europene ponderea este undeva la 13-15%. Un aspect care conduce la înregistrarea de pierderi mai ales pe fondul unui nivel ridicat al numărului de accidente. Ieri, la Sinaia, la Forumul Internaţional al Asiguratorilor şi Reasiguratorilor, comisarul şef Nicu Cracea afirmă că în primele patru luni ale anului în curs au fost înregistrate 105.820 de accidente, din care 16.008 doar în Bucureşti.
Cauza principală o constituie starea precară a infrastructurii rutiere din România care se află la nivelul anului 1989 sau chiar mai jos. De altfel, datele statistice relevă faptul că 35% din drumurile existente sunt de... pământ, iar peste 40% din drumurile judeţene au norma de folosire expirată. Pe lângă accidente un alt lucru care a condus la creşterea sumelor plătite ca despăgubiri, în baza poliţelor de asigurări plătite, îl reprezintă majorarea devizelor de reparaţii întocmite de unităţile de service, majorare considerată de asiguratori ca fiind artificială. De aceea ei propun introducerea unui sistem unitar de evaluare a pagubelor, a preţului pieselor de schimb şi a costurilor de manoperă precum şi standardizarea timpilor de execuţie a lucrărilor de reparaţii pe baza datelor furnizate de producători.
Reprezentanţii societăţilor de asigurări au atras atenţia ponderii ridicate a fraudelor în sistem. Conform estimărilor, 10% din sumele încasate ca despăgubiri sunt obţinute ilegal. La menţinerea acestei cote înalte contribuie atât factori interni (agenţi de asigurări care încheie poliţe fără să respecte normele, chiar să le antedateze) cât şi factori externi, pornind de la agenţii constatatori care înscriu daune inexistente până la unităţi de service care înaintează către societăţile de asigurări devize supraîncărcate.
Deşi cerută în piaţă, apariţia în luna iunie sau iulie a instrumentului constatării amiabile în cazul accidentelor uşoare va conduce la extinderea fenomenului de fraudă, în prezent neexistând un sistem prin care veridicitatea datelor declarate să fie confirmată. Practic pot exista cazuri de înţelegeri pentru a fi declarat un anumit eveniment rutier în scopul încasării unei poliţe de asigurare.
O soluţie care ar putea stopa tendinţa înţelegerilor tacite ar fi implementarea sistemului de scoring al asiguratului. Cu cât are mai multe accidente cu atât să crească valoarea poliţei dar, cum mai afirmam, nu există la ora actuală o bază de date care să conţină datele fiecărui autovehicul înmatriculat şi al evenimentelor în care a fost implicat. De altfel chiar reprezentanţii Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor reclamau ieri raportările defectuoase pe care le fac societăţile de asigurări la baza de date CEDAM. Practic, dintr-un total de 3.603.437 de autoturisme înmatriculate în bază figurau doar 3,2 milioane de asigurări încheiate în condiţiile în care poliţa RCA este obligatorie. Vicepreşedintele CSA, Constantin Buzoianu, avertiza că în cazul în care erorile semnalate în sistem nu vor fi remediate, 15% din raportări având vicii, va forţa Comisia să ia masuri.