14 şcoli şi grădiniţe din Bucureşti şi judeţul lfov primesc sprijin pentru modernizarea actului educaţional şi tranziţia către digitalizare într-un program de patru ani, Edu Networks. Programul Naţional pentru Transformarea Educaţiei din România este coordonat de 9 organizaţii non-profit şi vizează 586 de cadre didactice active în şcoli din Capitală şi împrejurimi. La nivel naţional, din program fac parte 114 unităţi şcolare, iar scopul acestuia este ca până în 2035 să aducă sistemul educaţional din România printre primele 10 din Europa, conform unui comunicat remis redacţiei.
În ultimul an, 1 din 3 copii din întreaga lume a rămas în afara sistemului de şcolarizare, din cauza pandemiei globale. Conform testelor PISA, în ţara noastră, 42% dintre copiii de 15 ani se confruntă cu analfabetismul funcţional. În acest context, Programul Naţional pentru Transformarea Educaţiei din România are ca scop aducerea şcolilor la standarde ridicate de digitalizare, micşorarea decalajelor de literaţie pentru elevi şi dezvoltarea gândirii critice a acestora, dar şi dezvoltarea abilităţilor de management şcolar pentru directorii acestor unităţi.
Cele 14 şcoli din clusterul Bucureşti şi Ilfov sunt implicate în procese de învăţare, organizate în trei piloni majori, prin intermediul cărora beneficiază de sprijin pentru îmbunătăţirea rezultatelor şcolare, de resurse educaţionale de calitate şi de profesori mai bine pregătiţi. De asemenea, prin intermediul Programului Naţional pentru Transformarea Educaţiei este vizată şi scăderea absenteismului şi a abandonului şcolar.
Pe durata celor patru ani, cât sunt implicate în programul Edu Networks, unităţile şcolare din Bucureşti - Ilfov primesc susţinere din partea Apa Nova. Valoarea totală a investiţiei se ridică la 600.000 de euro.
"Obiectivul acestui parteneriat a fost şi este sprijinirea transformării sistemului educaţional din România într-unul care să promoveze leadershipul, performanţa, spiritul de echipă şi inovaţia. Apa Nova a susţinut constant învăţământul din România şi demersurile de modernizare ale acestuia, iar acest parteneriat este încă o dovadă a preocupării noastre pentru învăţământul românesc. Motivaţia investiţiilor făcute de compania noastră în perfecţionarea sistemului educaţional este legată, în primul rând, de responsabilitatea social corporatistă pe care o avem, educaţia fiind una dintre direcţiile noastre principale de CSR. Credem că educaţia este singura metodă prin care putem să ne dezvoltăm ca ţară şi tocmai de aceea susţinerea unor astfel de programe este foarte importantă. Ne dorim excelenţă în educaţie, iar acesta este un program complex, care vizează performanţa în actul educaţional, prin punerea elevului în mijlocul atenţiei", a spus Irina Munteanu, Deputy General Manager Apa Nova Bucureşti.
91% dintre elevii implicaţi în Edu Networks au accesat şcoala online în perioada pandemiei
Şcolile implicate în Programul Naţional pentru Transformarea Educaţiei parcurg Pilonul de Educaţie Digitală pentru a facilita tranziţia către digitalizare. Profesorii, în egală măsură, învăţă cum să utilizeze cât mai eficient instrumentele digitale. Fiecare şcoală trece printr-un proces de evaluare, pentru a fi stabilit corect nivelul de digitalizare şi pentru a primit sprijinul de care are nevoie pentru îmbunătăţirea nivelului competenţelor digitale ale profesorilor, dar şi ale elevilor.
În clusterul Bucureşti - Ilfov, evaluarea nivelului de digitalizare s-a făcut pentru nouă şcoli şi 280 de cadre didactice, iar 116 profesori au participat şi la ateliere de pedagogie digitală.
Mai mult, în cazul şcolilor din Bucureşti şi Ilfov, în lunile martie - iunie 2020 gradul de participare a elevilor la şcoala online era de 77%. Ca urmare a parcurgerii Pilonului de Educaţie Digitală, în perioada septembrie 2020 - ianuarie 2021, gradul de participare al elevilor la şcoala online a crescut până la 91%.
100 de profesori au fost instruiţi pentru evaluarea şi diminuarea decalajelor de literaţie în şcolile din Bucureşti şi Ilfov
Programul Naţional pentru Transformarea Educaţiei implică şi un Pilon de Literaţie, prin intermediul căruia profesorii sunt instruiţi cu privire la modul în care pot evalua competenţele de literaţie (scris şi citit) şi cum pot diminua decalajele, acolo unde este necesar. Scopul pilonului este ca niciun elev de nivelul clasei a IV-a să nu fie în situaţia în care să nu ştie să scrie şi să citească. Pentru a atinge acest obiectiv, cadrele didactice participă la programe de formare, au la dispoziţie resurse de literaţie, dar şi materiale didactice şi cărţi.
Astfel, 100 de educatori şi învăţători din şcolile din Bucureşti şi Ilfov au participat la peste 500 de cursuri de formare, prin intermediul cărora au învăţat cum să ofere sprijin copiilor şi cum să îi ajute în procesul de îmbunătăţire a competenţelor de literaţie. În total, 1.730 de elevi au beneficiat de testare pentru determinarea nivelului de literaţie (teste BRIO).
Management performant prin Academia de Leadership şi Management Şcolar
Directorii şcolilor implicate în Edu Networks sunt instruiţi pentru dezvoltarea competenţelor de management prin Academia de Leadership şi Management Şcolar. Acesta este cel mai modern program de dezvoltare a abilităţilor de leadership pentru sistemul educaţional din România. Prin intermediul său, directorii sunt ajutaţi să îşi dezvolte competenţele necesare pentru a conduce unităţile şcolare din care fac parte într-un mod eficient şi aliniat cu noile cerinţe ale societăţii.
Fiecare director are parte de coaching sau mentorat de la un profesionist din mediul de business, dar şi acces la o serie de programe de training şi experienţe de dezvoltare profesională. Astfel, din clusterul Bucureşti - Ilfov au fost implicaţi 14 directori, care au parcurs peste 33 de ore de învăţare în domenii precum Project Programme Management, conducerea şcolilor, planificarea învăţării, gândire antreprenorială şi altele.