18 MILIOANE DE EURO DE LA "FORD" PENTRU PARTICIPAŢIA LA "AUTOMOBILE" CRAIOVA SIF "Oltenia" are bani pentru investiţii

Ştefania Ciocîrlan
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 10 aprilie 2009

SIF-ul lui Dinel Staicu şi-a vândut partea din fabrica de maşini de la Craiova pentru 18 milioane de euro.

SIF-ul lui Dinel Staicu şi-a vândut partea din fabrica de maşini de la Craiova pentru 18 milioane de euro.

Ford vrea să înceapă producţia la Craiova în a doua parte a lui 2009

Ford continuă să-şi desfăşoare activitatea la Craiova conform

obligaţiilor asumate prin contractul de privatizare semnat cu AVAS, au declarat, pentru ziarul Bursa, reprezentanţii Ford.

Aceştia ne-au spus: "Dorim ca împreună cu autorităţile române să identificăm cele mai bune opţiuni privind următoarele etape ale proiectului". "Ford" plănuieşte să înceapă producţia la fabrica din Craiova în a doua parte a acestui an, cu modelul "Transit Connect", au mai spus reprezentanţii companiei americane. Aceştia nu au precizat dacă se intenţionează delistarea "Automobile Craiova" de la Bursa de Valori Bucureşti.

Tudor Ciurezu: "Vom investi pe piaţa de capital şi pe piaţa monetară, dar cu prudenţă"

"O afacere bună, având în vedere actualele condiţii de piaţă", a încheiat, ieri, SIF "Oltenia" (SIF5), vânzându-şi cu aproximativ 18 milioane de euro (75,25 milioane de lei) participaţia de 23,56% deţinută la "Automobile" Craiova (simbol bursier AUCS) către "Ford" Româ­nia. Declaraţia aparţine vicepreşedintelui SIF5, Tudor Ciurezu, care, ne-a spus că societatea va folosi banii pentru investiţii pe piaţa de capital şi pe piaţa monetară, însă, cu prudenţă.

În cadrul negocierilor, reprezentanţii SIF au vehiculat suma de 20 de milioane de euro ca preţ minim de vânzare a participaţiei la societatea craioveană.

Preţul la care compania americană a cumpărat titlurile AUCS este de 17,38 lei/acţiune, cu 0,68% mai mic faţă de preţul la care s-au tranferat, ieri, pe Bursă acţiunile societăţii craiovene.

Ford a plătit SIF Oltenia exact acelaşi preţ pe acţiune pe care l-a plătit către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) prin contractul de privatizare, respectiv 4,1556 euro.

În urma tranzacţiei, "Ford Motor Company" şi-a majorat deţinerea la 95,3% din capitalul social al "Automobile" Craiova şi poate iniţia procedura de "squeeze-out" (retragerea obligatorie a acţionarilor minoritari).

"Am decis să ne vindem acţiunile AUCS în condiţiile în care deţinerea indirectă a SIF Oltenia la Ford România s-a diminuat la 0,4% după majorarea capitalului social al uzinei Ford ", ne-a mai spus domnul Ciurezu.

Tranzacţia pune capăt mai multor runde de negocieri ce au luat avânt după ce conducerea "Automobile" Craiova a aprobat majorarea capitalului social al fabricii "Ford România" cu 250 de milioane de euro. În urma acestei majorări, participaţia pe care "Automobile" Craiova o avea la "Ford" România s-a diminuat la 2,43%, iar deţinerea indirectă a SIF "Oltenia" a scăzut la aproximativ 0,40%.

Iniţial, SIF "Oltenia" a încercat să obţină condiţii mai bune ca să iasă din acţionariatul "Automobile" Craiova prin Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, prevalându-se de o dispoziţie a contractului de privatizare care stipula că statul va depune toate eforturile necesare ca să faciliteze exitul acţionarilor minoritari. Conducerea AVAS a respins, însă, un schimb de acţiuni propus de reprezentanţii SIF5 pentru cota de 23,56% deţinută de acesta la "Automobile", determinând, astfel, conducerea SIF5 să declare, la finele lunii martie, că va acorda prioritate negocierilor financiare cu "Ford". Tot atunci, reprezentanţii SIF5 lăsau de înţeles că se bazează pe ajutorul AVAS ca să obţină o sumă mai mare în cadrul unor discuţii trilaterale cu "Ford".

"AVAS nu a fost implicată în tranzacţia de ieri", a declarat, pentru ziarul Bursa, domnul Mircea Ursache, preşedintele Autorităţii. "A fost o tranzacţie negociată şi încheiată doar de cele două părţi", a mai spus domnia sa.

Potenţial conflict între SIF5 şi AVAS

În ciuda tranzacţiei de ieri, reprezentanţii SIF5 nu exclud posibilitatea să continue în justiţie demersurile iniţiate împotriva "Ford" România şi AVAS pentru anularea deciziei de majorare a capitalului social. Autoritatea şi SIF5 au poziţii diferite referitoare la acţionariatul unei companii care va reuni o serie de active ale "Automobile" Craiova.

"Rămâne de văzut dacă vom continua sau nu acţiunea în justiţie", a precizat domnul Ciurezu, adăugând: "Solicităm din partea statului să avem acelaşi tratament ca şi AVAS în cadrul acestei societăţi", a mai spus vicepreşedintele SIF5.

Potrivit reprezentanţilor AVAS, societatea în cauză a rezultat, ca şi "Ford" Craiova, din divizarea companiei constituite din fuziunea dintre "Automobile Craiova", "Daewoo" Craiova şi "Mecatim" Timişoara. Aceasta incorporează o serie de active care nu sunt utilizate în producţie de automobile şi este deţinută de AVAS, SIF "Oltenia" şi alţi acţionari, în proporţii egale cu cele deţinute la "Autombile" Craiova, ne-au mai spus reprezentanţii AVAS.

"Este dreptul SIF Oltenia să ceară tratament egal cu statul în cadrul acestei societăţi", a precizat, pentru ziarul Bursa, Sebastian Vlădescu, preşedintele Comisiei de privatizare a "Automobile" Craiova.

Acţiunile SIF5, suspendate de la tranzacţionare

Anunţul privind încheierea tranzacţiei cu "Ford" a impulsionat acţiunile SIF5 la Bursa de Valori Bucureşti, acestea scumpindu-se până aproape de limita maxim admisă de creştere.

"Tranzacţia a fost un imbold pentru acţiunile SIF5. Nimeni nu va mai putea evalua acum SIF5 la 40-50 de milioane de euro, în condiţiile în care, acum, o să ne intre în conturi 18 milioane de euro, plus dividendele de la bănci", a menţionat domnul Ciurezu. La finele anului trecut, societatea de investiţii financiare avea cinci milioane de lei în conturi la bănci.

În urmă cu un an, Comisia Europeană a verificat două posibile forme de ajutor de stat în ceea ce priveşte privatizarea Automobile Craiova, şi anume, un ajutor de stat regional, realizat prin angajamentul de a face cheltuieli din bugetul de stat pentru dezvoltarea unor şcoli pentru pregătirea în construcţii de maşini - de la şcoli de ucenici până la cele de maiştri şi ingineri - respectiv un ajutor de stat, naţional. Valoarea acestui ajutor de stat este de 57 de milioane de euro.

La începutul lui 2008, CE a solicitat autorităţilor române returnarea unui ajutor de stat ilegal, în valoare de 27 milioane de euro, acordat Ford la privatizarea societăţii craiovene. Compania a returnat ajutorul în luna iunie 2008.

Anul trecut, Ford Europe, divizia europeană a celui de-al treilea mare producător mondial de autovehicule, a cumpărat de la statul român, reprezentat de AVAS, 72,4% din acţiunile Automobile Craiova pentru 57 de milioane de euro. Americanii de la Ford s-au angajat să dubleze numărul angajaţilor de la Craiova, de la 3.900 în prezent la 7.000 - 9.000 de persoane şi să investească un miliard de euro în România până în 2011. Oficialii Ford au anunţat că 90% dintre maşinile produse la uzina de la Craiova vor fi exportate.

De asemenea, Guvernul a anunţat, anul trecut, că va acorda companiei Ford, în perioada 2008-2012, un ajutor de stat de 143 milioane euro, din care 17,5 milioane euro în acest an, dacă grupul va realiza la Daewoo Automobile Craiova investiţiile programate, de 145 milioane euro. Ajutorul de stat pentru Ford va fi acordat prin Ministerul Economiei şi Finanţelor. Ziarul BURSA a publicat în premieră, încă din luna februarie a acestui an, informaţia potrivit căreia statul român poate acorda două ajutoare de stat la privatizarea Automobile Craiova, de până la 200 de milioane de euro, în urma acordurilor încheiate cu Uniunea Europeană, din care unul regional de circa 154 milioane de euro, şi un altul pentru pregătirea profesională, în valoare de 50 milioane de euro. Autorităţile noastre au făcut deja notificări pentru cele două ajutoare de stat.

Sebastian Vlădescu, fost ministru de Finanţe şi preşedintele Comisiei de Privatizare a Daewoo Automobile Craiova, susţinea la acel moment că dacă statul român va acorda ajutoarele, acestea vor putea fi recuperate în scurt timp, deoarece Automobile Craiova şi, implicit, FORD vor vira bugetului de stat, în fiecare an, între 300 - 500 milioane de euro.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Il ridicati in slavi pe Dinel fara sa spuneti ca "doctorul in economie" are de-a face cu Sif-ul si cu afacerile cum am eu cu fisiunea nucleara.

    se pare ca sif-ul sa grabit sa vinda,trebuia sa astepte sa primeasca cota de actiuni ,din noua societate infintata (nu se stie data,dar in contractul dintre ford si avas era trecut un termen limita)sau poate ca ford a insistat sa cumpere acum!!???

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb