Piaţa de comerţ online nu doar din România, ci din întreaga lume se află în acest moment într-un proces de creştere rapidă. Conform Statista, portalul german de statistici privind datele de piaţă, se estimează că, până în 2025, piaţa globală de comerţ online va atinge valoarea de 4,2 trilioane dolari. Totodată, se estimează că piaţa românească de e-commerce va ajunge la 4,554 milioane de dolari până în 2025, ceea ce înseamnă o creştere anuală de 9,73%. Dezvoltarea accelerată a pieţei de e-commerce este însoţită şi de o profundă transformare datorită inovaţiilor rapide ale tehnologiei care reprezintă motorul e-commerce. În acest moment, se observă 5 tendinţe dominante, care vor modela viitorul comerţului online, conform unui comunicat remis redacţiei.
1. Cumpărături omnichannel
Înainte de a lua decizia de a cumpăra, majoritatea clienţilor realizează o cercetare online a brandului sau produsului care le-a atras atenţia, chiar dacă intenţionează să ajungă ulterior în magazinul fizic pentru achiziţie. Tehnologia pune astăzi la dispoziţie metode simple şi rapide de informare asupra produselor şi ofertelor. Clienţii au aşteptări în creştere ale unei experienţe holistice de cumpărături, pe toate canalele, ceea ce îi aduce pe comercianţi în situaţia de a fi nevoiţi să ştie mai multe despre preferinţele cumpărătorilor, modul în care navighează pe net şi interacţiunile pe care le au.
Există tehnologii care pot îmbunătăţi experienţa de shopping omnichannel oferită de comercianţi. Spre exemplu, Google Analytics dispune de funcţia "Associated conversions", care permite să fie observată şi urmărită navigarea pe toate canalele de vânzări. Platformele de date despre clienţi au potenţialul să completeze informaţiile despre clienţi deţinute de comercianţi. Nu în ultimul rând, serviciile de finanţare cum ar fi Cumperi acum, plăteşti mai târziu (Buy Now Pay Later) pot oferi date consistente despre clienţi şi asigură o experienţă coerentă pe toate canalele. De exemplu, serviciul Mokka de la Revo Technologies, principalul furnizor Buy Now Pay Later din Europa Centrală şi România, oferă comercianţilor o metodă de plată omnichannel care integrează magazine online, fizice, mobile şi puncte de ridicare, permiţând clientului să comande online, să ridice produsul din magazin şi să plătească ulterior doar cu o semnătură prin SMS, completând în acelaşi timp viziunea comercianţilor asupra perspectivei clienţilor.
2. Inteligenţa artificială şi realitatea augmentată transformă experienţa shopping-ului onlline
Tehnologiile avansate aduc schimbări semnificative ale obiceiurilor de cumpărare. Inteligenţa artificială şi realitatea augmentată sunt folosite tot mai mult pentru îmbunătăţirea experienţei de cumpărare, cu beneficii atât pentru clienţi, cât şi pentru comercianţi. Retailerii din e-commerce au înţeles că inteligenţa artificială şi realitatea augmentată personalizează experienţa de cumpărare şi îmbunătăţesc relaţiile cu clienţii. Astfel, companiile sunt tot mai interesate să integreze aceste facilităţi oferite de tehnologie ca să avanseze în poziţii de top în preferinţele cumpărătorilor.
3. Oferirea de noi opţiuni de plată
Inovaţiile tehnologice din e-commerce urmăresc să ofere clienţilor o experienţă de shopping cât mai complexă şi facilă. Iar modalităţile de plată alternative sunt un aspect esenţial în acest proces, pentru că pot face diferenţa între succesul şi insuccesul unui retailer. Pentru comercianţi este vital să ofere modalităţi de plată alternativă, rapidă şi la îndemână, care să minimizeze procentul celor care renunţă la coşul de cumpărături.
"Cumperi acum, plăteşti mai târziu" (Buy Now Pay Later), una dintre cele mai noi metode de plată alternative, se dovedeşte a fi foarte populară în rândul Generaţiei Z şi Millenials, la nivel global. Cu ajutorul serviciului "Cumperi acum, plăteşti mai târziu" cumpărătorul poate accesa instantaneu opţiunea de a plăti pentru achiziţii mai târziu, fără a fi nevoit să completeze formulare lungi de cerere de finaţare. În mod obişnuit, acest tip de plată nu implică nicio dobândă sau doar o mică taxă, aşa că aceasta este o alternativă foarte atractivă la cardurile de credit. Pentru comercianţi, sistemul "Cumperi acum, plăteşti mai târziu" poate oferi câştiguri semnificative, reducând incidenţa renunţării la coşul de cumpărături, sporind valoarea totală a cumpărăturilor şi frecvenţa lor.
În România, această metodă de plată se află încă la început, dar cercetările de piaţă dovedesc că atât comercianţii, cât şi clienţii sunt foarte interesaţi de ea. O cercetare de piaţă realizată de iSense Solutions în colaborare cu Mokka România, serviciu de tipul "Cumperi acum, plăteşti mai târziu", evidenţiază că 55% dintre consumatori sunt interesaţi să utilizeze acest serviciu în următoarele 12 luni. Mokka, principalul furnizor "Cumperi acum, plăteşti mai târziu" în România, Polonia şi alte state din Europa Centrală şi de Est, care are peste 10 milioane de utilizatori înregistraţi în acest moment, oferă o soluţie financiară omnichannel pentru comercianţi şi o soluţie de finanţare versatilă pentru clienţi, care permite cumpărătorilor să personalizeze plata în funcţie de nevoile lor, alegând dintre mai multe variante rata lunară cea mai avantajoasă.
"Serviciul Mokka funcţionează complet diferit de un card de credit tradiţional. În primul rând, suntem integraţi chiar în magazin, acolo unde oamenii îşi fac cumpărăturile şi unde iau decizia cu privire la metoda de plată, aşa că nu mai e nevoie de un efort în plus de a merge la o bancă. Ne focusăm atenţia astfel încât să ne asigurăm că serviciul nostru este potrivit pentru consumator şi comerciant, în fiecare situaţie. Pentru a face acest lucru, avem rate de aprobare a finaţării foarte mari şi oferim finanţarea atât pentru achiziţii mici, cât şi pentru unele substanţiale. Cu cât vedem că un client apelează mai mult la partenerii noştri comercianţi, cu atât suma pe care clientul o poate cheltui cu Mokka creşte", precizează co-fondatorul Mokka, Irene Shvakman.
4. Dezvoltarea comerţului vizual
Într-o lume în care volumul informaţiei este copleşitor, comercianţii trebuie să găsească noi metode de a atrage atenţia cumpărătorilor. Din acest punct de vedere, comunicarea vizuală devine tot mai importantă. Fotografiile bine realizate, cu impact emoţional, video creative şi folosirea realităţii augmentate sunt noile modalităţi de comunicare la care clienţii sunt receptivi. Cercetări efectuate de Shopify indică faptul că utilizarea realităţii augmentate pentru vizualizarea unui produs creşte cu 65% decizia de cumpărare.
5. Folosirea noilor tehnologii pentru implementarea strategiilor dinamice de preţuri
Strategia preţurilor dinamice, ajustate astfel încât să reflecte cererea cumpărătorilor nu este nouă, însă tehnologiile de ultimă oră o duc la nivelul superior, o fac mai precisă şi accesibilă. Amazon a implementat deja tehnologii care să-i optimizeze strategiile de preţ, iar succesul acesteia a determinat şi alte companii să-i urmeze exemplul.
Pe o piaţă cu o creştere accelerată, care evoluează rapid datorită inovaţiilor din domeniul tehnologic, retailerii trebuie să ţină cont de tendinţele pieţei dacă vor să rămână jucători de top în e-commerce. Iar apelarea la soluţiile financiare alternative "Cumperi acum, plăteşti mai târziu" aduce beneficii atât retailerilor online şi offline, cât şi clienţilor dornici să li se ofere alternative moderne, instantanee şi convenabile pentru finanţarea achiziţiilor, se arată în comunicat.