Procurorii Parchetului Naţional Anticorupţie (PNA) au finalizat urmărirea penală în dosarul "Flota" şi au dispus trimiterea în judecată a 80 de inculpaţi, acuzaţi de prejudicierea statului român cu peste 11000 de miliarde de lei, ca urmare a înstrăinării unui număr de 16 nave aparţinînd flotei maritime româneşti, a comunicat ieri Biroul de presă al PNA. Anchetatorii au solicitat instanţei ca recuperarea pagubelor de la inculpaţi să se facă în solidar, individualizîndu-se totodată cuantumul acestora pe fiecare în parte.
Printre inculpaţii trimişi în judecată, sub aspectul săvîrşirii unor fapte penale, se numără foştii miniştri ai Transporturilor Traian Băsescu, Paul Teodoru şi Aurel Novac, fostul preşedinte al FPS, Radu Sîrbu, precum şi trei secretari de stat. Celor patru miniştri li se impută faptul că împreună cu persoanele cu funcţii de conducere şi decizie din structurile companiei "Petromin", majoritatea reprezentanţi ai acestei societăţi (deţinută de statul român) în companii off-shore din Bahamas şi Liberia, au cauzat prejudiciul amintit prin vînzarea ilegală a navelor în străinătate, precum şi prin înregistrarea unor mari pierderi financiare în derularea activităţii societăţilor pe care le reprezentau.
Procurorii au mai reţinut că pierderile au fost cauzate, la rîndul lor, prin cedarea în totalitate a managementului navelor şi exploatării comerciale a acestora, dar şi a gestionării unor mari credite externe - practic a întregii afaceri - firmei private "Torvald Klaveness Group" din Oslo, asociatul extern al companiei Petromin.
PNA susţine că întreaga afacere a fost de la bun început (prima parte a anului 1991), negociată de Traian Băsescu împreună cu Călin Marinescu, fost secretar de stat, fiind apoi condusă de către actualul primar al Capitalei prin asumarea ilegală a funcţiei de director/preşedinte al Colegiului Director al societăţii mixte "Petroklav" Inc Bahamas, concomitent cu îndeplinirea funcţiei de ministru.
Traian Băsescu nu a putut fi contactat pentru a comenta acuzaţiile care i se aduc. În schimb, fostul preşedinte al FPS, Radu Sîrbu, ne-a declarat că a fost chemat la audieri de către PNA, de trei ori în ultimii trei ani, precizîndu-ne că singurul lucru care i se impută este o decizie a Consiliului de Administraţie din martie 2000, prin care a fost aprobată o notă privind măsurile de restructurare în vederea privatizării companiei "Petromin".
Radu Sîrbu ne-a explicat că oricînd contractul de asociere dintre Petromin şi firma norvegiană putea fi reziliat unilateral, căci cuprindea o clauză în acest sens, condiţia fiind doar trimiterea unui preaviz companiei partenere. FPS a făcut acest lucru în 1999 şi a scos la licitaţie locul de partener al "Petromin". Fostul preşedinte al FPS spune că, în 1992, firma norvegiană a preluat şi managementul asupra navelor "Petromin" prin asocierea cu "Petromin", primind o taxă de management de 150.000 de dolari anual, indiferent dacă obţinea profit sau nu.
Domnia sa spune că problemele au apărut în urma unui credit de 45 de milioane de dolari contractat de firma norvegiană de la "Christiania Bank" din Oslo, din care nu s-au rambursat băncii circa 11 milioane de dolari. Pentru a-şi recupera restanţele, au fost arestate navele şi apoi vîndute, însă sub nivelul pieţei, căci executorul avea interesul să recupereze cît mai repede restanţele. Procurorii PNA susţin că Traian Băsescu şi Călin Dragomir Marinescu au conlucrat la emiterea ilegală a ordinelor Ministrului Transporturilor prin care a fost schimbat regimul de arborare a pavilionului român şi radierea din registrul matricol român a celor 16 nave maritime facilitînd punerea acestora sub controlul "Christiania Bank".
Radu Sîrbu menţionează că prin nota Consiliului de Administraţie al FPS, s-a aprobat preluarea navelor şi a restanţelor către banca norvegiană de către firma "Corona Shipping International", cîştigătoarea licitaţiei organizată de FPS. "Contractul cu firma Corona a fost perfect legal" spune Radu Sîrbu, precizînd că, în contract se stipula foarte clar că, în termen de 90 de zile de la intrarea contractului în vigoare, firma respectivă se obligă să cumpere navele respective şi apoi să le vîndă la preţul pieţei.
Dosarul "Flota" trimis de PNA instanţei supreme conţine 192 de volume, avînd 48.769 de file. Rechizitoriul are, la rîndul său, 461 de pagini.
• 288 de nave în 1990
La începutul anului 1990, flota noastră maritimă dispunea de un parc de 288 de nave, împărţite de către companiile "Navrom", "Romline" şi "Petromin". Cele trei companii de stat au fost gestionate între 1990-1993 de către Ministerul Transporturilor, iar ulterior au trecut în portofoliul FPS.