Reporter: Cum a evoluat piaţa materialelor de construcţii, în ultimul an?
Adina Lazăr: Dinamica din piaţa construcţiilor este una extrem de imprevizibilă, cu toate acestea numărul mare de ansambluri rezidenţiale care s-au construit, ori s-au finalizat în 2018 a facut ca anul trecut să fie unul foarte bun atât pentru dezvoltatorii imobiliari, cât şi pentru vânzătorii de materiale de construcţii.
Raportându-ne însă la primul trimes-tru al anului 2019, din punctul nostru de vedere, observăm o creştere cu 30% a vânzărilor de materiale de construcţii. Deşi 2018 s-a terminat într-o notă puţin pesimistă, deoarece se tot discuta de o posibilă criză, anul în care ne aflăm a debutat spectaculos şi se află în creştere şi datorită faptului că piaţa imobiliară este în plină expansiune, iar mulţi dintre dezvoltatorii imobiliari construiesc din bugete proprii şi nu s-au oprit din investiţii deoarece au tot interesul să termine şi să vândă imobilele începute în 2018. În acest context, www.magazinul-meseriasului.ro a cunoscut o dezvoltare organică, determinată atât de maturizarea sa în piaţa vânzărilor on-line, cât şi în contextul boom-ului imobiliar.
Reporter: Ce estimări aveţi pentru acest an, legate de piaţa de profil?
Adina Lazăr: Deşi începutul de an a fost unul neaşteptat de bun, predicţiile noastre sunt însă mult mai rezervate şi considerăm că la nivel de 2019, creşterea comparativ cu 2018 va fi de maxim 15 %.
Reporter: Cum a evoluat preţul produselor care se regăsesc în portofoliul dumneavoastră?
Adina Lazăr: Anul 2018 a fost un an bun pentru noi, vânzătorii de materiale de construcţie, fie că mediul de vânzare a fost cel tradiţional sau cel on-line. Interesant este faptul că a cres-cut interesul românilor pentru achiziţionarea acestor produse din mediul virtual, acest fapt fiind determinat şi de modificarea comportamentului cumpărătorului autohton care a început să caute să-şi economisească timpul şi preferă să cumpere materialele de construcţie sau amenajare de pe net, mai ales că uneori preţurile au devenit extrem de competitive în acest mediu. Revenind la evoluţia preţului produselor din portofoliul nostru şi implicit din piaţă, acesta a cunoscut în 2018 două creşteri minime. Anul 2019 însă, a venit cu o creştere la nivel general, impusă de către marii producători şi determinată de modificarea costurilor la utilităţi, petrol, dar şi a taxelor. Sperăm ca această creştere de 7-10% să fie singura de această marime din 2019, având în vedere că ne dorim să păstrăm până la finalul acestui an trendul ascendant de vânzare al magazinului nostru on-line.
Reporter: Cum este primit pe piaţă un magazin exclusiv online de materiale de construcţii?
Adina Lazăr: Este deja ştiut că vânzările on-line au reuşit să rupă o felie importantă din vânzările mediului tradiţional. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în domeniul materialelor de construcţii, astfel www.magazinul-meseriasului.ro, în cei 9 ani de la înfiinţare a crescut organic, şi-a fidelizat clienţii, şi-a consolidat relaţia cu partenerii săi şi implicit s-a dezvoltat în aşa fel încât poate să ofere clienţilor săi produse competitive la preţuri foarte bune, oferindu-le acestora avantaje în plus: livrare la domiciliu, timp economisit, ofertă variată la doar un click distanţă şi consultanţă de specialitate. În timp ce vânzătorii tradiţionali sunt îngrijoraţi de apariţia magazinelor on-line, clienţii caută această alternativă.
Reporter: Cum reuşiţi să faceţi faţă marilor retaileri de materiale de construcţie?
Adina Lazăr: România este încă la un început de drum în materie de vânzări on-line, mai ales în domeniul construcţiilor şi amenajărilor interioare, cu toate acestea piaţa se află într-o continuă dezvoltare şi este loc atât pentru magazinele tradiţionale, cât şi pentru cele on-line. Trendul însă se îndreaptă către mediul virtual, dovada clară stă în faptul că marii retaileri şi-au dezvoltat şi aceste divizii digitale. Probabil vă gândiţi că tot cei dintâi (marii retaileri) au monopol şi în on-line; să ştiţi că lucrurile nu stau tocmai aşa, românii dacă vor să achiziţioneze de la un magazin on-line atunci caută un loc unde să fie îndrumaţi, unde să primeas-că pas cu pas consultanţă, iar acest lucru ţi-l oferă în general un magazin care nu aparţine tot unui retailer, aşa cum este magazinul-meseriasului.ro. De asemenea, de multe ori preţurile promovate de noi sunt mai mici decât cele ale marilor retaileri.
Reporter: Care sunt cele mai cerute produse?
Adina Lazăr: Dacă ar fi să facem un top 5 al categoriilor de produse vedetă din magazinul nostru, atunci aces-ta ar arăta după cum urmează: hidroizolaţii (Mapelastic, Mapegum WPS, TOP SEAL 107), chituri de ros-turi (Kerapoxy Design, KeraColor FF, CE 40, Ceram CleanGrout), adezivi pentru placări ceramice (Keraflex Maxi S1, CM 25), şape grosiere şi autonivelante (Topcem, Ultraplan Maxi, DH Maxi, CM 68) şi amorse, adezivi pentru parchet, mochetă, PVC (Primer MF, Ultrabond P913 2K, Adesilex G19, Sikabond 52)
Reporter: La ce valoare se ridică piaţa pe care activaţi?
Adina Lazăr: Deşi această piaţă este una în mişcare continuă, destul de rar se fac studii în timp real, ştim însă că afacerile din acest sector au fost de apximativ 30 de miliarde de lei în 2018.
Reporter: Ce cifră de afaceri a realizat compania, anul trecut?
Adina Lazăr: În 2018, am înregis-trat o cifră de afaceri de 380.000 ron.
Reporter: Ce cifră de afaceri şi-a propus pentru anul în curs?
Adina Lazăr: Pentru 2019 preferăm să fim rezervaţi în predicţii, de aceea cred că vom înregistra o creştere a afacerilor de minim 15-20%.
Reporter: Ce planuri de investiţii are pentru acest an şi ce buget a alocat în acest sens?
Adina Lazăr: Am început anul cu un plan de business bine pus la punct, în concordanţă cu dinamica pieţii, dar şi cu momentul de maturizare a business-ului nostru. Astfel, ne dorim să consolidăm relaţia cu partenerii noştri, să investim bugete mult mai mari în promovarea în mediu on-line, să ne diversificăm gama de produse comercializate şi să încheiem noi parteneriate.
Reporter: Care este profilul clientului dumneavoastră?
Adina Lazăr: Clienţii noştri sunt foarte diverşi. În 9 ani de activitate am observat că multe firme de construcţie apelează la noi şi pentru că economisesc timp şi pentru preţurile noastre mai mici care fac diferenţa când vine vorba de volume, de asemenea meseriaşii şi persoanele fizice în căutare de soluţii şi sisteme de ultimă generaţie sunt clienţii noştri fideli. Lucrul pe care îl au în comun toate aceste categorii de cumpărători este bineînţeles dorinţa de a-şi economisi timpul.
Reporter: Vă mulţumesc!
(INTERVIU PRELUAT DIN REVISTA BURSA CONSTRUCŢIILOR)