Administraţia Trump a lansat o investigaţie de securtiate naţională referitoare la importurile de autoturisme şi camioane, care ar putea avea ca rezultat introducerea unor tarife similare cu cele impuse în martie pentru oţel şi aluminiu, relatează Reuters.
Investigaţia de securitate naţională, deschisă în baza Legii Expansiunii Comerţului din 1962, va cerceta dacă importurile de vehicule şi de componente auro pun în pericol soliditatea industriei şi capacitatea acesteia de a cerceta şi a dezvolta tehnologii noi, avansate, a anunţat miercuri, Departamentul pentru Comerţ.
"Există dovezi care sugerează că, timp de decenii, importurile au erodat industria noastră auto", a afirmat secretarul pentru Comerţ, Wilbur Ross, într-un comunicat, promiţând o "investigaţie amănunţită, corectă şi transparentă".
Tarifele mai mari ar putea afecta în special producătorii auto asiatici, între care Toyota Motor Nissan Motor, Honda Motor şi Hyundai Motor, pentru care Statele Unite reprezintă o piaţă majoră, iar anunţul a provocat scăderea acţiunilor acestora.
Guvernele din Japonia, China şi Coreea de Sud au anunţat că vor monitoriza situaţia, în timp ce autorităţile din Beijing, care consideră tot mai mult Statele Unite drept o piaţă posibilă pentru automobile fabricate în China, au adăugat că îşi vor proteja interesele.
Investigaţia americană a fost lansată în timp ce Trump vrea să atragă alegătorii din centrul industrial al SUA, înaintea alegerilor de la jumătatea mandatului care vor avea loc în acest an. Preşedintele deschide astfel un nou front al agendei sale comerciale "America First", care are ca obiectiv readucerea în sector a locurilor de muncă pierdute din cauza concurenţei externe.
Amplificarea tensiunilor comerciale în sectorul automobilelor şi componentelor auto, în special în relaţia cu China, ar putea mări riscurile pentru companiile americane care îşi extind prezenţa în China, apărând deja indicii în acest sens.
La începutul acestei luni, Reuters a relatat că vehiculele Ford Motor importate sunt reţinute în porturile chineze, adăugându-se unei liste tot mai mari de produse americane care au probleme la graniţele chineze.
Majoritatea vehiculelor comercializate în SUA de către producătorii japonezi şi coreeni sunt produse acolo, dar cea mai mare parte a companiilor au şi exporturi pe piaţa americană, de la fabrici din Asia, Mexic, Canada şi alte ţări.
Aproximativ o treime din vehiculele importate de SUA provin din Asia.
Pe lângă tarifele de 25% pentru oţel şi de 10% pentru aluminiu, administraţia Trump a avertizat că va impune tarife pentru bunuri chineze de 50 de miliarde de dolari, din cauza problemelor legate de drepturile de proprietate intelectuală, iar Beijingul a anunţat că va lua măsuri similare.
Washingtonul încearcă şi să renegocieze acordul NAFTA, cu Canada şi Mexicul, pentru a mpri producţia auto din SUA.