Reporter: Care a fost parcursul companiei Nukkon?
Benigno Duran: Pe piaţa de IT din România suntem prezenţi începând din 2004. Atunci am înfiinţat o societate pentru programarea de softuri, cu angajaţi români pe care i-am pregătit la sediul nostru din Spania. Activitatea noastră constă în realizarea de softuri personalizate pentru firmele şi companiile spaniole. Aproximativ 60-70% din sistemele de cloud computing ale companiei sunt dezvoltate în România. Pe lângă aceste cloud-uri, oferim şi programe informatice, de contabilitate, de administrare de proprietăţi sau gestiune comercială care sunt, de asemenea, dezvoltate aici, în proporţie de 50-60%. O soluţie cloud permite oricărei companii să renunţe la cea mai mare parte din infrastructura IT tradiţională, iar datele şi aplicaţiile firmelor sunt accesibile prin Internet. De obicei, datele şi programele sunt stocate în centre de date de mari dimensiuni, ale căror mecanisme de securitate sunt greu de găsit în firmele mici şi mijlocii. În Spania, un "administrator de proprietăţi" este precum o bancă, o entitate juridică ce se ocupă, în locul clienţilor, de administrarea locuinţelor acestora, de exemplu. Acest administrator se ocupă, în schimbul unui comision, de toate activităţile de închiriere sau vânzare ale acestor proprietăţi. Totodată, dacă apar defecţiuni la apartamente, de acestea se ocupă administratorul, nu proprietarul. În fiecare lună, clientul primeşte un raport din partea administratorului cu costurile apărute şi cheltuielile aferente. Din veniturile totale se scad cheltuielile, iar banii rămaşi sunt transferaţi în conturile clienţilor. Toate aceste procese sunt realizate de programul de gestionare, iar la fiecare trei luni trebuie să prezentăm clientului un raport de activitate. Programul realizează toate documentele necesare în mod automat, iar noi doar introducem datele în sistem.
Reporter: La cât se ridică investiţiile totale, în sistemele de gestiune pe care le oferiţi?
Benigno Duran: Nu cunosc cifra exactă, au trecut foarte mulţi ani şi nu am ţinut o evidenţă precisă. Bugetul nostru nu prevede, neapărat, o sumă alocată pentru investiţii. Ne plătim angajaţii români la nivelul salariilor din Spania, pentru că ne dorim să avem stabilitate. IT-iştii spanioli schimbă destul de des locurile de muncă şi optăm să angajăm români, întrucât ei preferă siguranţa jobului. Avem angajaţi loiali care ne-au rămas alături încă de la debutul activităţii noastre din 2004. Suntem încă la început, în România, cu dezvoltarea soluţiilor de cloud computing, pentru că ne-am concentrat pe programele personalizate de gestiune. În acest moment, tehnologiile noastre pentru cloud ne permit să administrăm datele clienţilor indiferent de locaţia acestora. Avem două data centere principale în ţări din Europa şi mai mult de 40 de servere auxiliare, în total. Copiile de rezervă ale datelor sunt efectuate automat, prin intermediul sistemelor noastre de backup, care sunt programate în fiecare noapte. Aceste copii sunt realizate simultan între data centerele noastre, iar accesul la datele companiei poate fi organizat pe diferite nivele de securitate, în funcţie de preferinţele clienţilor.
Reporter: Cât au costat aceste data centere?
Benigno Duran: Aceste data centere nu au fost cumpărate, ci le-am contractat şi le-am echipat cu sistemele noastre informatice. În funcţie de nevoile noastre şi de numărul utilizatorilor care vor să aibă acces la date, contractăm mai multe servere dedicate. De exemplu, dacă avem doi clienţi noi cu 40 de utilizatori, atunci trebuie să mai luăm un server suplimentar. Clienţii trebuie doar să aibă calculatoare cu sistemul de operare Windows, pentru că noi venim şi le instalăm licenţele noastre pentru programe (Word, Excel, etc.) Plătim un cost lunar pentru a beneficia de aceste servere fizice, iar noi ne ocupăm de instalarea sistemelor de cloud, în Spania.
Reporter: Care sunt costurile de întreţinere ale acestor servere?
Benigno Duran: Pentru mentenanţa serverelor pe care le contractăm putem să plătim peste 400.000 de euro pe an, sumă în care intră şi cheltuielile adiacente întreţinerii propriu-zise. Valoarea investiţiei iniţiale într-un astfel de server variază în funcţie de numărul utilizatorilor care necesită acces la datele companiei lor. Pentru fiecare server contractat plătim, în medie, 1.500 de euro lunar. Nu avem în plan să contractăm un server în România, pentru că doar cele pe care le avem deja ne oferă condiţiile şi facilităţile de care avem nevoie pentru a ne desfăşura activitatea.
În acest moment, aceste două centre ne oferă cele mai bune condiţii pentru stocarea datelor, însă nu excludem să avem un astfel de centru de date şi în România, dacă vor fi întrunite toate condiţiile necesare şi la un preţ avantajos. Astfel de servere sunt disponibile şi în Spania, dar nu au acelaşi nivel de securitate şi protecţie a datelor precum cele două data centere pe care le avem în Europa.
Reporter: Care este părerea clienţilor români cu privire la soluţiile de cloud computing?
Benigno Duran: Această piaţă este încă la început, iar românii sunt foarte precauţi. Vor să ştie ce se întâmplă cu datele lor, cine le administrează şi sunt temători că informaţiile ar putea fi divulgate. Pe noi nu ne interesează conţinutul acestor date. Pentru liniştea clienţilor noştri, putem să semnăm oricâte documente de confidenţialitate îşi doresc aceştia. În fiecare zi ne asigurăm că datele clienţilor sunt copiate şi securizate pe serverele noastre de cloud. Grija noastră este ca informaţiile pe care le administrăm să nu ajungă pe mâna nimănui. Când am venit cu soluţia de Cloud în România, lumea ne-a întrebat ce vrem să facem cu datele lor, dar nimeni nu s-a întrebat ce fac furnizorii lor de internet cu aceste informaţii. Primii clienţi de cloud pe care i-am avut în Spania erau firme care aveau facturi de peste un milion de euro, cărora le-am făcut servere dedicate.
Reporter: Cum intenţionaţi să promovaţi Cloud-ul în România?
Benigno Duran: Cea mai bună promovare pentru acest sistem de gestionare a firmelor este să mergem să discutăm personal cu clienţii şi să le prezentăm strategia şi viziunea noastră. Dacă reuşim să satisfacem cerinţele primilor clienţi, în mod automat ne vom crea o reputaţie bună pe această piaţă, iar expansiunea este asigurată cu uşurinţă. În cazul administrării datelor unei firme, costul este de 15 euro lunar pentru fiecare utilizator care are acces la aceste informaţii. Serverele sunt în permanenţă operaţionale, iar în cazul unei defecţiuni asistenţa tehnică este asigurată non-stop.
Reporter: Ce cifră de afaceri estimaţi pentru acest an?
Benigno Duran: La nivelul întregii companii, vom avea o cifră de afaceri de aproximativ 700.000 de euro şi ne-ar mulţumi o creştere cu 50.000 de euro în fiecare an. Este o piaţă destul de grea, pentru că trebuie să-i convingem pe oameni să testeze produsele noastre. De aceea, le oferim o lună gratuită pentru folosirea sistemului Cloud.
Reporter: Cum preconizaţi evoluţia cererii pentru sistemele Cloud?
Benigno Duran: Viitorul este reprezentat de sistemele de gestiune prin Cloud şi estimez că această cerere va creşte cu 20%, în fiecare an, la nivel internaţional, inclusiv în România. În cel mult zece ani, toate datele firmelor româneşti vor fi disponibile în Cloud. În acest moment, nu avem o competiţie directă pe această piaţă de IT, întrucât nu există nicio companie care să ofere aceleaşi produse pe care noi le punem la dispoziţia clienţilor. Versiunea de cloud computing pe care o promovăm acum este disponibilă de câteva luni. În Spania avem aproximativ 500 de firme cu 800 de utilizatori de Cloud. Dacă reuşim să ajungem la 50 de clienţi în România, anul viitor, vom fi foarte mulţumiţi, pentru că apoi ne vom extinde mult mai uşor. Problema noastră cea mai mare apare atunci când informaticienii firmelor pe care vrem să le abordăm pentru soluţiile de cloud computing se tem că îşi vor pierde locurile de muncă şi, astfel, încearcă să ne împiedice activitatea.
Reporter: Cum convingeţi firmele să-şi mute datele în sistemul Cloud pe care îl deţineţi?
Benigno Duran: Este simplu. Le permitem să folosească sistemul nostru, gratuit, timp de o lună, cu configuraţia dorită. După această perioadă de probă, costul lunar este de 15 euro pentru fiecare utilizator din cadrul firmei care are acces la informaţiile disponibile în Cloud.
Reporter: Ce se întâmplă în cazul în care serverele se defectează?
Benigno Duran: Dacă serverul se strică, sistemul Cloud va fi repus în funcţiune în cel mult o oră. Aceste riscuri sunt foarte mici, pentru că serverele sunt schimbate o dată la şase luni şi sunt de ultimă generaţie, în permanenţă. Asigurăm activitatea continuă pentru firmele care nu-şi pot întrerupe operaţiunile. Dacă există o defecţiune la unul dintre data centere, datele firmelor sunt transferate imediat la celălalt şi viceversa. Copiile acestor date sunt realizate în fiecare noapte, iar pentru anumite fişiere mai sensibile putem să facem copii la cinci minute, în funcţie de ce îşi doresc clienţii noştri.
Reporter: Vă mulţumesc!