Reporter: Cum este influenţată piaţa electrocasnicelor incorporabile de trendul crescător al sectorului imobiliar?
Florin Porojan: Am toate motivele să cred că această piaţă creşte, întrucât proiectele care au fost începute cu ani în urmă au ajuns acum la partea de finisaj. Astfel că, în prezent, oferta se îndreaptă către casele care sunt în stadiul de finisaj.
Totodată, mai intervine şi aspectul privitor la reamenajarea bucătăriilor, care vine pe fondul unor achiziţii trecute, din urmă cu 7-10 ani. Avantajul nostru este că proiectele imobiliare dotate cu obiecte realizate sub brandul Franke ridică valoarea apartamentului.
Reporter: În orice caz, se construieşte foarte mult...
Florin Porojan: Aparent, aşa este. Dacă toate aceste proiecte sunt de nivel mediu-high, atunci reprezintă o oportunitate pentru piaţa noastră pe termen mediu-lung, însă dacă locuinţele noi sunt achiziţionate ca prima casă, atunci toţi banii pe care îi investeşte cumpărătorul sunt pentru a-şi asigura o locuinţă. Omul face eforturi în primul rând ca să-şi cumpere casă şi apoi se orientează către amenajarea ei.
Oferta Franke nu promovează produsul de sine stătător, ci întregul sistem, integrat, din punct de vedere al designului şi funcţionalităţii.
Reporter: În piaţă este tot mai prezent conceptul de smart house. Cum vine Franke în întâmpinarea acestui trend?
Florin Porojan: Încă de acum câţiva ani, Franke a lansat hota cu cameră TV, cu internet, hotele hibride, dotate cu un mix de funcţionalităţi de bază - absorbţia mirosurilor şi a aburilor, aer condiţionat, dezumidificator sau purificator de aer. De asemenea, avem în portofoliu cuptorul My Menu, pe care poţi să îl porneşti de la capătul celălalt al lumii dacă ai internet - poţi avea mâncare în cuptor şi îl porneşti de asemenea manieră încât atunci când ajungi acasă să ai mâncarea caldă, numai bună să fie servită.
Reporter: Ca să poţi lăsa mâncarea dimineaţa în cupor ca să o poţi încălzi seara, înainte să ajungi acasă, ar trebui ca acesta să aibă şi funcţie de răcire, astfel încât pe parcursul zilei mâncarea să nu se altereze...
Florin Porojan: Ca să ai şi funcţia de frigider şi pe cea de cuptor este puţin cam greu in acest moment, însă timpul şi specialiştii vor rezolva şi această problemă.
Putem spune că cerul este limita pentru dezvoltarea tehnologică. Am arătat potenţialul nostru în această zonă de hightech cu prisosinţă, Franke reuşind să rămână în acelaşi timp un produs dedicat celor pasionaţi de gătit.
Reporter: Care sunt preţurile sistemelor Franke?
Florin Porojan: Cel mai ieftin sistem Franke (conţine hotă, plită, chiuvetă, baterie şi cuptor) poate fi găsit sub o mie de euro, păstrând calitatea Franke atât de renumită, iar cel mai scump sistem poate să ajungă şi peste zece mii de euro. Aici vorbim de insule de bucătărie, de hote care ies din blat, de sisteme ce includ, de asemenea, cuptoare cu microunde, cuptoare cu abur, frigider, maşină de spălat vase/rufe - ambele incorporabile -, adică absolut tot ceea ce ai nevoie într-o bucătărie, complet integrate şi aliniate din punct de vedere al designului şi funcţionalităţii.
Cu alte cuvinte, portofoliul Franke are în componenţă produse începând cu gama mid-low, până la zona premium, zonă reprezentată de gama Frames by Franke şi care are patru colecţii ce permit zeci de combinaţii - diverse plite, hote, cuptoare, chiuvete, baterii - toate perfect integrate din punct de vedere al designului, culorii şi functionalitate.
Reporter: Ce evoluţie are cifra de afaceri a companiei?
Florin Porojan: Cifra noastră de afaceri a crescut cu 20%, în primele cinci luni din acest an faţă de aceeaşi perioadă de anul trecut. În 2016, am avut vânzări de cel puţin 45 milioane lei, fără TVA, în creştere cu aproximativ 30% faţă de anul anterior.
Reporter: Ce pondere din vânzări ajunge la export?
Florin Porojan: Foarte puţin, în jur de 5%, restul de 95% din cifra de afaceri fiind realizată pe piaţa autohtonă. Practic, vindem puţin în Moldova şi foarte puţin în Bulgaria.
Reporter: Ce investiţii urmăriţi în acest an?
Florin Porojan: Avem în plan să ajungem la o reţea de 25 de showroom-uri, la ora actuală deţinând 18 showroom-uri. Aşadar, urmează să mai deschidem şapte astfel de puncte de prezentare. Vor fi situate în oraşele importante, iar unele vor fi relocate, reamenajate. De ce? Pentru că au apărut aceste patru sisteme noi şi este normal să le acordăm locul cuvenit în showroom-urile noastre, înseamnă o reamenajare a showroom-urilor existente şi dacă tot facem această acţiune încercăm să deschidem şi altele noi. Avem în minte mai multe oraşe, dar ne vom limita la cele şapte, pentru că trebuie să ţinem cont de buget.
Reporter: Care este bugetul alocat?
Florin Porojan: Bugetul investiţii, este de circa 400.000 de euro, această sumă implicând şi extinderea depozitului nostru cu încă 250 de mp.
Reporter: Cererea vine mai mult dinspre zona de blocuri sau dinspre segmentul de case şi vile?
Florin Porojan: Din ambele părţi, pentru că avem capacitatea de a satisface aproape orice nevoie din punct de vedere al performanţelor tehnice si functionale, respectiv al designului şi stilului. În zona de locuinte, brandul are o valoare atât de mare încât este folosit ca să ridice valoarea percepută a locuinţei. Dacă finisajele sunt premium, atunci beneficiarii se vor îndrepta către sisteme de incorporabile premium, dacă apartamentul este de clasă medie, atunci oamenii se vor îndrepta către aparate de calitate medie.
Reporter: Cum estimaţi că va evolua această piaţă?
Florin Porojan: Piaţa evoluează. Este clar că zona de incorporabile câştigă tot mai mult teren. Din punctul nostru de vedere, la fel de mult teren câ tigă soluţiile integrate, în sensul în care poţi să ai o hotă, plită, cuptor în aceeaşi culoare şi design, acestea toate făcând parte din aceeaşi familie. Astfel, printr-un sistem integrat îţi asiguri uşor armonie şi culoare în bucătărie.
Noi am lansat, recent, patru sisteme - Smart, Crystal, Mythos şi Maris. Fiecare dintre ele se adresează unui anumit segment de consumatori, reuşind, astfel, să completăm portofoliul deja existent. Cred că, la ora actuală, orice gust în materie de design poate fi satisfăcut de către Franke. Electrocasnicele tind să nu mai fie doar nişte simple aparate , ele ajută la design-ul încăperii. Clienţii din România sunt din ce în ce mai preocupaţi şi pasionaţi de armonie şi de design.
Reporter: Cum s-au educat clienţii?
Florin Porojan: Clienţii sunt mult mai bine informaţi, incredibil de bine informaţi, chiar. Au clar în minte ceea ce vor şi cu toate acestea reuşim să-i surprindem plăcut, prin diversitatea portofoliului, atunci când vizitează showroom-urile noastre, deşi marea majoritate vin foarte bine informaţi. Internetul prezintă o sursă teribilă, iar clienţii apreciază extrem de mult un brand care are notorietate. Cu siguranţă că şi preţul este important, însă clientul nostru dacă a decis că doreşte Franke, va rămâne pe Franke, iar portofoliul pe care îl avem permite o plajă foarte mare de opţiuni.
Şi piaţa concurenţială a ajutat, cu siguranţă, la educarea clientului, aşa cum a ajutat şi creşterea economică. Românii au început să aibă încredere, să-şi investească resursele în casă sau amenajarea acesteia. De asemenea, pentru români, bucătăria este un loc reprezentativ din casă - este locul unde se întâlnesc oamenii cel mai des cu familia şi cu prietenii, aceasta reprezintă nu doar locul unde servesc masa, ci şi locul în care socializează.
Reporter: Mulţumesc!
Franke a lansat, recent, pe piaţa locală patru noi sisteme ce oferă soluţii integrate pentru bucătării. Sistemele Crystal, Mythos, Maris şi Smart sunt dezvoltate pentru a răspunde tuturor aşteptărilor consumatorilor în ceea ce priveşte design-ul dar şi performanţele tehnice.
Florin Porojan a menţionat: "În urmă cu aproape 20 de ani, Franke a introdus conceptul de soluţie completă pentru bucătărie în România, oferind consumatorilor nu doar produse, ci familii de produse cu acelaşi design care pot fi adaptate oricărui tip de bucătărie. Prin noua colecţie aducem cele mai noi tendinţe în materie de soluţii integrate pentru bucătării aproape de clienţii din România, care apreciază calitatea, tehnologia modernă şi care pun preţ pe un design care să le reflecte stilul de viaţă".
Fiecare dintre aceste familii răspund nevoilor unor categorii de clienţi diferiţi ca stil şi preferinţe estetice, dar asemănători în ceea ce priveşte aşteptările de calitate premium şi fiabilitate.
Din familia Mythos se remarcă hota extractor de blat ale cărei design şi caracteristici (putere de evacuare, clasa energetică A+) au făcut un juriu de experţi şi consumatori ai LifeCare Initiative să-i acorde premiul pentru Inovaţie 2017.
Tot în familia Mythos sunt incluse chiuvetele Fraceram, dintr-un material ceramic extrem de rezistent atât la şocuri, cât şi la pete şi zgârieturi; chiuveta Mythos Fraceram a obţinut premiul pentru calitatea materialului, fiind una dintre câştigătoarele categoriei
Familia de produse Franke Maris este caracterizată printr-un design funcţional şi o formă practică şi minimalistă. Familia Maris se remarcă prin hota Maris Slim Telescopica, care a primit distincţia Red Dot Award 2017, pentru calitate şi design. Aceeaşi hotă a câştigat în acest an şi premiul IF Design pentru design, funcţionalitate, materiale şi inovaţie.
Franke Crystal creează atmosfera şi mediul potrivite pentru a transforma bucătăria într-o simfonie luminoasă de oţel şi sticlă albă sau neagră.
Familia Crystal se remarcă prin cuptorul cu ecran TFT şi tehnologie DCT (Dynamic Cooking Technology) patentată de Franke, care permite prepararea simultană pe patru niveluri a patru feluri diferite de mâncare. Bateria din această familie a primit premiul IF Gold Award pentru designul deosebit.
Familia de produse Franke Smart este noul sistem complet de bucătărie ce oferă valoare maximă a investiţiei, tehnică de ultimă ora în materie de operabilitate şi un design atemporal!
Familia Smart se remarcă prin hota Smart extrem de subţire. Noua tehnologie dezvoltată de Franke permite o adâncime a hotei de numai 19 cm.
Noua chiuvetă Smart este disponibilă în configuraţii diferite şi se remarcă prin adâncimea foarte mare a cuvei, 207 cm şi prin prea plinul modern.