Dacă vrei să îţi faci un site, sau ai deja unul şi vrei să îl optimizezi pentru Google, este nevoie de o investiţie financiară. De ce ai vrea să faci acest lucru, cu ce te ajută să investeşti timp şi bani în site-ul tău şi în cât timp îţi recuperezi investiţia? Te temi că vei pierde bani investind în creare site şi apoi optimizarea SEO a acestuia şi în campanii de marketing online? Atunci articolul acesta este pentru tine.
ROI şi metode de estimare a recuperării investiţiei într-un site
În esenţă, există câteva modele de estimare a recuperării investiţiei într-un site. Acestea sunt rudimentare, statistice, se pot face şi nişte calcule mai precise, dar nu foarte riguroase. Este dificil să faci estimarea ROI (Return of Investment), pentru că nu contează doar suma investită, ci şi ce se face pentru promovare şi în ce domeniu activezi.
În mare, sunt două variabile principale care determină eficienţa unui site şi care cresc şansele de vânzare şi ajută la recuperarea investiţiei:
• Generarea traficului neplătit - ai făcut site-ul şi după un timp generează trafic gratuit pe site. În timp, dacă site-ul este bun, acest lucru generează clienţi.
• Rata de conversie - şansa ca un vizitator să cumpere. În esenţă, cu cât un site este mai bine făcut, cu atât rata de conversie e mai mare, adică şansa ca un vizitator să cumpere este mai mare.
Generarea traficului neplătit
Sunt două categorii de trafic neplătit:
• Trafic neplătit din motoarele de căutare. Peste 95% din acesta este din Google, iar ca să ai trafic neplătit din Google trebuie să îţi optimizezi siteul. Adică să faci SEO.
• Retenţia - Să "agăţi" pe cineva care ajunge pe site-ul tău şi apoi să îl aduci înapoi, dar fără să plăteşti, sau la costuri foarte mici, prin email-uri, newsletter-uri, notificări, etc. Costurile pentru retenţie sunt foarte mici şi în general nu sunt variabile. Retenţia are un cost mult mai mic decât altceva şi nu scalează cu trafic - dacă trimit un email îl pot trimite la un pachet de abonaţi.
Cum se recuperează costurile investiţiei în SEO
Ca să vezi în cât timp se recuperează costurile trebuie să estimezi valoarea traficului generat. Am cheltuit 10.000 de lei - ce am primit de banii ăştia?
Următorul pas este să estimezi valoarea adusă de cele două modalităţi de creştere a vânzării.
Cum estimezi valoarea traficului organic
Compari cu traficul din Google Ads. Poţi să ai trafic din Google în două moduri:
• prin optimizare pentru Google şi plăteşti pentru un site mai bun apelând la o firmă de SEO,
• investeşti în reclamă la Google.
Este relativ uşor să estimezi traficul organic din Google pentru că ştii exact cât te costă să îl obţii. Traficul organic este mai calitativ decât traficul din Google. În general, oamenii nu dau cick pe primele link-uri din căutări generate de reclame şi marcate cu Ads. În general, traficul organic venit din Google este mai de calitate decât cel plătit, fiind cu 20 - 30% mai eficient.
Cât trafic organic poţi să obţii
Depinde de investiţia făcută şi de cât de multe căutări sunt în acea nişă. De exemplu, traficul pe "pantofi damă" este cu mult mai mare decât pe "burghiu de diamant".
Un site relativ nou optimizat SEO, care are între 6 luni şi un an, are şanse să capteze între 0.5 - 4% din căutări şi să atragă trafic - undeva între câteva zeci de clickuri pe zi şi câteva sute de clickuri pe zi.
Exemplu 1 - în cât timp recuperezi investiţia SEO într-un site servicii, volum trafic mic, competiţie medie
1 - Cât vrei să investeşti în site-ul tău ca să îl optimizezi pentru Google? - 5.000 lei
2 - Cât trafic vrei să ai? - 30 clickuri pe zi
3 - Cât costă traficul respectiv dacă ar fi să îl cumpăr din Google? - circa 1 leu cost per click
Estimare timp recuperare investiţie recuperată prin publicitate şi nu prin vânzări 5000 / 30 zile - 166.6 zile
Exemplu 2 - haine, pantofi, genţi - volum mare de căutări, competiţie medie
În acest caz se speră la un trafic mai mare decât în cazul serviciilor. Un magazin online este o investiţie mai mare şi valoarea per click este mai mică pentru că se concretizează mai greu în vânzări - oamenii fac multe căutări înainte de a alege concret. În plus, concurenţa este mare în cazul magazinelor de haine, pantofi sau genţi şi, prin urmare, şi perioada de recuperare a investiţie este mai mare.
1 - Investiţie - 8000 lei
2 - Trafic estimat - circa 100 click-uri pe zi
3 - Valoare click - 0.2 lei
Estimare timp recuperare investiţie - 8000 / (100 x 0.2) = 400 de zile
Retenţia
Retenţia îţi creşte traficul, fiind un bonus la publicitatea pe care ţi-o faci. Poţi capta între 2 şi 9% în funcţie de cât de agresiv este pop up-ul cu care câştigi retenţia. Acesta oferă vizitatorilor beneficii (cursuri gratuite, consultanţă gratuită, taloane de reduceri, etc) solicitând date de contact care vor fi ulterior utilizate pentru a trimite email-uri, notificări sau newsletter-uri.
Contează şi de câte ori poţi readuce vizitatorul pe site. Acest lucru este condiţionat de nişa în care activezi şi de cât de des sunt căutate produsele respective sau informaţiile pe care le publici. Pe o perioadă de 12 - 24 luni se poate estima că vizitatorul este readus pe site de circa 3 ori.
Concret - dacă ai o rată de retenţie de 3-4% şi îi aduci înapoi pe site de 3 ori pe an, îţi creşti traficul cu 12%. Prin urmare primeşti un bonus de 12% la orice reclamă plătită pentru a aduce trafic pe site. În acest caz, se poate estima uşor valoarea retenţiei: pentru orice campanie cumpărată pentru reclama (facebook, Google, etc) ai un bonus de 12%.
Dacă te întrebi în cât timp îţi recuperezi investiţia în retenţie, poţi face un calcul simplu în funcţie de cât ai investit. Investiţia în retenţie este direct proporţională cu traficul ulterior. Dacă am făcut un site şi nu mă promovez ulterior, nu îmi voi recupera investiţia.
Rata de conversie
Un site bine făcut are o rată de conversie mai mare. Aceasta este un procent care eficientizează sumele cheltuite cu optimizarea site-ului.
Plecând de la premiza că site-ul are trafic obţinut prin promovare - ceea ce înseamnă că ai investit bani, poţi atrage două tipuri de vizitatori:
• Vizitatorii hotărâţi să cumpere - Aceştia pot fi clienţi care au mai lucrat cu tine şi au fost mulţumiţi, sau clienţi care nu te cunosc şi nu au mai lucrat cu tine.
În primul caz, calitatea produselor şi a serviciilor este cea care contează şi tine mai puţin de site. În al doilea caz, prima interacţiune contează, iar site-ul este cel care îi va face să ia decizia. Aceştia vor un preţ bun şi încredere în produs şi în vânzător.
Încrederea în produs poate fi câştigată prin modul în care prezinţi brandul şi firma şi site-ul te poat ajuta foarte mult dacă investeşti în ele. Este nevoie de un design profesional, de cât mai multe informaţii despre produs, o imagine bună a firmei - recenzii, rewiuri, comentarii favorabile, informaţii extra despre produs care fundamentează decizia.
Rata medie de conversie este de 1%, însă un site slabuţ are rată de conversie de început de 0.2 - 0.3 % - ceea ce nu este foarte profitabil, iar un site foarte bine făcut, cu informaţii extra şi profesional, rata de conversie poate ajunge până la 2 - 3%.
Vizitatori nehotărâţi care vor mai multe informaţii - Aceştia sunt cei mai mulţi din vizitatori. Sunt interesaţi, dar caută pentru moment informaţii despre produs sau servicii. Se întâmplă rar ca un vizitator să cumpere la prima accesare a site-ului. Marea majoritate a vizitatorilor care sunt interesaţi de produsele tale nu le şi cumpără pe loc. Ei vor pe moment informaţii pentru a-şi fundamenta decizia de cumpărare. Pentru a-i capta şi a-i transforma în clienţi, trebuie să le dai ceea ce vor, adică informaţii. De aceea magazinele online ar trebui să aibă descrieri detaliate pentru produse.
Ca să poţi capta traficul vizitatorilor nehotărâţi trebuie să oferi informaţii despre ceea ce vinzi. Astfel, dacă vinzi mâncare, ar trebui să spui ce conţine produsul respectiv, beneficiile ingredientelor, provenienţa produselor şi de ce sunt superioare, etc. Pentru a vinde, trebuie să spui o poveste atractivă despre produsele care să convingă vizitatorul să cumpere.
Dacă nu investeşti în conţinut şi eşti şi o firmă nouă pe piaţă, va fi greu să îi determini pe cei nehotărâţi să cumpere de la tine. Brandurile cunoscute sunt "top of mind", fiind primele căutate de cumpărătorii determinaţi. Acestea beneficiază de mulţi clienţi hotărâţi, dar este un avantaj pe care firmele mici şi necunoscute nu îl au. Şi atunci, pentru a putea strânge clienţi trebuie oferit pe lângă produs şi preţ un conţinut detaliat şi atractiv.
Singurele şanse pentru a-i putea agăţa pe nehotărâţi sunt:
Să ai un preţ foarte bun - dar acest lucru este puţin posibil şi nu este o strategie câştigătoare pe termen lung;
Să ai un site bine realizat, conţinut de calitate şi campanii de promovare - cea mai bună soluţie.
Campanii de promovare şi conţinut de calitate
Campanie de promovare non-directă poate fi pe ziare, pe facebook sau youtube, este o campanie pe un public larg, necesită conţinut de calitate şi poate fi eficientă de până la 2 - 500% .
O campanie cu vânzare directă este prin Google Ads care îţi permite să targetezi clientul care caută exact ceea ce vinzi tu.
Conţinutul de calitate creşte considerabil eficienţa campaniilor de promovare care nu se axează strict pe vânzare directă şi specifică. Chiar dacă vânzarea nu se finalizează instant, captezi atenţia clienţilor care vor reveni pentru a cere mai multe informaţii şi a pune întrebări. De aici, în timp, vor rezulta vânzări sau contracte şi, totodată, de creşterea popularităţii.
Pentru că transformarea unui vizitator în client se face în timp, efectul pozitiv al conţinutului este cel mai greu de calculat.
SEO este mai degrabă o investiţie decât o cheltuială, însă este esenţial să apelezi la compania potrivită pentru a se ocupa de procesul de optimizare. O companie SEO cu experienţă îşi va putea dovedi valoarea prin rezultatele pe care le-a avut. În urma analizei şi punerii la punct a unei strategii SEO adecvate, aceasta te va ajuta să creşti traficul şi să îl trasformi în profit. Astfel, cu strategia potrivită de marketing şi optimizarea corespunzător realizată, investiţia în servicii SEO este o alegere înţeleaptă.