Una dintre cele mai profitabile rute comerciale cu petrol ale Rusiei, începând cu impunerea sancţiunilor vestice din cauza conflictului din Ucraina, se confruntă cu o provocare majoră din cauza dezavantajelor plăţii în alte monede decât dolarul, fără o soluţie pe termen scurt, transmite reuters.
De decenii, dolarul american a fost moneda în care se desfăşoară comerţul internaţional cu petrol, iar eforturile de a găsi alternative au fost împiedicate de dificultăţile de conversie, precum şi de obstacolele politice, potrivit sursei menţionate.
Problemele au izbucnit atunci când India, devenită cel mai mare cumpărător de petrol pe cale maritimă al Rusiei după retragerea clienţilor europeni, a insistat în luna iulie să plătească în rupii, iar activitatea comercială aproape s-a prăbuşit, conform a trei surse familiare cu această problemă, transmite sursa precizată.
Sursele, care au solicitat anonimatul, au afirmat că furnizorii ruşi de petrol - care, de asemenea, nu pot fi numiţi din cauza sensibilităţii problemei - nu au putut încheia tranzacţii în rupii indiene din cauza unor orientări informale din partea Băncii Centrale a Rusiei, care nu ar accepta această monedă, conform sursei citate.
O sursă bancară rusă apropiată de Banca Centrală a Rusiei a afirmat că primirea veniturilor într-o monedă neconvertibilă, cu o valoare redusă în afara Indiei, este "fără sens". Rusia are oportunităţi limitate de a cheltui rupii, deoarece importurile sale din India sunt nesemnificative, a mai spus o altă sursă, informează reuters.
În jurul jumătăţii lunii august, cel puţin două mari companii petroliere ruse au ameninţat că vor redirecţiona în jur de douăsprezece nave cisternă, care transportau până la un milion de tone de petrol şi se îndreptau către India, către alte destinaţii, conform a două dintre surse, relatează reuters.
Ca soluţie temporară la conflictul privind tranzacţiile indiene, mărfurile au fost plătite într-o combinaţie de yuan chinezesc, dolar hongkonghez ca monedă de tranziţie către yuan şi dirhamul Emiratelor Arabe Unite, care este legat de dolarul american, conform a 10 surse de tranzacţionare şi oficiali citaţi de Reuters, menţionează sursa indicată.
Cu toate acestea, aceştia au menţionat că problema rămâne găsirea unei alternative viabile la dolar şi că problemele afectează cumpărătorii din Africa, China şi Turcia, care au devenit principalii cumpărători de petrol rus, conform sursei menţionate.
Cea mai mare provocare, totuşi, se referă la India, care a achiziţionat peste 60% din petrolul rusesc transportat pe mare, conform datelor LSEG şi calculelor Reuters. India este cel mai mare cumpărător global de petrol rusesc transportat pe mare după China, informează reuters.
Problemele sunt susceptibile să se agraveze pe măsură ce supravegherea comerţului creşte. Washingtonul a impus primele sancţiuni proprietarilor de nave cisternă care transportau petrol rusesc la preţuri peste un plafon occidental în ultimele săptămâni, prima aplicare a plafonului de preţ de la introducerea acestuia la sfârşitul anului trecut, transmite sursa citată.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.11.2023, 17:40)
I-auzi! Noi ce tot ziceam aici?
Acum vine si spune acelasi lucru si Banca Rusiei!
Tarile prietene falimenteaza Rusia.