Actualizare Răspunsul MAT pentru observaţiile evidenţiate de ANAT
Urmare a informaţiilor transmise de către prim-vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului (MAT) doreşte să facă următoarele precizări:
În cele 9 luni de activitate a Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, enumerăm o parte din demersurile echipei acestei instituţii, care au fost derulate în sprijinul industriei din turismului românesc:
- Finalizare schema de ajutor de stat HoReCa - Prin această schemă s-a făcut o infuzie de 426.600.000 euro în industria HoReCa, din care agenţiile de turism şi tur-operatorii au beneficiat de plăţi în valoare totală de 132.000.000 euro.
- Finalizare plăţi restante din M2 - capital de lucru pentru firmele afectate de Covid-19, prin efectuarea modificărilor legislative necesare şi prelucrarea dosarelor restante - Prin această schemă s-a făcut o infuzie de capital pe M2 de 370.000.000 euro în industria HoReCa (aprox. 42% din bugetul plătit pe această măsură), din care agenţiile de turism şi tur-operatorii au beneficiat de plăţi în valoare totală de 30.000.000 euro.
Prin schemele de ajutor de stat derulate de MAT (atât HoReCa 1 cât şi M2), s-au făcut plăţi către HoReCa în valoare de 796.600.000 euro, agenţiile de turism şi tur-operatorii care sunt reprezentaţi chiar de ANAT au beneficiat în total de plăţi în valoare de 162.000.000 euro, suplimentar faţă de şomajul tehnic asigurat de Guvernul României şi de programul Kurzarbeit.
- Reintroducerea voucherelor de vacanţă, îndeplinită încă din primele săptămâni de mandat. Măsură care va însuma, pentru cei 5 ani prevăzuţi de lege, 1.74 miliarde de euro cu scopul de a susţine refacerea capacităţii de muncă, dar şi dezvoltarea turismului intern. Conform informaţiilor furnizate de Ministerul Finanţelor, 252 de milioane de euro deja au fost distribuite prin voucherele de vacanţă doar anul acesta.
- Reglementarea procedurii de clasificare a unităţilor de cazare deţinute de persoane fizice pentru a reuşi astfel să asigurăm o concurenţă loială în piaţă, precum şi pentru asigurarea protecţiei turiştilor, dar şi diseminarea logo-ului turistic, prin afişarea acestuia în interiorul unităţilor clasificate din domeniul turismului.
- Îndeplinirea primul jalon din PNRR aferent reformei "Operaţionalizarea Organizaţiilor de Management al Destinaţiei" şi anume cartografierea destinaţiilor optime în care să se dezvolte aceste OMD-uri, jalon care avea termen limită de îndeplinire trimestrul I;
- OUG privind unele măsuri de eficientizare a activităţii turistice aferente sezonului estival 2022 - plaje nou construite;
- Actualizarea cadrului legal privind dezvoltarea Organizaţiilor de Management ale Destinaţiilor (OMD) pentru a răspunde solicitărilor industriei de profil şi care să conducă la profesionalizarea managementului de destinaţie printr-un parteneriat între mediul public şi cel privat - Jalon în PNRR cu termen trimestrul III îndeplinit, DEŞI avea termen trimestrul III pentru a fi îndeplinit.
MAT doreşte să răspundă observaţiilor evidenţiate în comunicatul de presă al domnului prim-vicepreşedinte Alin Burcea, care nu a fost asumat de către toţi membrii ANAT:
1. Schema de ajutor de stat HoReCa 2, care avea ca scop compensarea pierderilor cauzate de Covid în 2021, raportat la 2019
MAT a realizat cadrul legal primar încă din februarie 2022, iar implementarea acestei măsuri a depins exclusiv de rectificarea bugetară. La acest moment, MAT are 50 mil lei pentru a demara schema de ajutor de stat, ca urmare a OG nr. 19/2022 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2022. Până la această oră, ANAT a participat la 2 întâlniri organizate de către MAT şi de către Guvernul României pentru a încadra HoReCa 2 pe cadrul temporar Ucraina.
2. Realizarea Fondului de garantare pentru despăgubirea integrală a pachetelor de turism
Guvernul României a transpus încă din 2018 directiva privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, precum şi pentru modificarea unor acte normative prin OUG nr. 2/2018. Aceasta defineşte foarte clar fondul de garantare a pachetelor de călătorie ca fiind o schemă privată de garantare în domeniul turismului, care are ca scop protejarea călătorilor care au achiziţionat pachete de servicii de călătorie sau servicii de călătorie asociate de consecinţele insolvenţei agenţiei de turism organizatoare sau a comercianţilor. MAT se va implica pentru facilitarea dialogului, în speranţa unei implementări mai rapide a acestei prevederi, chiar dacă reprezentanţii mediului privat nu au o viziune unitară.
3. Modificarea OG nr. 2/2018, actul normativ care guvernează activitatea agenţiilor de turism
OG nr. 2/2018 reprezintă transpunerea directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, nereprezentând astfel o politică publică adoptată de România la iniţiativa noastră, ci chiar o obligaţie de reglementare a acestui domeniu, obligaţie ce decurge din calitatea noastră de stat membru al UE.
4. Promovarea incoming-ului
Echipa tehnică a ministerului, împreună cu structurile asociative, reprezentând agenţiile de turism, au perfectat o schemă de ajutor de stat care va permite stimularea turismului de incoming. Această schemă a fost în premieră pusă pe circuitul de avizare şi ne bucurăm să anunţam că nu există blocaje până în acest moment, MAT obţinând toate avizele premergătoare necesare, conform legislaţiei în vigoare, iar memorandumul pentru încadrarea în politicile fiscal bugetare a acestui program de stimulare a incomingului a fost transmis către Ministerul Finanţelor, urmând să ajungă în şedinţa de guvern cât mai curând.
5. Târgurile de turism
Având în vedere că participarea operatorilor de turism la târguri este considerată că intră sub incidenţa legislaţiei de ajutor de stat, MAT a transmis către Comisia Interministerială pentru Ajutor de Stat propunerea de procedură de implementare a schemei de ajutor de stat.
6. Litoralul românesc
MAT a promovat prin toate mijloacele de comunicare litoralul românesc şi a reglementat inclusiv modalitatea de închiriere a plajelor nou create.
7. Bugetul de promovare al României
Deşi bugetul transmis de ANAT în comunicatul publicat este eronat, am dori să subliniem faptul că MAT depune eforturi pentru creşterea bugetului pentru promovarea destinaţiei România. Ministerul Finanţelor este un partener cu care colaborăm pentru atingerea obiectivului şi care este responsabil cu politica bugetară şi fiscală a României.
8. Organizaţiile de Management al Destinaţiilor - reforma a fost demarată prin aprobarea a OUG nr. 86/2022 pentru completarea şi modificarea OG nr. 58/1998
Acest act normativ este rezultatul unor sute de ore de consultări în cadrul unui grup de lucru constituit de MAT împreuna cu reprezentanţii întregii industrii de turism, dar şi reprezentanţi ai structurilor asociative ale autorităţilor publice locale. Subliniem că textul este agreat de toţi aceşti parteneri ai MAT şi că răspunde recomandărilor formulate de OCDE printr-un studiu realizat anterior în România şi răspunde rigorilor impuse prin PNRR.
MAT este alături de agenţiile de turism şi va parcurge toate procedurile pentru identificarea de soluţii care să încurajeze afacerile sustenabile şi care arată respect faţă de turişti, se arată într-un comunicat de presă remis Redacţiei.
---
Marti, 30 august, Dl. Ministru Cadariu avea o ieşire publică în care informa opinia publică asupra realizărilor celor 9 luni de mandat şi declara că "începe munca pentru programul HoReCa 2, respectând cadrul temporar Ucraina, mai ales că turismul reprezintă un domeniu strategic al economiei naţionale. Da, cifrele au crescut cu 37% faţă de anul 2021, dar prin măsuri concrete şi eficiente putem să atingem ţinta de 10% din PIB pentru industria de turism", conform unui comunicat remis redacţiei.
"I-am oferit un răgaz suplimentar pentru a vedea, într-un final, vreo urmă de concretizare a tuturor promisiunilor făcute, încă de la preluarea mandatului, reprezentanţilor industriei de turism şi HORECA, ce-i drept, într-o manieră mult mai abilă şi convingătoare decât predecesorii săi. Cu toată aprecierea pentru deschiderea la dialog şi abilităţile de comunicare ale D-lui Ministru Cadariu, nu putem, totuşi, să nu avem nicio reacţie când, 9 luni mai tărziu, nimic din cele discutate nu s-a pus în practică. Dl. ministru a pornit cu elan, a constituit grupuri de lucru cu reprezentanti din toate domeniile din subordine, a mers în turnee prin ţară, pentru ca în final să se stingă, lăsând în loc mulţi Secretari de Stat, fără expertiză în turism, care nu au resursele necesare să finalizeze teme atât de dificile cum sunt cele generate de pandemie, conflictul militar sau criza energetică", precizează sursa citată.
Reprezentanţii agenţiilor de turism, direct afectate de activitatea D-lui. Ministru, prezintă în cele ce urmează şi viziunea lor asupra mandatului Domniei sale, din perspectiva realizărilor:
1.Schema de ajutor de stat Horeca2, care avea ca scop compensarea pierderilor cauzate de Covid în 2021, raportat la 2019
Deşi ANAT, împreună cu celelalte asociaţii şi patronate din domeniu, au iniţiat discuţii şi întâlniri pe tema lansării schemei Horeca2 încă de la începutul anului, arătând cu cifre concrete necesitatea reluării acestei scheme de ajutor pentru IMM-uri, am fost duşi cu vorba timp de 9 luni, până cand a trecut termenul de 30 iunie 2022, dată la care Cadrul temporar privind ajutoarele de stat acordate în contextul pandemiei de COVID-19 a expirat, făcând imposibilă finanţarea schemei din fondurile europene dedicate acestui program.
ANAT a transmis în decembrie 2021 o scrisoare către Ministerul Finanţelor Publice, prin care explica, pe baza datelor INS de la momentul respectiv (octombrie 2021), necesitatea continuării sprijinului pentru redresarea activităţii IMM-urilor din zona de turism şi HORECA, acestea înregistrând şi în anul 2021 o scădere de circa 57% faţă de anul 2019. Pentru comparaţie, scăderea cifrei de afaceri cumulate a agenţiilor de turism în 2020 faţă de 2019 a fost de 69%, de la 2,335 miliarde de lei în 2019 la 727,5 milioane de lei în 2020.
"În spiritul unei corecte informări, ne-am fi aşteptat ca Ministerul să ne comunice de la bun început că nu sunt bani sau că nu se doreşte realizarea acestei scheme de ajutor, şi nu să aştepte sa expire cadrul legal, pentru ca mai apoi să ne spună, din nou, că începe munca pentru Horeca2 pe cadrul temporar Ucraina, care dispune de buget sensibil mai mic şi s-ar traduce într-un ajutor de circa 1000 euro / IMM. Ne abţinem de la alte comentarii cu privire la eficienţa unui astfel de program.
Sperăm, totuşi, ca urmare a discuţiilor purtate săptămâna trecută, ca Dl. Prim-ministru Ciucă să găsească soluţii să ne sprijine, mai ales acum, când multe agenţii de turism au pierderi considerabile ca urmare a blocării activităţii Blue Air.
Nu putem găsi nicio scuză pentru ratarea cadrului Horeca 2. Deşi guvernul a adoptat în februarie Ordonanţa nr. 10 prin care era deschisă calea adoptării schemei Horeca 2, schema în sine nu a fost fost scrisă şi aprobată niciodată, până la expirarea cadrului UE pentru covid. Neştiinţă sau incapacitate, rezultatul e acelaşi: o uriaşă ratare a unei şanse unice care nu se mai repetă! Solicităm guvernului să găsească o soluţie de urgenţă către să compenseze această ratare impardonabilă", menţionează sursa citată.
ANAT a lansat deja, spre dezbatere, Fondul de garantare a zborurilor, pentru a putea asigura recuperarea sumelor achitate pentru bilete, în cazul insolvenţei/falimentului companiei aeriene.
2.Realizarea Fondului de garantare
Evenimentele recente au dovedit că asigurările de insolvenţă utilizate în momentul de faţă nu oferă soluţii viabile în momente de criză, neputând garanta despăgubirea integrală a turiştilor, aşa cum prevede legea. "Am solicitat D-lui Ministru Cadariu să începem lucrul la un act normativ care să reglementeze crearea Fondului de garantare pentru pachetele de servicii de călătorie, însă nu suntem convinşi că s-a înţeles importanţa acestui demers. Abia după insolvenţa Soley Tour, care deschide o serie de probleme şi pentru Ministerul condus de Domnia sa, nu doar pentru agenţii, a avut loc o primă intâlnire a grupului de lucru pe tema Fondului de garantare. Sperăm că acest proiect va putea fi dus până la capăt", potrivit sursei citate.
3.Modificarea OG 2/2018, actul normativ care guvernează activitatea agenţiilor de turism
Ultimii doi an şi jumătate ne-au arătat, atât nouă cât şi comisiei Europene, că, deşi este un act normativ recent revizuit, Directiva Europeană 2015/2302 a cărei transpunere în legislaţia românească este OG 2/2018 nu oferă soluţii viabile în situaţii de criză majoră şi impune sarcini inechitabile în seama agenţiilor de turism, care sunt nevoite să preia întreaga responsabilitate pentru tot lanţul de distribuţie a serviciilor de turism. Reamintim că, în afară de agenţiile de turism organizatoare, niciun furnizor de servicii turistice nu are obligaţia să deţină asigurare de insolvenţă.
4.Promovarea incoming-ului
Dl. Cadariu a lansat, cu mult aplomb, un proiect de Ordonanţă referitor la promovarea incomingului. "Nu ne legăm de faptul că acest proiect a fost lucrat, la iniţiativa ANAT şi AIR, cu fostul ministru Bogdan Trif şi că Dl. Cadariu îşi asumă acum iniţierea lui. Problema este, însă, că actul normativ este blocat de către Consiliul Concurenţei. De ce ne lăudăm, atunci, cu un proiect care nu există?
În Bulgaria, astăzi, se acordă 35 de euro pentru fiecare turist străin. Asta ne arată că se poate!", preciează agenţii de turism.
5.Târgurile de turism
"Ministerul care ne reprezintă interesele nu a reuşit, încă, să găsească o cale de întelegere cu acelaşi Consiliu al Concurenţei astfel încât agenţiile de turism care promovează România să poată să participe gratuit în standul naţional al României de la târgurile internaţionale sub sigla proprie, obligându-le să participe sub umbrela asociaţiilor din care fac parte", subliniază sursa citată.
6. Litoralul românesc
Vara 2022 a fost marcată de campaniile negative duse impotriva litoralului românesc, ceea ce a dus la scăderi semnificative a vânzărilor pentru turismul intern şi, cu precadere pentru litoral. "Deşi am solicitat sprijin şi ieşiri publice ale D-lui Ministru, Domnia sa nu a considerat că este o problemă suficient de importantă încât să întreprindă vreo acţiune de sprijin", menţionează agenţii de turism.
7.Bugetul de promovare al Romaniei
În 2022 Ministerul a alocat pentru promovarea României un buget de 1,5 milioane de euro, o sumă derizorie raportată la nevoile reale, de circa 10 ori mai mari. Dl. Ministru se laudă, totuşi, că în 2022 numărul de turişti străini a crescut faţă de anul 2021 (încă afectat de măsuri de restricţie în primul trimestru), ceea ce era absolut normal! Facem noi completarea că, în schimb, suntem la 50% din numărul turiştilor străini ajunşi în România în 2019...
8.Organizaţiile de Management al Destinaţiilor
Mult prea discutatele OMD-uri au, în sfârşit, un act normativ, nu pentru că Dl. Cadariu s-ar fi implicat, ci pentru că patronatele au muncit intens la finalizarea, într-o formă perfectibilă, a proiectului de lege. Momentan, cadrul legal este incomplet şi nefuncţional, fără soluţii reale de finanţare raportate la nevoile de promovare şi fără constituirea unui OMD Naţional.
Domnul ministru Cadariu a pornit cu elan, a constituit grupuri de lucru cu reprezentanţii industriei turistice pe toate temele, a pornit în turnee în ţară, dar totul s-a stins, lăsând în loc mulţi secretari de stat, fără expertiză în turism, care nu au resursele să finalizeze teme atât de dificile cum sunt cele generate de pandemie, de conflictul militar şi de criza energetică.
"Concluzionând, îi mulţumim Domnului Ministru Cadariu pentru bunele intenţii declarate şi, analizând în mod obiectiv impactul activităţii Domniei sale, cel puţin asupra agenţiilor de turism, îi solicităm demisia de onoare!", se mai arată în comunicat.