Airbus a revocat întreaga comandă restantă făcută de Qatar Airways pentru avioanele A350, din cauza unui conflict legat de calitatea suprafeţelor exterioare ale aeronavelor, întrerupând toate afacerile noi cu transportatorul din Golf, într-o nouă întorsătură dramatică a disputei, transmite Reuters, conform News.ro.
Niciun comentariu nu a fost disponibil imediat din partea Airbus sau Qatar Airways.
Cei doi titani ai aviaţiei duc de luni de zile o luptă publică rară, din cauza suprafeţelor exterioare afectate a peste 20 de avioane destinate curselor pe distanţe lungi, despre care compania aeriană spune că ar putea reprezenta un risc pentru pasageri şi despre care Airbus insistă că sunt complet sigure.
Qatar Airways, care a fost prima companie aeriană care a folosit avioanele intercontinentale, din 2015, dă în judecată Airbus pentru cel puţin 1,4 miliarde de dolari, după ce aproape jumătate din flota sa de A350 a fost blocată de autorităţile de reglementare din Qatar, din cauza daunelor premature ale suprafeţelor exterioare.
Operatorul aerian a refuzat să accepte mai multe A350 până când nu va primi o explicaţie mai profundă despre porţiunile deteriorate sau plasa anti-fulger lăsată expusă de vopsea decojită.
Susţinut de autorităţile europene de reglementare, Airbus a recunoscut problemele de calitate ale avioanelor, dar a negat orice risc de siguranţă cauzat de golurile din substratul de protecţie, declarând că există o mulţime de rezervă.
Până acum, disputa a avut un efect fragmentar asupra registrului de comenzi pentru cel mai mare avion bimotor din Europa, deoarece mai întâi Airbus, apoi Qatar Airways, au terminat unele avioane individuale.
Acum, totuşi, Airbus i-a spus companiei aeriene că retrage restul acordului pentru avioane A350 din registrele sale, au spus sursele, cerând să nu fie identificate, deoarece discuţiile rămân confidenţiale.
La sfârşitul lunii iunie, producătorul european de avioane avea comenzi restante primite de la Qatar Airways pentru 19 dintre cele mai mari versiuni a avionului, A350-1000, cu o capacitate de 350 de pasageri, în valoare de cel puţin 7 miliarde de dolari la preţurile de catalog, sau de aproape de 3 miliarde de dolari după reducerile tipice din industrie.