Producătorul european de avioane Aorbus a acceptat plata a 3,6 miliarde de euro (4 miliarde dolari) pentru închiderea investigaţiilor de corupţie din partea Statelor Unite, Marii Britanii şi Franţei, referitoare la contracte, eliminând o problemă legală care a umbrit timp de ani de zile perspectivele companiei, transmite Reuters.
Potrivit sursei citate, la anunţarea acordului, procurorul francez Jean-Francois Bohnert a anunţat că Airbus a acceptat şi "o monitorizare uşoară a complianţei" din partea agenţiei anti-corupţie din Franţa.
Acordurile simultane din Marea Britanie, Franţa şi Statele Unite înseamnă că producătorul european de avioane evită un proces penal, dar nu este clar deocamdată dacă vreo persoană riscă să fie pusă sub acuzare.
"Prin încheierea acestui acord astăzi, ajutăm Airbus "să întoarcă definitiv o pagină" faţă de practicile corupte din trecut, a spus Bohnert, adăugând că grupul va putea acum "să privească cu serenitate viitorul".
În cadrul acordului, Airbus va plăti în Franţa 2,08 miliarde de euro pentru închiderea investigaţiei de corupţie.
Producătorul de avioane va mai plăti o amendă de 525,65 de milioane de euro Departamentului de Justiţie din Statele Unite şi 983,97 milioane de euro Biroului pentru Fraude Grave din Marea Britanie.
Acordul, considerat de experţii anti-corupţie ca fiind cel mai mare din istorie într-un caz de corupţie, încheie o criză de aproape patru ani, care a condus la o reformare majoră a conducerii şi la amânarea planurilor de redistribuire a surplusului de numerar al grupului.
Penalizarea plătită este mare, dat acuzaţiile penale riscau să blocheze accesul Airbus la contractele publice din Statele Unite şi Uniunea Europeană.
Airbus a fost investigată de către autorităţile franceze şi britanice pentru suspiciuni de corupţie legate de vânzări de avioane care au avut loc în urmă cu peste un deceniu. În Statele Unite, compania a fost investigată pentru posibila încălcare a controalelor pentru exporturi.
La baza cazului se află sistemul folosirii unor terţi ca agenţi de vânzări, coordonat de la un sediu desfiinţat în prezent, care în perioada de vârf avea circa 250 de angajaţi la nivel mondial şi efectua plăţi de câteva sute de milioane de euro pe an, au spus surse apropiate situaţiei.