Compania de construcţii Aktor, membră a Grupului Intrakat, a organizat marţi, în zona Ormeniş, în judeţul Braşov, o ceremonie pentru marcarea startului oficial al forajului la primul tunel (Ormeniş) de pe tronsonul Apaţa-Caţa al căii ferate Braşov - Sighişoara, la care au participat Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Adrian-Ioan Veştea, Secretarul de Stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Ionuţ Săvoiu, Directorul General adjunct al Companiei Naţionale de căi ferate "CFR SA", Monica Maria Mihăileanu, Technical Director International Projects Aktor SA, Apostolos Tzavellos, alte înalte oficialităţi, reprezentanţi ai companiilor consorţiului şi ai producătorului TBM-urilor (utilaje de forare a tunelurilor - tunnel boring machine), compania germană Herrenknecht, se arată într-un comunicat al Aktor, remis redacţiei.
Ceremonia marchează începerea forării tunelurilor ce vor străpunge două dealuri masive din zonă, în cadrul proiectului de reabilitare a liniei de cale ferată Braşov - Simeria, componentă a Coridorului Rin - Dunăre, pentru circulaţia cu viteză maximă de 160 km/h, secţiunea Braşov - Sighişoara, subsecţiunea 2 Apaţa - Caţa. Proiectul este cofinanţat de Uniunea Europeană iar contractul a fost semnat de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA cu Asocierea Aktor SA - Alstom Transport SA - Arcada Company, transmite sursa.
Potrivit comunicatului, "Construim o operă de artă inginerească pentru calea ferată între Braşov şi Sighişoara. Forăm cele mai lungi tuneluri feroviare existente în România prin muntele dintre Apaţa şi Racoş. Vor fi 24 km în total. Singularitatea provocărilor tehnice datorate structurii variabile a solului face ca acest proiect să fie o premieră pentru România. De asemenea, subliniază capacitatea Aktor de a implementa proiecte de construcţii complexe şi provocatoare", a explicat Alexandros Exarchou, vicepreşedintele Consiliului de Administraţie şi CEO al Grupului Intrakat, din care face parte constructorul Aktor SA.
Primele două TBM, printre cele mai mari din Europa, poartă numele "Eleni" şi respectiv "Varvara", în spiritul tradiţiilor miniere. Eleni este un nume simbolic ce înseamnă "Rază de soare" iar Sfânta Varvara este ocrotitoarea minerilor, relatează sursa.
Eleni este primul utilaj TBM pornit astăzi, şi va fora în munte unul dintre tunelurile gemene Ormeniş, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoş şi Ormeniş, segmentul sudic al tronsonului de cale ferată ce va străpunge dealurile din zonă. O a doua pereche de tuneluri, denumită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoş şi Homorod. Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legătură: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniş, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod, conform sursei citate.
Pasajele subterane Ormeniş/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanţa dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă şi este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare şi 70 m lângă zona cu suprasarcină mare, arată datele comunicatului.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptuşelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania Herrenknecht. Un TBM poate să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, şase zile pe săptămână şi o zi de întreţinere, transmite compania.
Compania Aktor Construction este membră a Intrakat Group, lider în industrie în sectoarele Greciei de construcţii, infrastructură, concesiuni/parteneriate publice private (PPP), surse de energie regenerabilă (SRE), stocare de energie, dezvoltare imobiliară, proiecte de mediu şi tehnologii digitale, potrivit sursei citate.
Aktor are o prezenţă internaţională şi a livrat unele dintre cele mai emblematice proiecte de transport, energie, construcţii şi turism din Grecia. Aktor România dezvoltă mai multe proiecte semnificative în ţară, precum reabilitarea şi modernizarea tronsonului de cale ferată Apaţa-Caţa parte a liniei de cale ferată Braşov-Sighişoara, în consorţiu cu Alstom şi Arcadia, şi tronsonul A0 Sud L3 al şoselei de centură Bucureşti, se mai arată în comunicat.
1. gaudeamus
(mesaj trimis de Salek în data de 05.03.2024, 21:25)
Sa fie intr-un ceas bun!
Doamne ajuta!