Compania Aktor a pornit cel de-al doilea utilaj TBM, denumit Varvara, pentru săparea tunelurilor gemene de la Ormeniş, în muntele de lângă Racoş, pe traseul viitoarei căi ferate Braşov - Simeria, parte a Coridorului Rin - Dunăre, secţiunea Braşov - Sighişoara, subsecţiunea 2: Apaţa-Caţa. Varvara (numită după Sf. Varvara, protectoarea minerilor) va săpa alături de Eleni, primul utilaj TBM care a pornit pe 5 martie 2024, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
Proiectul este cofinanţat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Naţională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorţiul AKTOR SA - Alstom Transport SA - Compania Arcada.
Cele două TBM-uri vor fora în munte tunelurile gemene Ormeniş, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoş şi Ormeniş, pe segmentul sudic al tronsonului de cale ferată care va străpunge dealurile din zonă.
Între timp, pană la sfârşitul săptămânii trecute, Eleni a săpat 102 metri (echivalentul a 68 de inele prefabricate de beton) în interiorul muntelui. Ritmul forajului s-a accelerat după faza de teste şi calibrări complexe necesare pentru a seta o astfel de maşină uriaşă în direcţia şi la înclinaţia corecte. Echipa AKTOR va aplica aceleaşi proceduri de accelerare a forajului cu Varvara ca şi cu primul TBM, Eleni: întâi faza de testare, iar apoi treptat, frontul de foraj va câştiga viteză.
Există şi aspectul privind structura solului prin care sapă Eleni, acelaşi căruia va trebui să îi facă faţă şi Varvara. Potrivit lui Sotirios Koropoulis, directorul de proiect pentru tronsonul Apaţa-Caţa, şantierul Lotului 2, litologia actuală pe care echipa AKTOR o exploatează poate fi clasificată drept argilă. Compoziţia solului este unul dintre elementele care dictează abordarea de forare.
"Acest proiect este o capodopera inginerească pentru calea ferata dintre Braşov şi Sighişoara. Forăm cele mai lungi tuneluri feroviare din România prin muntele dintre Apaţa şi Racoş. Singularitatea provocărilor tehnice datorate structurii variabile a solului face ca acest proiect să fie o premieră pentru România. De asemenea, evidenţiază capacitatea AKTOR de a implementa proiecte de construcţii complexe şi provocatoare şi sprijinul nostru puternic pentru creşterea ţării", a declarat Alexandros Exarchou, CEO al Grupului Intrakat.
Ca detaliu tehnic, echipa din echipa Eleni a poziţionat până acum 68 de inele prefabricate din beton, cele care formează peretele circular al tunelului. Fabrica din Zărnesti care produce inelele a asigurat un stoc impresionant de 875 de astfel de prefabricate pentru aceasta primă pereche de tuneluri.
O a doua pereche de tuneluri, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoş şi Homorod, iar începerea lucrărilor acestora este programată pentru această vară. TBM-urile 3 şi 4 au fost livrate 100% şi sunt în proces de asamblare în diferite etape. Conform planului de execuţie, acestea sunt programate să înceapă în iulie, respectiv, august, urmând să foreze aproximativ 15 luni, Homorod fiind un tunel mai scurt decât Ormeniş.
Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legătură: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniş, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormeniş/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanţa dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă şi este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare şi 70 m lângă zona cu suprasarcină mare.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptuşelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania HERREKNECHT.
Primele două TBM-uri, Eleni şi Varvara, au o lungime remarcabilă: Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri.
Un utilaj TBM poate să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, şase zile pe săptămână şi o zi de întreţinere.
Pe lângă tronsonul Braşov-Sighişoara, subsecţiunea 2: Apaţa-Caţa, Aktor lucrează non-stop la finalizarea tronsonului A0 Bucureşti Sud, Lotul 3, al cărui termen limită este începutul lunii septembrie.