Actualizare 19:11
Executivul a stabilit, prin Hotărâre, ca alegerile parlamentare pentru Senat şi Camera Deputaţilor să se desfăşoare duminică, 11 decembrie 2016, urmând ca actul normativ să intre în vigoare la data de 12 septembrie 2016.
Printr-o Ordonanţă de Urgenţă, Executivul a completat prevederile Legii nr.208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor şi Legea nr.288/2015 privind votul prin corespondenţă, măsurile adoptate îndreptând obstacolele tehnice în calea exercitării dreptului la vot, fără a schimba filozofia şi principiile de bază ale legislaţiei electorale, informează un comunicat de presă al Guvernului.
Prin noile reglementări se aduc modificări, în principal, în două direcţii.
Una are în vedere completarea listei secţiilor de votare din afara graniţelor, la propunerea justificată a Ministerului Afacerilor Externe şi cu aprobarea Autorităţii Electorale Permanente. Astfel, pe lângă secţiile de votare deschise pe lângă misiunile diplomatice, şi celelalte reprezentanţe ale statului în străinătate - oficii consulare, secţii consulare, dacă acestea funcţionează în locaţii diferite şi institute culturale - cu acordul autorităţilor din ţara respectivă, pot fi deschise secţii de votare şi în alte localităţi decât cele în care îşi au sediul misiunile diplomatice sau oficiile consulare. La stabilirea listei acestor secţii de votare, se vor avea în vedere localităţile unde au mai fost organizate alegeri, date statistice ale prezenţei la vot de la procesele electorale anterioare şi ale dinamicii prezenţei cetăţenilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, precum şi implicaţiile administrative-bugetare aferente organizării acestora. Prevederile legale în vigoare conţin garanţii acoperitoare pentru evitarea posibilităţii votului dublu datorită sistemului de verificare electronică automată a identităţii alegătorului.
De asemenea, se introduce posibilitatea cetăţenilor români cu drept de vot să îşi exercite dreptul electoral pe liste suplimentare, inclusiv la secţiile care se vor crea, potrivit legii, pe baza solicitării a cel puţin 100 de români aflaţi în străinătate, într-o anumită regiune sau localitate, precum şi în secţiile de votare constituite în alte localităţi decât cele în care îşi au sediul misiunile diplomatice sau oficiile consulare.
O altă completare a legislaţiei vizează metoda de înscriere în Registrul Electoral. Astfel, cetăţenii cu drept de vot din străinătate se vor putea înscrie în Registrul electoral trimiţând cererea şi documentele care atestă domiciliul sau reşedinţa în afara graniţelor, şi prin intermediul poştei electronice.
De asemenea, Guvernul a adoptat o Ordonanţă de urgenţă privind modificarea şi completarea Legii 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi campaniilor electorale. Actul normativ are în vedere, în principal, extinderea cu 45 de zile a termenului de rambursare de către Autoritatea Electorală Permanentă a sumelor afectuate pentru campania electorală la alegerile locale din anul 2016, prevăzut de art 48. Alin 4 din Legea 334/2006.
Tot astăzi, Guvernul a adoptat 3 hotărâri prin care sunt stabilite măsurile tehnice necesare bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din 2016, calendarul acţiunilor din cuprinsul perioadei electorale a alegerilor, precum şi cheltuielile necesare pregătirii şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor.
Astfel, campania electorală se va desfăşura în perioada 11 noiembrie - 10 decembrie. Listele electorale permanente se vor întocmi cel târziu cu 3 zile înaintea alegerilor, pe 8 decembrie.
Pentru buna organizare a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din 2016 s-a aprobat suma totală de 227,7 milioane lei. Fondurile necesare sunt prevăzute în bugetele MAI, MAE, AEP, STS, INS, pe categorii de cheltuieli.
În ceea ce priveşte măsurile tehnice necesare bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor, actul normativ detaliază atribuţiile şi sarcinile ce revin Autorităţii Electorale Permanente, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Sănătăţii, Secretariatului General al Guvernului, Institutului Naţional de Statistică, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Regiei Autonome "Monitorul Oficial", instituţiilor prefectului, primarilor şi preşedinţilor consiliilor judeţene.
(S.A.)
----------
Alegerile parlamentare au fost programate pentru data de 11 decembrie, printr-o hotărâre adoptată în şedinţa de astăzi a Guvernului, a anunţat purtătorul de cuvânt al Executivului, Liviu Iolu.
Acesta a spus că data de 11 decembrie a fost aleasă în urma consultărilor pe care premierul Dacian Cioloş le-a avut cu partidele.
"În primul rând, au fost consultări ale premierului Dacian Cioloş cu partidele. Data a fost stabilită astăzi pentru că în urma consultărilor s-a observat că există o majoritate de partide parlamentare care susţin această dată, 11 decembrie, şi anume Partidul Naţional Liberal, UDMR, PMP şi UNPR. Susţineau data de 4 decembrie doar Partidul Social Democrat şi ALDE", a precizat Iolu.