Asocierea Alstom Transport SA România (ofertant lider) - Alstom Transportation Germany (ofertant) este singura care a depus documentaţia necesară în procedura de achiziţie iniţiată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru cumpărarea a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, se arată într-un comunicat de presă remis, ieri, redacţiei de către instituţia publică. După deschiderea ofertei, comisia din cadrul ARF a început evaluarea acesteia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cerinţele Caietului de Sarcini.
Procedura de atribuire în vederea achiziţionării a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, a fost lansată în data de 10 octombrie 2022, în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) - Componenta 4. Transport sustenabil -, şi scopul urmărit este sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socio-economice ale ţării şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ teritoriale importante.
ARF mai arată că perioada de mentenanţă şi reparaţii este de 20 ani, în cadrul căreia sunt incluse serviciile necesare funcţionării respectivelor locomotive electrice, şi anume: instruirea personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea acestora şi a aplicaţiilor software, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune, asistenţa tehnică în perioada de garanţie, conform Caietului de Sarcini. Contractul de achiziţii are prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 20 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.
Locomotivele achiziţionate vor fi utilizate pe rutele aflate sub contractele de servicii publice (CSP), atribuite în mod competitiv celor şase operatorilor de transport feroviar de călători, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr.1370/2007 şi potrivit legislaţiei din România.
Valoarea achiziţiei a fost estimată de ARF ca fiind cuprinsă între 702,45 milioane lei, fără TVA, şi 1,03 miliarde lei, fără TVA.
Finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, "Componenta 4 - Transport durabil" şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Durata contractului aferent lotului atribuit va fi de 275 luni.
Arătăm că la achiziţia organizată de ARF nu a putut să participe compania românească Softronic Craiova, deoarece, aşa cum arată clubferoviar.ro, locomotivele produse în cetatea Băniei sunt cu şase axe (două boghiuri a câte trei axe), utilizate în special în transporturile de marfă, în timp ce ARF a solicitat locomotive cu patru axe (două boghiuri a câte două axe), pentru transportul de persoane.
Din cei şase operatori de transport feroviar de persoane din ţara noastră, în presă au apărut informaţii cu privire la vechimea medie a locomotivelor CFR Călători. Potrivit datelor respective, vechimea locomotivelor CFR Călători este de 44 ani. Operatorul de stat are în total 1100 de locomotive, însă doar aproximativ 400 dintre acestea sunt efectiv în circulaţie.