Reporter: De când activează AmSchool în ţara noastră?
Ovidiu Atanasiu: După şapte ani de lucru cu tinerii la Success Academy, cel mai complex program multianual de dezvoltare personală, leadership şi antreprenoriat pentru copii şi adolescenţi, AmSchool a venit ca o continuare firească. Sunt mai bine de şapte ani de când părinţii copiilor cu care lucrăm ne întreabă de ce nu ne gândim să dezvoltăm o şcoală în care să lucrăm "ca în Success Academy". Am reuşit să facem acest lucru şi, din toamna lui 2021, am pornit pe acest drum frumos.
Reporter: Care este specificul ei?
Ovidiu Atanasiu: AmSchool este singura şcoală liberă, democratică, pe sistem "flipped education", cu diplome recunoscute internaţional şi care să le permită tinerilor noştri să fie admişi la facultăţile pe care ei şi le doresc. Ce înseamnă asta? Suntem o şcoală liberă pentru că tinerii au libertatea de a-şi alege programul de studiu, materiile de studiu, modul şi ritmul în care vor să înveţe, profesorii. Suntem o şcoală democratică pentru că participăm împreună la decizii. Fiecare elev are un vot egal cu al oricărui membru al echipei AmSchool. Şi suntem "flipped education". Asta înseamnă că am schimbat rolurile, înlocuind responsabilitatea predării, aflată la profesor, cu responsabilitatea învăţării, aflată la copil. Mai exact, este un sistem în care copiii sunt responsabizaţi să îşi asume învăţarea şi planificarea învăţării. Ei au obiective clare de atins şi ştiu foarte clar ce trebuie să facă pentru a obţine rezultate excelente. Este singura cale prin care ei pot deveni autonomi şi asumaţi pe ceea ce fac.
Reporter: Cum funcţionează, practic, AmSchool?
Ovidiu Atanasiu: AmSchool este o şcoală puţin "diferită" în comparaţie cu ceea ce ştim noi. Este o şcoală adaptată 100% la copii. Lecţiile, profesorii, procesul de învăţare şi spaţiul de lucru sunt adaptate la copii.
Concret, tinerii vin zilnic la şcoală şi, primele două ore, sunt implicaţi în ceea ce numim ore de "self discovery". Acest lucru înseamnă că au de parcurs lecţiile programate pentru ziua respectivă şi au responsabilitatea de a conspecta, de a-şi lua notiţe. De a extrage esenţialul din ceea ce parcurg. Toate lecţiile sunt auto-livrabile, foarte uşor de parcurs şi înţeles. Această activitate este făcută colaborativ, în grupuri de 3-5 copii. Ei "descoperă" conceptele noi, discută între ei, prezintă, problematizează. Tinerii lucrează independent, fără un ghidaj explicit venit din partea profesorilor.
La ora 11 încep să se deschidă "centrele". Asta înseamnă că profesori specializaţi pe materiile lor, tutori cum se numesc la noi, vin şi se pun total la dispoziţia copiilor. Tinerii îşi conduc procesul de învăţare în funcţie de nevoile specifice pe care le au şi cer sprijinul tutorilor. Tutorii au rolul de coach, de a-i sprijini să-şi atingă obiectivele. Este un sistem care funcţionează excelent pe mentalitatea copiilor noştri şi, contrar a ceea ce se crede, când schimbi abordarea şi contextul, copiii îşi asumă total învăţarea. În tot acest timp, o echipă întreagă de consilieri educaţionali, mentori, coachi, traineri, sunt activi pentru a menţine nivelul de motivaţie şi de orientare spre rezultate. Deşi senzaţia tinerilor este de libertate, nimic nu este lăsat la voia întâmplării. Dar, asta ştim doar noi, nu mai spuneţi la nimeni!
Reporter: Cum a fost primit la noi acest tip de unitate de învăţământ?
Ovidiu Atanasiu: Unitate de învăţământ sună aşa... Suntem o şcoală faină, fără fiţe. Tinerii noştri studenţi (aşa se numesc în sistemul AmSchool) au reînceput să simtă plăcerea învăţatului, plăcerea venitului la şcoală. De ce? Pentru că sunt provocaţi continuu. Pentru că sunt puşi zilnic în situaţii în care să-şi folosească practic gândirea şi nu reproducerea textelor din memorie. Pentru că programul de studiu este aliniat cu interesele lor, cu planurile lor de carieră. Pentru că modul de lucru este unul prietenos şi constructiv. De aceea a fost primit foarte bine. Avem foarte multe solicitări de la părinţii care vor o "altfel" de şcoală pentru copiii lor. Sunt cei care vor pentru copii o educaţie bazată pe libertatea gândirii.
Reporter: Câţi elevi are această scoală, anual?
Ovidiu Atanasiu: Ne vom extinde din 2023, dar nu vom depăşi 200 de copii în şcoală. Cred cu putere că, dacă nu-ţi cunoşti personal copiii, dacă nu-i ştii pe nume, dacă nu legi o relaţie în care să fii sprijin, mentor, nu poţi fi util în dezvoltarea lor.
Reporter: Cum evoluează cererea de la un an la altul?
Ovidiu Atanasiu: Nu am văzut o schimbare în privinţa solicitărilor de înscriere. Ele există, este clar că există o nevoie a copiilor conştientizată şi de părinţi. Copiii spun, exprimă. Noi, adulţii, credem că "aşa e la şcoală". Noi ne-am propus să le arătăm părinţilor că se poate şi altfel. Şi rezultatele sunt excelente.
Reporter: Ce materii se fac la AmSchool?
Ovidiu Atanasiu: Avem în AmSchool copii de la clasa a 6-a şi până la clasa a 11-a în acest moment. Copiii studiază engleză, matematică, ştiinţe, studii sociale, arte, sport etc. Suplimentar faţă de cerinţele de diplomă, pentru că le considerăm importante, tinerii noştri studiază limba şi literatura română, geografia şi istoria României. În comparaţie cu sistemul clasic, avem o structurare diferită a materiilor de studiu, a cerinţelor şi a modului de lucru.
Reporter: Cum identificaţi/convingeţi profesorii să lucreze într-un astfel de sistem?
Ovidiu Atanasiu: Nu trebuie să convingem. Tutorii noştri, iniţial, au vrut să testeze, să vadă cum este să lucrezi "flipped". E ceva absolut nou şi fiecare profesor care vrea să se dezvolte are un interes specific. De aici am intrat în contact cu mulţi profesori. Lucrăm cu toţi cei care au avut/au o atitudine faină şi... foarte important, au reuşit să "treacă testul copiilor". E necesar ca un tutor să fie acceptat de către studenţi. Nu putem învăţa de la oameni pe care nu-i respectăm. De la cei pe care îi dispreţuim. Dar, respectul se câştigă. Respectul copiilor este foarte greu de câştigat. Şi, ca să se întâmple asta, tutorii trebuie să îşi lase orgoliile, să le pese, să-i inspire, să conştientizeze că rolul nostru în AmSchool este de sprijin necondiţionat pentru copii.
Reporter: Ce rezultate obţine AmSchool, anual?
Ovidiu Atanasiu: Avem un alt sistem de notare. Grades. De la A la F. Grade-urile, în funcţie de activitatea desfăşurată de către un copil, este dinamică şi poate varia pe durata unui semestru de la A la F. Este un sistem foarte motivant pentru copii. În acest moment suntem la peste 90%, adică A şi B.
Reporter: În ce alte ţări mai există acest sistem de învăţământ?
Ovidiu Atanasiu: În toată lumea există sisteme "flipped". În Europa, SUA, America de Sud, Asia. Acum şi în România. Suntem foarte mândri de acest lucru.
Reporter: Are AmSchool concurenta în piaţă? Mai este loc de astfel de şcoli în România?
Ovidiu Atanasiu: Nu aş vorbi despre concurenţă în termenii clasici. Există o nevoie atât de mare pentru sisteme moderne de educaţie, încât oricine ar avea iniţiativa ar putea să aibă succes. Din 2023 vom deschide un centru de formare şi informare pentru tutori, şcoli şi comunităţi de părinţi. Vrem să sprijinim gratuit iniţiativele educaţionale alternative în toată ţara. Schimbarea se poate produce de jos în sus prin sprijinirea iniţiativelor în domeniul educaţiei.
Reporter: Cât aţi investit în deschiderea acestei şcoli şi ce costuri presupune urmarea cursurilor la AmSchool?
Ovidiu Atanasiu: Am investit 50.000 euro, la start. Anul acesta vom finaliza cu încă 100.000 de euro investiţie în dezvoltare. Legat de taxe, există mai multe forme de studiu. Taxa lunară poate fi între 440 euro şi 890 euro.
Reporter: Intenţionaţi să mai deschideţi astfel de unităţi în România şi unde?
Ovidiu Atanasiu: Avem în plan să dezvoltăm şcoli în oraşele din România. Fie cu investiţie proprie, fie în parteneriat cu investitori locali.
Reporter: Mulţumim!