Unii consumatori de grafit vor încerca să accelereze importurile din China ale acestui ingredient folosit în bateriile vehiculelor electrice, în noiembrie, înainte de intrarea în vigoare a restricţiilor de export ale ţării pentru unele produse, dar ar putea fi dificil din cauza specificaţiilor complexe, anunţă analişti, conform Reuters.
China, cel mai mare producător şi exportator de grafit din lume, a declarat vineri că de la 1 decembrie exporturile unor tipuri de forme naturale şi artificiale de grafit vor necesita autorizaţii. Grafitul este utilizat în aproape toţi anozii unei baterii pentru vehicule electrice, care este porţiunea încărcată negativ a bateriei.
"Mă aştept să vedem o creştere în noiembrie atât a preţurilor, cât şi a achiziţiilor", a spus Tom Burkett, de la firma de consultanţă Global Graphite Advisory LCC.
Producătorii existenţi din Canada şi Africa vor beneficia de un impact pozitiv imediat, noi producători din Australia, Brazilia, Africa, Canada şi SUA probabil că vor experimenta o nouă rundă de investiţii pentru a trece la producţie cât mai repede posibil, a adăugat el.
Restricţiile sunt similare cu cele existente de la 1 august pentru două metale care intră în componenţa cipurilor, galiu şi germaniu.
Anunţarea restricţiilor în cazul galiului şi germaniului a stimulat exporturile Chinei în iulie, deoarece cumpărătorii din străinătate s-au grăbit să îşi asigure aprovizionarea, în timp ce lansarea restricţiilor a redus exporturile în august-septembrie.
Cu toate acestea, companiile încep acum să obţină licenţe chineze pentru galiu şi germaniu, a spus James Willoughby, de la Wood Mackenzie.
"M-aş aştepta la un scenariu similar pentru grafit: o încetinire iniţială şi o repornire treptată", a arătat acesta.
China produce două treimi din grafitul natural global şi domină producţia versiunii sale sintetice. De asemenea, produce mai mult de 90% din materialul final prelucrat pentru anozii bateriei EV.
CUMPĂRARE DE PANICĂ?
Principalii cumpărători de grafit din China includ Japonia, Statele Unite, Coreea de Sud şi India.
"Unii producători de anozi din Japonia şi Coreea de Sud ar putea încerca să mărească achiziţionarea de grafit sferic din China, în termen scurt, dacă se tem că cererile de licenţe de export fie nu vor fi aprobate, fie că ar putea dura ceva timp pentru a fi aprobate", a spus Daisy Jennings-Gray, de la Benchmark Mineral Intelligence.
Unor producători de baterii, totuşi, le-ar putea fi dificil să aprovizioneze cantităţi mai mari pe termen scurt, deoarece trec prin teste de siguranţă extinse pentru fiecare model de vehicule electrice, care poate dura până la trei ani.
"În cazul celui mai rău scenariu... poate fi dificil să intraţi în panică. Este posibil să nu existe material care să corespundă nevoilor exacte, disponibil pe loc", a spus Willoughby.
Restricţiile sunt introduse pe măsură ce nevoile interne ale Chinei de produse din grafit au crescut în ultimii ani.
"Ne aşteptăm ca exporturile de grafit (ale Chinei) să încetinească. Din faptul că a supraprodus grafitul sintetic, considerăm că China este, de asemenea, dornică să păstreze acest material în China pentru a satisface creşterea rapidă a cererii de baterii pentru vehicule electrice", a spus John Meyer, de la SP Angel.
Companiile din SUA şi Europa au investit recent în dezvoltarea grafitului sintetic, deoarece cererea din sectorul vehiculelor electrice este în creştere pentru această formă moale de carbon, care până de curând a fost folosită în principal pentru fabricarea oţelului.