Comerţul online ia amploare tot mai mare în România atât la nivel urban, cât şi la nivel rural, unde înregistrează o creştere în 2022 care a mai redus decalajul tradiţional între sat şi oraş, arată un comunicat de presă remis redacţiei.
Conform datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS), numărul românilor cu reşedinţa în zone rurale care comandă online a crescut cu 22,8% în ultimele 12 luni, peste creşterea de 10% înregistrată în rândul clienţilor din urban. Totuşi, sub aspect general, ponderea persoanelor din mediul urban care fac cumpărături online rămâne în continuare crescută (71,5%), fiind cu 13,2 puncte procentuale mai mare decât a celor din mediul rural (58,3%).
Potrivit sursei citate, creşterea din ultimul an din zonele rurale a fost susţinută atât de penetrarea extinsă a internetului mobil, cât şi de extinderea reţelelor fixe şi dezvoltarea infrastructurii de livrare care au dus beneficiile comerţului online la nivel naţional. În acest sens, cele mai recente date publicate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) arată că ritmul de creştere a numărului de conexiuni la internet din mediul rural este cu 3% mai mare faţă de cel din urban, pe care îl depăşeşte cu un procent. Astfel, raportat la 100 de gospodării, rata de penetrare a internetului a ajuns la 75% la nivel naţional (81% în mediul urban şi 66% în mediul rural). În egală măsură, extinderea la nivel naţional a reţelelor de puncte de livrare a contribuit la dezvoltarea sectorului ecommerce în zonele rurale apropiate de oraşe.
"Tot mai mulţi clienţi din mediul rural au comandat online în 2022 şi au evitat deplasările lungi şi costisitoare pentru cumpărături, care cresc odată cu aglomeraţia de Sărbători. În această perioadă, pentru o sesiune obişnuită de cumpărături, un client din rural câştigă în medie peste 2 ore şi economiseşte 80 de lei comandând online, comparativ cu achiziţionarea din magazinele tradiţionale, potrivit calculelor noastre. Clienţii din zonele rurale comandă din toate categoriile, de la fashion, cosmetice, electronice, articole sportive şi pentru îngrijirea casei, cadouri şi chiar comandă de la restaurante (21,7%). Ba chiar, procentual, sunt peste cei din mediul urban când vine vorba de haine sau accesorii vestimentare şi cărţi. Ne aşteptăm la un record de comenzi de sărbători în zonele rurale anul acesta, iar ca oamenii să aleagă fie livrarea în faţa porţii, fie la un punct de livrare", a declarat Cristian Pelivan, director executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO).
Potrivit calculelor ARMO, pentru un client care locuieşte într-o comună situată la 35 de km de cel mai apropiat oraş, o sesiune de cumpărături presupune, în medie, până la 3 ore petrecute în trafic şi în magazin. Acest timp se traduce într-un buget suplimentar de peste 115 de lei, 40 lei reprezentând costul combustibilului dus-întors şi 75 lei costul a trei ore pierdute pe drum, raportat la salariul mediu net lunar, cu un cost orar de 25 lei. În timp ce, pentru un client care va face aceleaşi cumpărături în online, costul va fi de 30 de lei, inclusiv taxa de livrare şi timpul de 40 de minute petrecut, în medie, online pentru a găsi produsele preferate de Sărbători.
Deşi ponderea celor din mediul rural care fac cumpărături online este mai mică, preferinţele în ceea ce priveşte produsele coincid în mare măsură cu cele ale clienţilor din urban, potrivit INS. Astfel, topul produselor achiziţionate în rural este format din fashion, încălţăminte sau accesorii (78,3%), produse cosmetice (24,9%), produse de curăţare şi de igienă personală (18,7%). În acelaşi timp, în zonele urbane, utilizatorii de internet au cumpărat îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii (76,6%), produselor cosmetice (27,1%) şi a articolelor sportive (18,3%).