Într-o analiză a Asociaţiei Energia Inteligentă, apreciam că în luna noiembrie 2021, datorită modului defectuos în care a fost făcută Legea Plafonării şi Compensării, votată de toţi parlamentarii şi promulgată de Preşedintele României, în pofida opoziţiei unor entităţi, inclusiv a Asociaţiei Energia Inteligentă, conform legii cca. 85 - 90% dintre consumatorii casnici de gaze nu vor primi compensaţie şi nu li se va plafona preţul la gaze.
Începând cu luna noiembrie 2020 în mai multe analize ale Asociaţiei Energia Inteligentă semnalam opiniei publice că urmează creşteri ale preţului, indicând cauzele şi propunând aprobarea unui Plan de Măsuri de Urgenţă Energetică, ignorate de autorităţi. Astăzi nu putem afirma că nu am ştiut!
Ceea ce era mai mult ca previzibil, s-a întâmplat, preţul gazelor în luna noiembrie 2021 conform INS, care a luat în calcul măsurile privind plafonarea şi compensarea, conform metodologiei expuse, a fost o creştere a preţului de 49,4%.
Cu alte cuvinte cu tot cu plafonarea/compensarea facturilor la gaze în luna noiembrie 2021, s-a produs o creştere a preţului gazelor faţă de anul trecut în medie cu 49,4%. Această creştere este regăsită în facturile de astăzi ale românilor.
Dar românii aveau alte aşteptări, au fost minţiţi că prin plafonarea preţului la gaze, nu vor exista creşteri faţă de anul 2020. Realitatea este alta, preţurile din facturi au crescut cu tot cu plafonare şi compensare. Atunci când adevărul a ieşit la suprafaţă că aceea lege a fost făcută prost, s-a aruncat pe piaţă un alt neadevăr, cum că legea este bună, dar de fapt legea nu a fost aplicată de către "hoţii" de furnizori.
Previzonam la aparitia Legii Plafonarii, că: "Măsurile aprobate prin legea plafonării preţului pentru energie electrică sunt mai mari decât cele pe gaze, deşi ponderea costului cu energia electrica este mai mică şi astfel în fapt oamenilor li se dau un ajutor mult mai mic decât li se promite şi de cât îşi imaginează aceştia.
Este un joc de imagine care să arate publicului, câţi bani sau acordat pentru energie electrică şi să se piardă din discuţie faptul că banii care trebuie plătiţi de consumatori pentru gaze sunt foarte mulţi şi pentru care nu se acordă o subvenţie importantă."
Dar de ce toată această mascaradă.
În ultimii ani facturile la energie au devenit instrumentul pentru a strânge bani de la oameni la bugetul de stat. Constatarea sociologică că românii nu suportă creşterile de taxe şi impozite, şi mai ales că acei conducătorii care au făcut-o, sunt şterşi definitiv din politică, indiferent de ce au luat acele decizii, s-a "inventat" colectarea de bani la buget prin creşterea preţului la energie, mai ales că aici ai pe cine să dai vina - multinaţionale şi Rusia - ambele detestate de români. Este adevărat că acestă metodă, i-a luat prin surprindere pe conducători în anul 2021, când preţurile au crescut şi pe plan internaţional şi astfel i-a făcut să declare că asistăm la o "situaţie atât de complicată cum nu a mai fost în ultimii 15 ani".
Cu alte cuvinte apreciem, că în mod premeditat, preţurile la gaze au fost crescute pe piaţa din România începând din anul 2020 prin introducerea de autorităţi a unei modificări în legislaţie (Gas Release Program), prin care să se creeze o falsă cerere a gazelor mai mare decât oferta şi astfel să crească preţul gazelor naturale în România. Este important să vedem statisticile care arată că în anul 2020 când preţurile în Europa scădeau în România acestea creşteau, În a doua parte a anului 2021 când deja preţurile la gaze în România erau pe trend de creştere de 6 luni au început să crească peţul şi în Europa, motiv ideal pentru autorităţi de a găsi din nou un vinovat - "creşterea preţurilor pe plan Mondial".
Al doilea moment în care autorităţile au "tras" preţul în sus a fost chiar prin legea plafonării, atunci când au impus un preţ de referinţă de 370 lei/MWh, preţ mai mare de 2,4 ori mai mare decât preţul anului trecut şi de 1,8 ori mai mare decât preţul din septembrie 2021.
Anul trecut dintr-un preţ mediu de 153 lei/MWh, apreciem că statul încasa prin toate formele posibile (taxe, impozite, supraimpozite, dividende, supradividende, tarife practicate de alte entitati de stat, redevente etc.) cca. 70 lei/MWh (45%), anul acesta la un preţ impus de stat de 370 lei/MWh (preţul pe care la impus statul în piaţă) apreciem că statul câştigă cca. 240 lei/MWh (64%).
Carnajul asupra furnizorilor promovat în prezent, este doat o nouă modalitate de a se ascunde de fapt proiectul real, acela de procurare a surselor la bugetul de stat de la cetăţeni prin intermediul facturilor de energie, în condiţiile promisiunii că nu vor creşte taxele şi impozitele.
Mitul tuturor facturilor greşite, realizate de furnizor este acoperirea perfectă pentru a masca încă o dată adevăratul beneficiar al acestor scumpiri.
Analizând facturile emise în lunile noiembrie - decembrie 2021, primite la Asociaţie, de la consumatorii casnici, am constat că majoritatea furnizorilor le au întocmit conform legii. Au existat furnizori care, datorită faptului că Normele de aplicare a legii au fost întârziate de către autorităţi, au emis până la apariţia acestor Norme, în mod legal, facturile fără a conţine plafonarea/compensarea preţului la gaze, anunţând Ministerul Energiei şi ANRE asupra faptului că după apariţia Normelor de aplicare, vor modifica softurile şi vor regulariza facturile începând cu 1 noiembrie 2021. Astfel, dacă Normele de aplicare a legii plafonării erau realizate în intervalul de timp prevăzut de legea plafonării este posibil să nu se fi întâmplat ca facturile de pe luna noiembrie/decembrie să nu fie realizate corespunzător. Dar vedem că prima entitate care a încălcat Legea Plafonării este însuşi statul, prin nefinalizarea în termenul legal al Normelor de aplicare a legii, fiind şi cel care a determinat imposibilitatea plafonării/comepnsării preţului la consumatori în luna noiembrie. Cu siguranţă au fost şi furnizori care au profitat de haosul de pe piaţa de energie şi aceştia trebuie identificaţi în mod clar şi sancţionaţi.
Autorităţile române, erau primele care pierdeau banii la bugetul de stat dacă rezolvau prob-lema reducerii facturilor, şi nu au făcut-o, deşi au avut în tot acest timp la îndemână legislaţia necesară să intervină având în vedere că piaţa de gaze şi energie nu mai este pe deplin funcţională din luna octombrie 2021. Astfel, exista posibilitatea să se introducă acţiuni de reglementare a pieţei pentru o perioadă determinată (gaze, energie electrica) conform Legii 21/1996 cu toate modificările ulterioare, care prevede la Art. 4 (3) În împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora.
Asociaţia Energia Inteligentă a resolicitat în luna septembrie 2021, în baza alin 3, art 4 din Legea 21/1996 în cadrul Planului de Măsuri de Urgenţăe Energetică înaintat Guvernului aplicarea unor măsuri:
a.Reglementarea pentru 6 luni a marjei de profit lunare la nivelul furnizorilor şi producătorilor de energie,
b.Obligativitatea, indicării marjei comerciale practicate de furnizori în contracte şi pe fac-turi,
c.Aplatizarea vârfurilor de cost din perioadele de iarnă cu transferul costurilor în perioada cu minim de cost (perioada caldă).
d.Separarea activităţii de trading de cea de furnizare, sub aspectul acţionariatului, contabil-ităţii şi managementului,
e.Eliminarea pentru 6 luni a TVA şi a accizelor
Îndemnul la răzmeriţă promovat de unele persoane, îndemnul la încălcarea legislaţiei în vigoare, îndemnul la ură faţă de anumite societăţi comerciale, unele cu funcţii publice, aduce Romania într-o situaţie extrem de periculoasă, care este posibil oricând să degenereze. Avem semnale că în anumite localităţi angajaţii unor firme de distribuţie gaze, care se găseau la diverse intervenţii pe reţeaua de gaze au fost agresaţi de oameni în urma propagandei de atacare a furnizorilor desfăşurată cu scopul de a acoperi adevăratele matrapazlâcuri din sectorul de energie.
Din păcate aproape toţi consumatorii casnici de gaze naturale, chiar şi cei care vor beneficia de plafonare/compensare, vor achita preţuri mult mai mari decât anul trecut în această iarnă.