Piaţa de francize îşi continuă creşterea într-un ritm accelerat în 2023, având în vedere interesul ridicat al românilor pentru deschiderea unei afaceri în regim de franciză. Astfel, în primul trimestru din an, în România au fost deschise cu aproximativ 30% mai multe francize decât în primul trimestru din 2022, arată datele Franchwise, potrivit unui comunicat de presă remis Redacţiei.
În perioada ianuarie-martie 2023, cele mai multe francize au fost deschise în Bucureşti, Braşov, Craiova, Iaşi, Bacău, Constanţa şi Timişoara, cu investiţii medii între 80.000 euro şi 100.000 euro, Franchwise ajungând la un număr total de 300 de deschideri de franciză intermediate, care reprezintă investiţii totale de peste 22 milioane de euro. Cele mai atractive domenii pentru un business de tip franciză sunt gelateriile, cafenele, simigeriile, magazinele de proximitate, serviciile de consultanţă şi mentoring de business sau francizele din domeniul panouri fotovoltaice.
"Vedem un interes crescut pentru investiţii în business, în special francize, pentru că are loc un proces de schimbare de mindset la nivel social: românii sunt mai deschişi către antreprenoriat şi mai ales către alegerea francizei ca primă formă de antreprenoriat datorită faptului că reprezintă o investiţie mai sigură decât o afacere pe cont propriu. Vedem din ce în ce mai frecvent înlocuirea creditelor pentru apartament cu credite pentru investiţii în demararea unei afaceri proprii. Resimţim un interes crescut pentru educaţie financiară şi antreprenorială, care ajută mediul de business românesc să se dezvolte. Deşi încă piaţa de francize este un teritoriu insuficient explorat în România, la nivel de regiune avem un avans considerabil faţă de Bulgaria sau chiar Ungaria, francizele contribuind exponenţial la dezvoltarea culturii antreprenoriale locale", declarată Paul Voicu, Managing Partner Franchwise.
În ceea ce priveşte profilul românilor care investesc într-o franciză, 60% dintre aceştia sunt bărbaţi şi 40% femei, cu vârsta peste 35 de ani, majoritatea aflaţi la primul business. În general, cei care doresc să deschidă o franciză investesc în servicii (de la networking şi consultanţă de business şi până la servicii de educaţie pentru copii), retail de nişă (magazine de profil de proximitate, florării etc.) şi HoReCa - aici focusul fiind pe business-uri care vând un singur produs şi pe experienţa clientului, cum sunt gelateriile, cafenele de specialitate, cofetării cu deserturi fără gluten, pizzerii etc.
Lansarea unei afaceri în regim de franciză a devenit atractivă pentru români datorită numeroaselor avantaje pe care le are, printre care: know-how-ul oferit de francizor, reţeta de succes a business-ului şi şansa mare de reuşită, creşterea rapidă, puterea brandului şi asistenţă continuă pentru francizat. Având access la resurse, românii au încredere mai mare să deschidă un business şi pornesc cu mai multe şanse de reuşită.
Investiţiile în francize, de la 15.000 euro la peste 250.000 euro
Un business în regim de franciză poate fi început cu sume între 15.000 euro şi 20.000 euro, cum ar fi francize de deserturi, concentrate în jurul unui singur produs - gogoşi proaspete de la Hello Donuts, waffles de diferite sortimente de la Bubble Waffles. Însă, investiţiile pot depăşi 100.000 de euro, pentru deschiderea de covrigării sau simigerii (franciza Simigeria Petru), pizzerii (Treevi Pizza) sau chiar restaurante cu specific (proiectul Pâine şi Vin al grupului Sosa&Sosa, care operează şi brandurile Energiea şi Expirat, cu vastă experienţă în domeniul food & beverage).
De asemenea, există un interes crescut pentru investiţii în masterfrancize, unde domeniile sunt diverse - de la gelaterii cu produse fără zahăr (francize Yole) până la optimizare de performanţă în business cu ajutorul dronelor (francize Coptrz). Masterfrancizele presupun investiţii de peste 250.000 euro, fiind atractive în general pentru antreprenori cu experienţă în business, care vor să îşi completeze portofoliul existent de business-uri cu o franciză sau să -şi diversifice activitatea de business.
Indiferent de tipul de franciză ales şi nivelul de investiţie, sumele reprezintă investiţia medie pentru deschiderea business-ului la cheie, incluzând costurile francizei.
"Francizele nu vin cu o reţetă a succesului, dar cu siguranţă şansele de reuşită şi randamentele sunt mult mai ridicate ca într-un business tradiţional, dacă se ţine cont de o serie de factori. Spre exemplu, pentru un business care are nevoie de locaţie pentru a performa, rezultatele depind în special de trei piloni: brand, implicarea francizatului şi vadul (locaţia în sine). Pe viitorii antreprenori care vor să deschidă o franciză, îi încurajez să nu privească franciza doar ca pe o investiţie - este nevoie de prezenţa antreprenorului în business, pentru a ajunge la performanţă. Franciza nu se conduce singură. De asemenea, îi încurajez să stea de vorbă cu ei înşişi, să analizeze care le sunt dorinţele, nevoile şi abilităţile şi să îşi aleagă franciza potrivită acestor dorinţe. Odată aleasă franciza potrivită, îi încurajez să îşi facă bine temele, să apeleze la experţi şi să nu rateze etape importante din proces - de la o analiză atentă pe date până la discuţiile cu francizaţi din sistem şi cunoaşterea francizorului şi a echipei sale, echipă care va fi implicată în furnizarea de asistenţă reţelei de franciză", explică Raluca Voicu, Managing Partner Franchwise.
Sectorul de servicii este în continuă creştere în România (de la servicii de educaţie pentru copii şi până la servicii de consultanţă de business, cluburi de networking de business şi afaceri verzi. Nici comerţul nu rămâne în urmă, piaţă pe care cele mai atractive investiţii sunt magazinele de retail de proximitate (reţeaua My Inmedio). În HoReCa, un alt domeniu atractiv pentru francize, piaţa este în consolidare, investiţiile în francize în acest sector fiind orientate către branduri care mizează pe un singur produs şi care are în centru experienţa de achiziţie deosebită pentru clienţi (gelaterii, cafenele de specialitate, pizzerii).
Recuperarea investiţiilor într-o franciză depind de mai mulţi factori (de la atractivitatea produsului sau a serviciului comercializat şi până la modul de operare al acesteia, precum şi potenţialul de scalare la nivel naţional). În medie, termenul de recuperare a investiţiilor în francize în România este între 2,5 ani şi 4 ani.