Pe fondul investiţiilor masive în publicitate şi a creşterii apetitului pentru consum al românilor, piaţa băuturilor răcoritoare va depăşi în acest an pragul de 6 miliarde de lei, după o creştere de aproape 24% în ultimii 5 ani, potrivit unui studiu Keysfin.
Analiştii companiei au declarat: "Piaţa s-a maturizat şi a crescut constant în aceşti ani, consolidarea sa fiind mai rapidă în intervalul 2015 - 2018. Acest fapt este reflectat clar de creşterea de 750% a rezultatului net în ultimii 5 ani, acest indicator atingând în 2017 o valoare de peste 523 milioane de lei".
Cel mai important jucător pe piaţa răcoritoarelor din România este, în continuare, Coca-Cola HBC România SRL, producătorul mărcilor Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Cappy, Dorna, Poiana Negri, Burn, Monster Energy. Cifra de afaceri a companiei a crescut de la 1,83 miliarde lei în 2014 la 2,21 miliarde lei în 2017, reprezentând în prezent mai mult de 37% din piaţă.
În topul firmelor din piaţa băuturilor răcoritoare, locul secund este ocupat de Quadrant Amroq Beverages SRL, firmă controlată de PepsiCo. Îmbuteliatorul mărcilor Pepsi, Mirinda, Lipton, 7Up, Prigat, Everess, Gatorade, Mountain Dew şi Rockstar a înregistrat anul trecut vânzări de 854,8 milioane de lei, în creştere cu 12,6% faţă de anul 2016, ajungând la o cotă de piaţă de 14%.
Podiumul este completat de Romaqua Group SA, cu o cifră de afaceri de 725,1 milioane lei. Compania, care produce apele minerale Borsec, Aquatique şi Stânceni. sucurile Giusto şi Quick Cola, a ajuns la o cotă de piaţă de 12%, apropiindu-se astfel de nivelul înregistrat de Quadrant Amroq Beverages SRL.
Top 10 - cei mai importanţi jucători din piaţa băuturilor răcoritoare este completat de La Festa International SRL (Tymbark şi Tedi), European Drinks SA, La Fântâna SRL, Carpathian Springs SA, Rio Bucovina SRL, Perla Harghitei SA şi Alconor Company SRL, cu afaceri cumulate ce au depăşit 1,4 miliarde lei în 2017.
În prezent piaţa este foarte concentrată, potrivit analizei: primii 10 jucători, dintre cei 526 prezenţi pe piaţă, acoperă 87% din cifra de afaceri totală a pieţei. Primii trei, Coca-Cola, Pepsi şi Romaqua, având o cotă de piaţă cumulată de 64%.
72% din piaţa băuturilor răcoritoare este controlată de investitorii străini, olandezii (51%), polonezii (8,2%) şi suedezii (4,6%) fiind cei mai importanţi.
Analiza arată că datele financiare vin să confirme, totodată, că în condi iile în care comportamentul de consum ţine în mare parte de impuls, afacerile din acest sector sunt strâns legate de investi iile majore în promovare. Asocierea cu diverse evenimente, campaniile de promovare indoor şi outdoor, spoturile radio şi TV, prezenţa activă pe canalele social media generează, în continuare, succesul în acest domeniu.
Experţii Keysfin au mai afirmat: "Chiar dacă ultimii ani au adus noi băuturi cu conţinut caloric redus, light, din ingrediente naturale, acestea nu au reuşit, pentru moment, să răstoarne trendurile. Consumul de băuturi răcoritoare cu zahăr continuă să fie în prim-plan, însă nu este exclus ca lucrurile să se schimbe, mai cu seamă că, atât reglementatorii, cât şi firmele producătoare încearcă să impună tot mai mult băuturile răcoritoare slab calorice, precum Coca- Cola Zero, Pepsi Light şi Max sau apele cu arome".
Totodată, campaniile publicitare insistă tot mai mult pe avantajele băuturilor fără zahăr, pe consumul de răcoritoare naturale, potrivit analiştilor. Aceştia mai transmit că acest trend extrem de puternic în Occident, în ultima perioadă, se accentuează şi la noi.
"La fel cum s-a întâmplat cu produsele alimentare, domeniu în care tot mai mulţi români au devenit atenţi la calitate şi conţinutul caloric, este probabil ca în câţiva ani fenomenul să influenţeze semnificativ şi piaţa băuturilor răcoritoare", mai spun experţii.
Analiştii au mai precizat că 2018 se anunţă a fi cel mai bun an din ultimii cinci pentru producătorii de băuturi răcoritoare.
"După o primăvară prelungită, marcată de ploi şi vreme nu tocmai caldă, preconizata extindere a sezonului estival spre luna septembrie va influenţa în sens pozitiv afacerile firmelor din piaţă", mai declară analiştii.
Aceştia estimează că profitul net al jucătorilor din piaţă va trece de 844 milioane lei, un nivel de aproape 3 ori mai mare faţă de acum cinci ani.