Cifra de afaceri a transportatorilor locali de marfă a crescut în 2019 cu 47% faţă de 2015 şi cu 163% faţă de 2010, la 66,4 miliarde de lei. Cu toate acestea, pentru 2020, analiştii KeysFin estimează un declin de aproximativ 2%, până în apropierea nivelului de 65 de miliarde de lei, în baza schimbării comportamentului de consum (food retail în defavoarea bunurilor de folosinţă îndelungată) generată de pandemia de COVID-19.
"România reprezintă un hub strategic pentru transportul de marfă din regiune, însă avantajele noastre competitive nu au fost valorificate la maximum în anul pandemiei. Chiar dacă există companii în creştere pe această piaţă, scăderea înregistrată de industrie arată lipsa unei strategii clare de valorificare a poziţiei ţării noastre, precum şi a resursei umane interne. De asemenea, din păcate, infrastructura deficitară limitează afacerile din transporturile de marfă. Pentru 2021, considerăm că situaţia se va redresa doar dacă business-ul pierdut va fi înlocuit cu surse noi de venit, precum transportul din pharma sau din alte domenii ale căror volume au crescut considerabil", a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.
Numărul de companii din domeniu a crescut cu 22% faţă de 2015 şi a fost cu 60% peste nivelul din 2010, la 41,5 mii de companii în 2019.
Rezultatul net al acestora a crescut cu 35% faţă de 2015 şi a fost cu 2,8 miliarde de lei peste pierderea de 0,4 miliarde din 2010, la 2,4 miliarde de lei în 2019.
Dintre cele 41,5 mii de companii analizate, aproximativ 23,9 mii (58%) au înregistrat profit, 13,3 mii (32%) pierdere, iar restul au avut un rezultat net nul în 2019.
Pe tipuri de companii, companiile mari au avut cea mai slabă performanţă, respectiv o pierdere de 126 de milioane de lei din cauza Societăţii Naţionale de Transport Feroviar CFR Marfă, companie situată pe locul 4 după cifra de afaceri care a înregistrat de departe cea mai mare pierdere din industrie, de 237,4 milioane de lei (35% din cifra de afaceri) în 2019.
TOPUL TRANSPORTATORILOR LOCALI
AQUILA PART PROD COM SRL a rămas lider de piaţă şi în 2019, cu o cifră de afaceri de 938,6 milioane de lei (1,4% din total) după scăderea de 3,6% înregistrată faţă de 2018.
GRUP FEROVIAR ROMAN SA a urcat pe locul al doilea după cifra de afaceri (este în acelaşi timp al doilea angajator şi numărul 2 ca profitabilitate) în 2019 după ce se situa pe poziţia a patra în 2018, în urma unui avans de 8,7% faţă de 2018, la aproape 733 milioane de lei în 2019.
CARRION EXPEDITION SRL a coborât de pe locul secund, pe poziţia a treia după cea mai mare scădere a cifrei de afaceri din top 5, de 781,7 milioane de lei în 2018, la 724,5 milioane de lei în 2019.
Cumulat, în 2019, primii 10 transportatori locali de marfă au avut o cifră de afaceri de 5,86 miliarde de lei, adică 8,9% din totalul industriei.
ANGAJAŢII DIN TRANSPORTURILE LOCALE DE MARFĂ
Numărul de angajaţi din industria transporturilor locale de marfă a crescut cu 18% faţă de 2015 şi a fost cu 43% peste nivelul din 2010, la aproximativ 187.500 în 2019.
Pentru 2020, analiştii KeysFin estimează scădere a numărului de angajaţi până în apropierea nivelului de 178.000, în baza datelor de la Institutul Naţional de Statistică.
În ceea ce priveşte cei mai mari angajatori, aceştia sunt SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TRANSPORT FEROVIAR SA, cu 5,4 mii de angajaţi, reprezentând 2,9% din total, GRUP FEROVIAR ROMAN SA, cu 2,2 mii de angajaţi şi 1,2% din total, şi AQUILA PART PROD COM SRL, cu 2007 angajaţi şi 1,1% din total. Primii 10 angajatori locali au avut pe statele de plată în 2019 18 mii de angajaţi, respectiv 7,2% din totalul angajaţilor industriei.
PESTE DOUĂ TREIMI DINTRE MĂRFURILE DIN ROMÂNIA, TRANSPORTATE RUTIER
Volumul mărfurilor transportate a scăzut cu 2% faţă de 2019, la 394 milioane de tone în 2020, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.
Transportul rutier de mărfuri a crescut cu 4% faţă de 2019, la 266,5 milioane de tone în 2020, în timp ce transportul feroviar de mărfuri s-a redus cu 15,5% la 49,7 milioane de tone, cel aerian a scăzut cu 14,9% la 40 de mii de tone, cel maritim s-a contractat cu 11,1% la 47,2 milioane de tone, iar transportul pe căile navigabile interioare a scăzut şi el cu 8,2% faţă de 2019, la 30,5 milioane de tone în 2020.
Ca pondere a modului de transport în anul pandemiei analiştii KeysFin observă o creştere a transporturilor rutiere de 3,8 p.p. la 67,7% din total. Urmează transportul feroviar cu 12,6% din total (scădere de 2 p.p. faţă de 2019), cel maritim cu 12% (reducere anuală de 1,2 p.p) şi cel pe căi navigabile interioare cu 7,7% din total (contracţie anuală de 0,5 p.p.) în 2020.
GERMANIA - CEL MAI IMPORTANT PARTENER AL ROMÂNIEI ÎN PRIVINŢA TRANSPORTULUI RUTIER INTERNAŢIONAL DE MĂRFURI
În transportul rutier internaţional de mărfuri, 92,9% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene şi 91,8% din totalul celor încărcate au avut ca destinaţie state membre ale Uniunii Europene.
Cele mai mari cantităţi de mărfuri au provenit din Germania (21,8%), Ungaria (15,7%) şi Italia (10,2%), iar în ceea ce priveşte încărcările, 20,1% din volumul mărfurilor au avut ca destinaţie Germania, 14,8% Italia şi 11,9% Ungaria.