La final de iunie, lumea privea cu uimire la o demonstraţie de forţă între doi dintre cei mai cunoscuţi miliardari ai planetei: Elon Musk şi Mark Zuckerberg. În spatele provocărilor la luptă fizică, suprinzătoare chiar şi pentru experţii în comportament uman, se află o luptă de afaceri, unde atât Musk, cât şi Zuckerberg, au o experienţă vastă.
Meta Platforms - deţinută de Mark Zuckerberg - a lansat Threads, o nouă aplicaţie de comunicare bazată pe text, ca o provocare pentru Twitter - deţinută de Elon Musk. Noul produs al fondatorului Facebook a devenit disponibil pentru descărcare din magazinele de aplicaţii joi, 6 iulie. Potrivit analiştilor XTB, casă de brokeraj pe burse internaţionale, lansarea nu putea fi făcută într-un moment mai oportun, având în vedere dificultăţile recente ale principalului său rival, Twitter. Iar în industria reţelelor sociale, se profilează o schimbare majoră.
Noua aplicaţie dezvoltată de Meta este conectată cu Instagram, o reţea de socializare deţinută tot de compania lui Zuckerberg. Threads este văzută ca o ameninţare directă la adresa Twitter, în condiţiile în care aplicaţia se va concentra pe conversaţii bazate pe text, care pot fi împărtăşite între un grup de urmăritori şi comentate.
Publicului i-a fost comunicat faptul că Threads nu doreşte să impună nicio limită în ceea ce priveşte vizualizarea conţinutului, promiţând că va rămâne un serviciu gratuit. Precizările lui Zuckerberg sunt o replică la recentele modificări făcute de Twitter, care au limitat chiar volumul de conţinut liber pentru utilizatori, sugerând că tot mai multe funcţii ale reţelei ar putea fi oferite contra cost.
Interconectarea cu platforma Instagram este o caracteristică esenţială a aplicaţiei Threads pentru că va fi mai uşor pentru utilizatorii actuali de Instagram să transfere lista persoanelor pe care le urmăresc pe această reţea în Threads. Având în vedere că Instagram are peste 2 miliarde de utilizatori activi lunar, la nivel global, acest lucru poate oferi Threads un avans masiv, contestând rapid dominaţia Twitter.
"Pentru a pune această cifră în perspectivă, trebuie luat în calcul că Twitter are aproximativ 240 de milioane de utilizatori activi lunar. În plus, baza de utilizatori ai Instagram şi Twitter pare să aibă caracteristici demografice comune, ceea ce ar trebui să faciliteze atragerea utilizatorilor Twitter de către Threads", explică analiştii XTB.
Twitter a trecut printr-o o serie de modificări, începând cu achiziţia sa de către miliardarul Elon Musk la sfârşitul anului 2022. Noutăţile aduse de Musk, printre care modificări ale regulilor de verificare sau relaxarea regulilor de moderare a conţinutului, au primit recenzii mixte.
Cea mai recentă schimbare - limitele privind numărul de tweet-uri care pot fi vizualizate pe zi - a fost resimţită de aproape toţi utilizatorii şi a fost criticată pe scară largă. De asemenea, planurile de a plasa TweetDeck, un software popular pentru navigarea pe Twitter, în spatele unui paywall (caracteristici care sunt disponibile doar pe bază de plată) atrag şi ele critici.
Meta Platforms nu este prima companie care dezvoltă o aplicaţie rivală pentru Twitter. Cu toate acestea, în timp ce mulţi au încercat şi nu au reuşit să lanseze o aplicaţie de succes asemănătoare Twitter, produsul Meta ar putea fi o poveste diferită.
În primul rând, compania gigant deţine resursele necesare pentru a avea succes. Experienţa în domeniul platformelor de socializare vine cu siguranţă în ajutor, în timp ce portofoliul său semnificativ (Facebook, Instagram, Whatsapp) va ajuta la atragerea utilizatorilor prin integrarea între platforme.
Meta a fost evaluată la peste 350 de miliarde de dolari în octombrie 2022, când Musk a achiziţionat Twitter pentru 44 de miliarde de dolari. Twitter şi Meta au devenit publice mai mult sau mai puţin în acelaşi timp, dar Meta a obţinut o creştere anuală compusă a vânzărilor uşor mai mare de la debut (56%) decât Twitter (54%).
"În al doilea rând, Twitter trece printr-o perioadă dificilă cu noile schimbări. Limitarea numărului de tweet-uri care pot fi vizualizate ameninţă să fie o lovitură importantă pentru companie. În timp ce măsurile care vizează reducerea utilizării gratuite a Twitter în scopuri comerciale sunt de înţeles într-o anumită măsură, măsurile care restricţionează accesul la conţinutul social media pentru utilizatorii necomerciali lasă de dorit. Persoanele fizice reprezintă cea mai mare parte a traficului de pe site şi, la rândul lor, generează venituri din publicitate", se mai arată în analiza XTB.
Un alt factor important de luat în considerare este că nu ar fi prima dată când Meta lansează o aplicaţie pe baza succesului produsului unei alte companii. Acesta a fost cazul cu Meta's Stories, care este văzut ca un rival al Snapchat, sau Reels, care este văzut la rându-i ca un rival al TikTok. Deşi niciunul dintre cele două nu a reuşit să îşi detroneze principalul rival, ambele s-au dovedit a fi proiecte de succes pentru Meta. Snapchat a avut o capitalizare de piaţă de 32 de miliarde de dolari când a debutat şi a scăzut la aproximativ 20 de miliarde de dolari în prezent.
Nu toată lumea va putea folosi însă noua aplicaţie a Meta imediat după lansare. Deşi compania a declarat că se pregăteşte să lanseze produsele în peste 100 de ţări, există semne că nu va fi disponibilă în Uniunea Europeană, cel puţin nu de la început. Publicaţia The Independent a relatat că Meta nu se pregăteşte să lanseze acum noul serviciu în Uniunea Europeană şi că autoritatea irlandeză de reglementare în domeniul protecţiei datelor a declarat că Threads nu va fi lansat în UE deocamdată.
Cum Threads a apărut în magazinele de aplicaţii din Marea Britanie pentru opţiunea de precomandă, lipsa lansării în bloc poate semnala o problemă cu legislaţia europeană. Totuşi, o soluţie pare posibilă, iar Threads poate avea în cele din urmă premiera şi în UE, mai ales dacă lansarea sa în alte ţări se va dovedi a fi un succes. Chiar şi aşa, lipsa lansării pe a doua cea mai importantă piaţă din lume poate fi privită ca un minus.
Reels şi Stories sunt poveştile de succes ale Meta Platforms, dar trebuie subliniat că nu toate proiectele gigantului tech s-au bucurat de aceeaşi anvergură. De exemplu, platforma de streaming Facebook Gaming s-a dovedit a fi un eşec. În timpul pandemiei, pe fondul creşterii apetitului pentru jocuri video, Meta a încercat să provoace cel mai mare jucător din industria de streaming de jocuri video - Twitch.
Conform datelor Streamlabs, Facebook Gaming avea o cotă de piaţă de mai puţin de 8% chiar înainte de a fi închisă, în comparaţie cu cota de peste 76% a Twitch şi 15,4% a YouTube. Istoricul arată că acesta este un domeniu dificil, deoarece şi Microsoft a încercat să îşi înfiinţeze o platformă de streaming şi a eşuat.
Se pare că înfruntarea dintre Meta şi Twitter nu va fi una între egali. Reţeaua lui Musk nu pare a fi o ameninţare pentru activitatea principală a Meta, în timp ce noua aplicaţie Threads este în mod clar o ameninţare existenţială pentru Twitter. Zuckerberg a luat în trecut câteva decizii neinspirate care au afectat imaginea şi preţul acţiunilor, cum ar fi investiţia în Metaverse sau platforma Facebook Gaming. Pe de altă parte, potrivit analiştilor XTB, Threads pare să aibă un profil risc-recompensă promiţător.Meta nu riscă prea mult dacă aplicaţia eşuează, dar are mult de câştigat dacă se dovedeşte a fi un succes.
Meta Platforms se tranzacţionează în prezent cu puţin sub 300 de dolari pe acţiune - semnificativ sub nivelul record de 380 de dolari pe acţiune atins în 2021. Cu toate acestea, evaluările nu par a fi foarte ridicate în acest moment. Raportul dintre preţ şi câştig (P/E) pentru Meta se situează în prezent în jurul valorii de 26 - în media ultimilor doi ani - în timp ce raportul preţ-valoare contabilă (P/BV) se situează în jurul valorii de 6, ceea ce reprezintă un nivel relativ scăzut pentru o companie tehnologică.
1. Musk rulz!
(mesaj trimis de wes în data de 07.07.2023, 11:29)
Nu nu nu...utilizatorii de Twitter nu migraza catre Threads care e cenzurata (ca si Facebook).
Twiteratii stau pe platforma tocmai pentru stirile necenzurate si pentru a se exprima liber.
In final e vorba de calitatea informatiei nu de cantitate.