Anul trecut a fost mai slab pentru IPO-uri, deşi au existat lansări remarcabile în SUA. Totuşi, 2025 ar putea fi mai favorabil pentru companiile mari cu notorietate globală, estimează Radu Puiu, analist financiar XTB România.
Pieţele bursiere au crescut, inflaţia şi ratele dobânzilor cheie s-au mai "domolit", iar Donald Trump a făcut aluzie la unele schimbări favorabile mediului de afaceri. Toate aceste date sugerează un climat mai favorabil pentru IPO-uri în 2025.
Bancherii de investiţii se pregătesc pentru o relansare a tranzacţionării pe pieţele de capitaluri proprii în 2025, susţinută de oferte publice iniţiale importante. Printre companiile de profil înalt care vor deschide lista se află Venture Global, Medline şi Sailpoint.
Se aşteaptă ca îmbunătăţirea încrederii economice să stimuleze activitatea pe pieţele de capital, oferind un avantaj pentru companiile susţinute prin capital privat. În ultimii doi ani, firmele de capital privat au întâmpinat dificultăţi în vânzarea sau listarea societăţilor din portofoliu din cauza ratelor ridicate ale dobânzilor şi volatilităţii pieţelor bursiere.
În 2025, se preconizează că peste 300 de companii din întreaga lume vor deveni publice, cu aproximativ 180 dintre ele listându-se la New York. Printre favoritele fintech-ului european, Klarna şi Revolut ar putea face parte din noile nume de top de pe Wall Street. Alte companii notabile care ar putea deveni publice în SUA includ platforma cloud de inteligenţă artificială CoreWeave şi firma de tehnologie financiară Chime, care a depus documentele pentru listare în decembrie 2024.
În ciuda creşterii emisiilor de acţiuni cu 20% la nivel global, listările pe bursă au rămas sub aşteptări, fiind mult sub vârful din 2021. Anul trecut, IPO-urile au generat 123 de miliarde de dolari, comparativ cu recordul de 594 de miliarde de dolari înregistrat în 2021, potrivit Dealogic. Bancherii se aşteaptă la un număr mai mare de IPO-uri mari, de obicei, cu vânzări de acţiuni de cel puţin 750 de milioane de dolari, având în vedere că aceste listări provin de la companii consacrate cu performanţe financiare solide şi oferă lichiditate mai mare pentru investitori.
OpenAI, creatorul ChatGPT, încearcă să îşi extindă tehnologia, gestionând în acelaşi timp costurile masive de calcul, ceea ce face ca potenţialul său IPO să testeze dacă inteligenţa artificială generativă poate fi profitabilă. În domeniul fintech, Stripe procesează anual plăţi în valoare de peste 1.000 de miliarde de dolari, iar Klarna a trecut dincolo de serviciul "buy now, pay later", care a făcut-o vedetă, şi a pătruns în domeniul serviciilor de abonament şi al creditării bazate pe inteligenţă artificială, punctează Radu Puiu.
În ceea ce priveşte infrastructura cloud şi AI, CoreWeave oferă alternative la dominaţia cloud a Big Tech, iar Databricks furnizează întreprinderilor informaţii privind datele bazate pe AI. Evaluările acestor IPO-uri variază foarte mult. Shein este evaluat la aproximativ 66 de miliarde de dolari, fiind unul dintre cele mai aşteptate IPO-uri. Databricks este evaluată la 43 de miliarde de dolari, iar alte companii, precum Monzo şi Starling Bank, au evaluări în jurul a 5 miliarde de dolari. Aceste evaluări se bazează pe mai mulţi factori, inclusiv potenţialul de creştere, cererea de pe piaţă şi performanţa financiară, subliniază analistul XTB România.
Situaţia pieţei bursiere din Regatul Unit a fost grav afectată, cu o scădere semnificativă a numărului de companii care doresc să se listeze la Bursa de Valori din Londra (LSE). În 2024, doar 40 de companii au solicitat permisiunea de a se lista, cu 30% mai puţine faţă de anul precedent şi cu 70% mai puţine decât în 2021. În plus, numărul de IPO-uri înregistrate pe LSE în 2024 a fost de doar 14, generând doar 760 milioane de lire sterline, cel mai scăzut nivel de la criza financiară din 2009. Aceste date sugerează o stagnare a activităţii pe piaţa listărilor, cel puţin în prima jumătate a anului 2025.
Studiile arată că succesul imediat al ofertelor publice iniţiale (IPO) nu se traduce întotdeauna într-un succes pe termen lung. Schroders a constatat o scădere semnificativă a numărului de companii listate la Bursa de Valori din Londra şi în Statele Unite, iar mai puţin de 15% din companiile americane cu venituri de peste 100 de milioane de dolari sunt cotate la bursă. Deşi IPO-urile pot fi atractive pentru investitori datorită potenţialului de creştere rapidă al companiilor, datele arată că majoritatea IPO-urilor au un istoric slab pe termen lung. Cercetările economistei Jay Ritter sugerează că multe IPO-uri pierd bani în primii trei şi cinci ani de la listare, iar randamentul anual pentru acţiunile IPO a fost de aproximativ 6%, comparativ cu 11% pentru un indice al tuturor acţiunilor listate în SUA.
Opinia Cititorului